Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Magistrát nabídne elektromobily k zapůjčení, bude i více dobíjecích stanic

  9:08aktualizováno  9:08
Nová služba nabídne celkem patnáct sdílených elektromobilů, které budou rozmístěny po Praze. Magistrát chce v budoucnu podporovat elektrická auta také rozvojem sítě dobíjecích stanic.

Sdílejte elektromobil v ulicích Prahy. | foto: PRE

Zamluvit si automobil pomocí aplikace, využít ho jen na dobu, kdy je potřeba, a nemuset se stresovat s parkováním nebo údržbou. I díky tomu získává takzvaný carsharing, tedy sdílení automobilů, u části lidí na oblibě, což dokládají i čísla Asociace českého carsharingu. Zatímco v roce 2012 jezdilo po českých ulicích devět sdílených aut, nyní jich je téměř 350.

Z průzkumu, který nedávno provedla společnost KPMG spolu s agenturou FOCUS na reprezentativním vzorku 993 aktivních řidičů, navíc vyplynulo, že lidé, kteří carsharing využívají, jsou z velké části zároveň příznivci elektromobilů. Právě na ně by se měl zaměřit nový projekt, který včera představila Pražská energetika ve spolupráci s firmou Car4Way a magistrátem.

Po hlavním městě bude rozmístěno patnáct elektromobilů Volkswagen e-Golf. Ty si mohou Pražané vypůjčit po registraci a uhrazení vratné kauce. Hodina vypůjčení je vyjde na 180 korun.

Elektromobily bude Car4Way nabízet zatím zkušebně do konce roku 2018. Podle předsedy představenstva společnosti Pavla Loudy by však po vyhodnocení provozu mohla do ulic města přibýt další vozidla na elektrický pohon.

Magistrát si od projektu slibuje, že pomůže v Praze navýšit počet vozů jezdících na alternativní paliva. „Počet elektromobilů rychle stoupá a to je trend, který určitě chceme podporovat,“ říká primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Jedno auto na carsharing může podle autorů projektu nahradit v provozu až dvanáct vozů pro osobní užívání, což by při větším rozšíření carsharingu například znamenalo ušetření stovek parkovacích míst. Elektromobily navíc mají tu výhodu, že při provozu neznečišťují ovzduší.

Zatím je nedostatek dobíjecích stanic

O něco problematičtější je však jejich výroba. Složitá konstrukce baterií v elektromobilech totiž způsobuje, že než vyjede elektromobil na silnici, vyprodukuje jeho výroba podle analýzy Evropské agentury pro životní prostředí až o 50 procent více oxidu uhličitého než v případě auta se spalovacím motorem.

„Elektromobil nikdy nebude čistý, dokud se nebude vyrábět elektřina výhradně z čistých zdrojů. Co se ale týče lokálního zatížení ovzduší při provozu, tak tam má elektromobil jasnou ekologickou převahu,“ vysvětluje Petr Vomáčka z Ustředního automotoklubu (ÚAMK) a dodává, že je s rozvojem carsharingu elektromobilů nutné začít více řešit také síť dobíjecích stanic v Praze. „Už teď je akutní nedostatek nabíjecích stanic. Pokud budou přibývat sdílené elektromobily, můžeme se dostat do stadia, že je nebude kde nabíjet,“ říká. V hlavním městě je dnes asi osmdesát nabíjecích stanic pro elektromobily. Z toho jen dvanáct tvoří takzvané rychlé nabíječky, které běžný elektromobil dobijí zhruba za půl hodiny.

„Předpokládám, že z pilotního projektu vzejde impulz pro budování většího množství dobíjecích stanic,“ uvedl Louda. Magistrát nyní chystá výstavbu dalších devětapadesáti nabíjecích stanic. Devět z nich – pomalu nabíjecích – má sloužit řidičům na záchytných parkovištích P+R. Padesát rychlonabíječek město umístí do vybraných často navštěvovaných lokalit.

Patnáctku elektrických automobilů od Car4Way však bude možné dobíjet jen u stanic ze sítě PRE. Těch je na území Prahy 27. „Auta jsou nastavena tak, že během dobíjení neplatíte paušální poplatek. Pokud si například rezervujete vůz na osm hodin, ale po tři hodiny bude auto parkovat připojené v nabíječce, platíte hodin jen pět,“ popisuje manažer společnosti Car4Way Hynek Homola.

Podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince jsou elektromobily pro carsharing vhodná volba. „Je to dobrá příležitost pro ty, kteří nad nákupem elektromobilu váhají a chtějí si ho nejprve vyzkoušet,“ říká.




Nejčtenější

VIDEO: Příval urážek a každý osmý bez lístku. Revizoři na noční čelí agresi

Při noční směně bývají lidé agresivnější, občas je musí klidnit i policie.

Noční služba revizorů se od denní liší hlavně cestujícími, kteří jsou agresivnější nebo pod vlivem alkoholu. Revizoři...

Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

Developer rozprodal parkoviště pod domem v Letňanech i s veřejným stáním....

Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa,...



V pražské Vinoři hořela hala poblíž benzinky. Škoda bude až 50 milionů

Hasiči zasahují při požáru haly v pražské Vinoři. (5.prosince 2017)

V pražské Vinoři v úterý večer hořela hala, ozývaly se z ní také výbuchy. Hasiči vyhlásili zvláštní stupeň poplachu,...

VIDEO: Policie hledá muže, kteří pomocí léčky okradli ženu u bankomatu

Okradená paní u bankomatu

Pomocí triku připravili neznámí muži o platební kartu ženu, která si právě vybírala hotovost z bankomatu v Proseku....

Tvrdík těžko hledá pozitiva, Šilhavý to má nahnuté. Co Slavia udělá?

Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý v duelu v Plzni.

Byla to běžná pracovní schůzka trenéra prvního mužstva se sportovním ředitelem jako po kterémkoli zápase. Ve fotbalové...



Další z rubriky

Lávka na výtoňském železničním mostě se dočasně zavře, nahradí ji přívoz

Železniční most v Praze

Lávky pro pěší po stranách železničního mostu na pražské Výtoni budou od pátku uzavřeny kvůli havarijnímu stavu....

Exšéf strážníků centra Prahy dostal pokutu dvacet tisíc, spor žene k soudu

Ředitel městské policie Prahy 1 Miroslav Stejskal v diskusním pořadu Rozstřel.

V případu dnes již bývalého ředitele Městské policie Praha 1 Miroslava Stejskala, který čelí obžalobě ze zneužití...

Boj o post primátora Prahy začíná, strany už jednají o uchazečích

Budova pražského Magistrátu

Sotva skončily volby do Poslanecké sněmovny, strany začínají zbrojit na další. Za deset měsíců vyvrcholí boj o křeslo...



Najdete na iDNES.cz