Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Pro řidiče elektromobilů přibudou v Praze nové nabíječky

  • 43
V Praze je momentálně osmdesát nabíjecích stanic pro elektromobily, dvanáct z nich tvoří rychlé nabíječky, které elektromobil dobijí za půl hodiny. Město postaví dalších 59 nových nabíječek, na současné už se totiž stojí dlouhé fronty.

V počtu nabíječek pro elektromobily Praha ve srovnání s jinými evropskými metropolemi výrazně pokulhává. Amsterdam má na svém území 1 800 nabíjecích stanic, Vídeň disponuje více než 450 nabíječkami.

Magistrát proto vypíše tendr na vybudování celkem devětapadesáti nových nabíjecích stanic. Devět z nich – pomalu nabíjecích – má sloužit řidičům na záchytných parkovištích P+R. Padesát rychlonabíječek město umístí do vybraných často navštěvovaných lokalit.

„Počet elektromobilů rychle stoupá a to je trend, který chceme podporovat. Tím nejdůležitějším samozřejmě je, aby v Praze existovala dostatečná infrastruktura v podobě dobíjecích stanic,“ říká primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Nabíječky budou po celé Praze

Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) tvrdí, že současná síť stanic nedokáže uspokojit rostoucí počet řidičů s elektromobily. „Například u nedávno zprovozněné dobíječky na Jarově se mnohdy tvoří dlouhé fronty elektromobilů,“ říká. Do roku 2050 by přitom podle něj mohlo po Praze jezdit až devadesát procent aut s alternativním pohonem.

Fakta

  • 80 nabíjecích stanic pro elektromobily je rozmístěno po Praze.
  • 59 nových nabíjecích stanic plánuje Praha vybudovat do roku 2019.
  • 1 800 nabíjecích stanic je ve srovnatelném Amsterdamu.

U rychlodobíjecích stanic je také potřeba pečlivě vybrat lokality, kam je umístit, aby byly pro majitele vozů s elektrickým pohonem výhodné. „Smysl to bude dávat třeba v blízkosti obchodních center, v jádru Prahy nebo poblíž hlavních tahů,“ myslí si Vomáčka.

Magistrát jako vhodná místa pro umístění zmiňuje také okolí nemocnic nebo úřadů. Zahájení provozu prvních šestnácti nabíjecích stanic město plánuje na jaro 2018. Všech devětapadesát nabíječek by mělo fungovat ve druhé polovině roku 2019.

Dobíjet budou řidiči pomocí klíčenky

Z materiálu, který schválili radní, vyplývá, že Praha vybuduje za 27,7 milionu korun základní infrastrukturu pro dobíjecí panely, kterou bude mít ve vlastním majetku a dále ji bude pronajímat společnostem, které se stanicím pro elektromobily věnují.

O provoz se tak bude moci ucházet například PRE nebo ČEZ. „Takovou nabídku bychom určitě zvažovali,“ uvádí Martin Schreier, mluvčí společnosti ČEZ. Ta už na území hlavního města provozuje celkem pětadvacet nabíjecích stanic, z toho osm rychlodobíjecích.

„K dobíjení stačí čipová klíčenka s kódem, kterou zákazník přiloží k displeji jakékoli stanice naší sítě a může neomezeně dobíjet. Měsíční paušál za tuto službu činí 450 korun. V brzké budoucnosti připravujeme rozšíření platebních možností i o jednorázové platby,“ dodává Schreier.

U dobíječek společnosti PRE se platí čtvrtletní sazba třicet korun za přístupovou kartu. Za každou kilowatthodinu pak musí řidič zaplatit 2,50 koruny bez daně.

Auto půjde dobíjet i chytrou lampou

Dalších deset míst pro dobíjení navíc vznikne v Karlíně, kam chce magistrát umístit pětici chytrých lamp. Ty mají kromě poskytování wi-fi signálu nebo střídání intenzity světla umět také dobíjet elektromobily. Zahájení pilotního provozu prvních chytrých lamp magistrát naplánoval na přelom letošního listopadu a prosince.

Majitelé elektromobilů mají v Praze už nyní jednu výhodu. Ta se týká parkování v zónách placeného stání. Za jednorázový stokorunový poplatek mohou elektromobily parkovat v kterékoliv zóně bez omezení, aniž by jejich majitelé museli být rezidenty.

Elektromobilitu chce hlavní město posilovat i v hromadné dopravě. Například zvýšením počtu elektroautobusů ve vozovém parku dopravního podniku. Ten bude navíc v zimě testovat elektrobusy s takzvaným dynamickým dobíjením, které budou jezdit z Palmovky do Letňan.

Mezi Libní a Prosekem se pro ně staví trolejové vedení. To bude sloužit pro krátkodobé dobíjení přes systém na střeše elektrobusu. Vozy se budou dobíjet i během provozních přestávek na obratišti Palmovka.

„Chceme v praxi v testovacím provozu na desetikilometrovém úseku mezi Palmovkou a Letňany ověřit dostupné technologické řešení s minimálními nutnými náklady,“ říká Martin Gillar, generální ředitel dopravního podniku.

Jak však upozorňuje magistrátní specialistka rozvoje cyklistické dopravy Sylva Švihelová, zaměřit se pouze na elektromobilitu ideální není. „Emise u elektromobilů sice odpadnou, ale ekologickou zátěž ta auta mají zase kvůli výrobě baterií a jejich životnosti. Navíc zabírají veřejný prostor stejně jako auta se spalovacím motorem, takže neřeší problém kolon a zaplněných ulic,“ říká.


Elektromobil