ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

Za úplatu vynášeli informace. Software pak dopravní podnik draze platil

  • 9
Odborníci z dopravního podniku donášeli před lety za odměnu pět tisíc korun měsíčně cizí firmě informace, za které pak dopravce ve formě dodaného softwaru draze platil. Smlouvou na systém řízení autobusové dopravy s firmou Xanthus se teď zabývá antimonopolní úřad.

S informací přišli Reportéři ČT. Dopravní podnik se rozhodl kdysi pořídit nový software pro řízení autobusové a tramvajové dopravy v Praze.

Povolal proto odborníky ze svých řad. Ti však, místo toho, aby pracovali na vytvoření systému, radili soukromé firmě Xanthus, jak program vytvořit. Když společnost software dokončila, Dopravní podnik jí za něj a jeho provozování platil velké peníze.

Podle Reportérů ČT teď hrozí, že pokud dopravce ukončí s firmou Xanthus spolupráci, hrozí kolaps hromadné dopravy v Praze. To však podle města není pravda. „Byl jsem ujištěn, že žádný kolaps nehrozí,“ řekl primátor města Tomáš Hudeček.

Další Opencard?

Kauza připomíná v několika ohledech problémovou Opencard. „V obou případech byla firma vybrána na základě jednacího řízení bez uveřejnění,“ říká právnička z občanského sdružení Oživení Petra Bielinová.

Podivný obchod 2004

2004 Dopravní podnik chce vytvořit nový dopravní systém. Zaměstnanci poskytují interní informace firmě Aremic. Tu její majitel Michal Čimera ještě ten samý rok prodává za 37 milionů korun firmě Xanthus.

2005 Firma Xanthus pro Dopravní podnik vytvořila dopravní systém, který začíná spravovat.

2012 Interní audit upozorňuje Dopravní podnik na problematickou smlouvu s Xanthusem. Podnik proto začíná vyjednávat lepší podmínky.

2014 Antimonopolní úřad uděluje pokutu Dopravnímu podniku. Ten se odvolává a zároveň vyjednává odkup systému od zmíněné firmy.

Jak nad Opencard, tak nad dopravním systémem má kontrolu jedna firma.

A stejně, jako se město snaží odkoupit práva ke kartě Pražana, chce Dopravní podnik koupit licence k softwaru pro řízení autobusové a tramvajové dopravy.

Otázkou ale nyní zůstává, kolik bude Xanthus za odprodej požadovat.

Doposud totiž za služby spojené s řízením tramvajové a autobusové dopravy inkasovala od podniku 218 milionů korun. Firma se k celé záležitosti nechce vyjadřovat.

Podle ředitele Dopravního podniku Jaroslava Ďuriše se díky auditu z roku 2012 podařilo vysoké náklady snížit. „Posledních několik let platíme zhruba milion korun měsíčně za správu systému,“ řekl Ďuriš. Ani on však nechtěl o ceně za odkup celého systému hovořit.

Do záležitosti se minulý měsíc vložil antimonopolní úřad. Dopravnímu podniku udělil pokutu 600 tisíc korun právě za to, že zakázku přidělil bez výběrového řízení Xanthusu a neprokázal, že se o projekt nemohla postarat jiná firma. Pokuta je zatím nepravomocná.

Za pět tisíc vynášeli informace

Dopravní systém vznikal v roce 2005 za pochybných okolností. Nasvědčuje tomu fakt, že vybraní pracovníci Dopravního podniku uzavírali smlouvu na vedlejší pracovní poměr s firmou Aremic, které poskytovali důležité informace k vytvoření celého systému.

Společnost, jež se posléze spojila s firmou Xanthus, těmto zaměstnancům za poskytování informací údajně platila pět tisíc korun měsíčně.

„Vedlejšák“ svým podřízeným prý zařídil Jaroslav Stůj, který se později stal ředitelem Dopravního podniku. Právě on měl blízko k majiteli Aremiku.