Emise zabíjejí více než nehody, taxikáři mají při čekání vypínat motor

  19:09aktualizováno  19:09
Hlavním tématem čtvrtečního Dne bez aut na Národní třídě bylo škodlivost emisí, jejichž jemné částice mohou roznášet rakovinotvorné látky. S problémem chce Praha bojovat tím, že taxikáře i poštu vyzve, aby při čekání vypínali motor. Také chce zvýšit počet elektrobusů.

V rámci Evropského týdne mobility organizuje magistrát hl.m.Prahy v projektu Čistou stopou Prahou Den bez aut na Národní třídě | foto:  František Vlček, MAFRA

Škodlivé částice, které v pražském ovzduší poletují kvůli automobilům, zabíjejí desetkrát více lidí než dopravní nehody. Vyplývá to z odhadů Státního zdravotního ústavu, který porovnával počet předčasných úmrtí lidí, kteří bydleli blízko frekventovaných silnic, oproti lidem, kteří s hustou dopravou do styku nepřicházeli.

Škodlivost emisí ve městě proto byla hlavním tématem včerejšího Dne bez aut, který na dvanáct hodin vyhnal auta z Národní třídy.

Podle Michala Vojtíška ze Strojní fakulty ČVUT jsou na emisích nejnebezpečnější malé jemné částice, které se usazují v plicích a pronikají také do krevního oběhu, kde roznášejí rakovinotvorné látky.

„Většina těchto částic v ulicích Prahy pochází právě ze spalovacích motorů, tedy z osobní automobilové dopravy, a v menší míře z lodí na Vltavě a stavebních strojů,“ říká Vojtíšek. Výzkumy dokonce hovoří o tom, že až devadesát procent emisí produkují v metropoli osobní auta.

Rozdíl desetinásobku škodlivin

Části Prahy, které jsou emisemi zatíženy nejvíce, jsou logicky ty, které přímo sousedí s hlavními dopravními tahy, kudy denně projedou desítky tisíc aut. Nejhorší je v tomto směru situace například na Jižní spojce, přes kterou za den proudí podle statistik Technické správy komunikací 127 tisíc automobilů. „Třeba na Spořilově v blízkosti této komunikace jsme naměřili hodnoty emisí, které jsou desetinásobkem toho, co lze změřit v klidnějších částech Prahy mimo hlavní tahy,“ popisuje Vojtíšek.

Praha má mapu pro pěší

  • Lidé, kteří chtějí po Praze chodit pěšky, mohou využít mapu centra metropole pro pěší. Představili ji včera zástupci města a projektu Čistou stopou Prahou. Mapa rozlišuje ulice podle koncentrace škodlivých emisí z dopravy.
  • Chodec si tak může vybrat „ulice klidné“. Ty jsou na mapě označeny bílou barvou. „Ulice se znečištěným ovzduším“ označuje světle šedá a „ulice se silně znečištěným ovzduším“, kterým by se měl chodec v ideálním případě vyhnout, jsou tmavě šedé.
  • Zelenou linkou jsou zvýrazněné ulice, ve kterých je zeleň, třeba stromořadí. Piktogramy upozorňují na bezbariérové a bariérové vstupy do metra nebo dětská hřiště.
  • Od dnešního dne by měla být pěší mapa ke stažení na www.cistoustopou. cz. Papírovou mapu lze od příštího týdne získat na vrátnici Škodova paláce a v Infocentru na Mariánském náměstí.

Problémy ovšem nemá zdaleka jen Praha. Podle dat Světové zdravotnické organizace je až pětadevadesát procent obyvatel měst vystaveno koncentracím prachových částic, které překračují limity pro ochranu zdraví. A podle odborníků se tato situace zlepšuje jen velmi pomalu.

„Emise, které produkují nová auta, se sice snižují, ale na druhou stranu zase stále roste počet automobilů,“ upřesňuje Vojtíšek.

Vysoký výskyt emisí v ovzduší metropole považuje za velký problém i vedení Prahy. Chce proto vyzvat společnosti, které v hlavním městě disponují největším vozovým parkem, aby své zaměstnance školily v tom, jak po městě jezdit ekologicky.

„Jde třeba o Českou poštu, taxislužby nebo městské firmy,“ uvádí náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Dodává, že například Česká pošta by měla své řidiče vést k tomu, aby při doručování zásilek vypínali motor. Firmy by podle představ magistrátu měly také využívat automobily, které produkují nejméně emisí.

Česká pošta podle mluvčího Matyáše Vitíka má už nyní ve vozovém parku dvacet procent aut, která jezdí na CNG, tedy na stlačený zemní plyn, jenž je považován za šetrnější alternativu k palivu běžných spalovacích motorů. A k úsporné jízdě už pošta řidiče školí, i když z ekonomických důvodů.

Ne výjimce pro automobilky

Na včerejším mimořádném zasedání se pražští radní připojili k deklaraci evropských měst, jako je Amsterdam nebo Vídeň, která nesouhlasí s připravovanou výjimkou pro výrobce automobilů při překračování emisních limitů, kterou letos podpořil Evropský parlament.

To, jak omezit v metropoli škodlivé emise, prezentovala Praha na Dni bez aut, kterým vyvrcholil Evropský týden mobility. Po celý den byl na Národní třídu zakázán vjezd automobilů a třicet organizací tam prezentovalo především alternativy k automobilové dopravě.

Národní třída byla během dne plná chodců a cyklistů, někteří Pražané ovšem o Dni bez aut dopředu nevěděli. „Kvůli neinformovanosti řidičů o akci se občas setkáme i s nepříjemnými nadávkami,“ komentovala to policistka, která řidiče upozorňovala na zákaz vjezdu.

„Myslím si, že by se Den bez aut měl dodržovat všude a ne jenom na jedné ulici. Nedává smysl, že se do ulice bez aut musím proplétat mezi auty,“ poznamenal naopak jeden z návštěvníků Milan Just.

Více aut má jezdit na elektřinu

Do příštích let plánuje Praha podle Dolínka větší podporu elektromobilům. „Například v rámci hromadné dopravy chceme zvýšit počet elektroautobusů. Budeme také rozšiřovat zázemí pro elektromobily,“ uvedl. Nejprve si ale musí magistrát ujasnit, zda má Praha dobíjecí stanice budovat sama, anebo zda bude vytvářet podmínky pro soukromé investory, jako je třeba ČEZ nebo Pražská energetika.

Jak ale upozorňuje magistrátní specialistka rozvoje cyklistické dopravy Sylva Švihelová, zaměřit se pouze na elektromobilitu ideální není. „Emise u elektromobilů sice odpadnou, ale ekologickou zátěž ta auta mají zase kvůli výrobě baterií a jejich životnosti. Navíc zabírají veřejný prostor stejně jako auta se spalovacím motorem, takže neřeší problém kolon a zaplněných ulic.“

Nejčtenější

Příbram - Sparta 1:1, hosté bez života, domácí v závěru trefili tyč

Martin Nový z Příbrami (vlevo) a Alexandru Chipciu ze Sparty v souboji o míč.

Sparťanští fotbalisté zase nevyhráli, už počtvrté za sebou. V závěrečném ligovém utkání podzimu se v Příbrami...

Vrah čerpadlářky měl netypický batoh, policie zveřejnila další stopu

Jeden z podezřelých v případu vraždy čerpadlářky na Mělnicku měl při činu...

Kriminalisté zveřejnili další informace z vyšetřování loupežné vraždy čerpadlářky u Nelahozevsi na Mělnicku. Podle...

Sparta selhala. Slavia podzimním mistrem, s Plzní se jí výrazně vzdálily

Slávistická radost v utkání s Mladou Boleslaví, Peter Olayinka a Miroslav Stoch...

Podzimní část fotbalové ligy vyhraje Slavia, jasno je o tom už kolo před koncem. V 18. kole lídr porazil Mladou...

Lokvenc o Spartě: Pořád dokola, další zpackaný rok. Dočkala bych nebral

Vratislav Lokvenc (10. dubna 2012)

Dlouhodobý problém, který před rokem přiživily nákupy předražených cizinců. „Vůbec se mi nelíbí, co se momentálně ve...

U Dobříše havaroval vrtulník, při přistání zavadil o konstrukci hřiště

Ve Staré Huti u Dobříše havaroval záchranářský vrtulník, na místě jsou všechny...

Nedaleko středočeské Dobříše na Příbramsku nad ránem havaroval záchranářský vrtulník. Stalo se tak při přistávání na...

Další z rubriky

Kvůli kácení stromů přes koleje je senior obžalovaný za terorismus

Policie vyšetřuje nehodu vlaku u Mladé Boleslavi (1.6.2017).

Pražské vrchní státní zastupitelství obžalovalo z teroristického útoku a z vyhrožování teroristickým trestným činem...

Policie potvrdila zadržení hledaného Černohorce. Ukázala video ze zásahu

Policie zatkla šéfa gangu

Česká policie potvrdila, že ve středu večer zadržela v Praze pětapadesátiletého muže, na nějž byl v roce 2016 vydán...

Člověk vstoupil před vlak u Úval, přerušil provoz na koridoru do Kolína

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

Po střetu vlaku s člověkem byl dopoledne přerušený provoz na koridoru v úseku Úvaly – Praha-Běchovice. Rychlíky jely...

Najdete na iDNES.cz