Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Praze jezdí v noci falešné taxíky, ti opravdoví jim říkají „vlčáci“

  20:25aktualizováno  20:25
Od běžných pražských taxikářů je lidé prakticky nepoznají. Jejich kolegové jim říkají "vlčáci". Řeč je o řidičích takzvaných smluvních přeprav, které nejčastěji pracují pro firmy a hotely a vozí jejich hosty po městě. Jenže načerno nabírají i lidi z ulice.
Strážníci kontrolovali taxikáře, zjišťovali, zda mají v pořádku doklady a

Strážníci kontrolovali taxikáře, zjišťovali, zda mají v pořádku doklady a nejzdí takzvaně načerno. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

A to je zákonem zakázáno. Auto si polepí reklamami taxislužeb, takže si je lidé snadno s taxíkem spletou. Stojí někdy dokonce na oficiálních "štaflech". Na Václavském náměstí jich po setmění potkáte desítky, další jsou u hotelů a klubů.

Jejich řidiči na rozdíl od taxikářů nemusí mít licenci a dalších pět dokladů, nemusí skládat zkoušky a nemají určenu horní hranici ceny za kilometr. Právě proto je někteří taxikáři nemají vůbec v lásce.

Co je taxi a co ne

Taxislužba je veřejná služba, v Praze má regulovanou maximální cenu 28 kč/km. Vozidlo taxi má mít na střeše žlutou značku taxi, černobílé pruhy, taxametr a sazebník. Řidič musí mít průkaz, evidenční číslo, koncesní listinu, osvědčení hlavního města, knihu jízd.

Smluvní přeprava je neveřejná doprava, vůz nemusí být označen, cena není regulována. Objednávky se musí přijímat předem. Řidič u sebe musí mít jen kopii objednávky a pracovní smlouvu.

"Berou nám kšefty. Magistrát a policie to přitom tiše toleruje," zlobil se Daniel Tarljovski z Asociace koncesionářů v taxislužbě, která už podala na chování smluvních přeprav několik stížností. Hovoří i o možnosti korupce na úřadech, které mají taxislužby i smluvní přepravy kontrolovat.

Městská policie však tvrdí, že kontrolovat smluvní přepravce je složité. "Měli by u sebe sice mít kopii objednávky, jenže oni řeknou, že vezou jen známého, a dokazování je pak velmi složité," řekl zastupující ředitel městské policie Ludvík Klema

Podle Klemy jsou smluvní přepravci ve městě stále větším problémem. Jsou navíc podle něj poměrně vynalézaví v tom, jak zákon obejít. "Dohodnou si třeba s nějakým invalidou vyřízení karty pro invalidy, parkují na jeho místě a tvrdí, že ho vozí," uvedl Klema.

Mohou dokonce na místa, která jsou taxikářům zapovězena - dohodnou se s majitelem baru a zaparkují přímo před klub. "Příkladem je ulice Ve Smečkách, kam je běžným taxi vozidlům vjezd zakázán," dodal Klema.

Magistrát figuranty má, strážníci je použít nesmí

Strážníkům zákon neumožňuje použít figuranty, aby nelegální naložení klienta z ulice lépe odhalili.

Kontroly taxi a smluvní přepravy

Od začátku roku do 30. 9. 2012 provedli úředníci magistrátu celkem 920 kontrol. Z toho se 842 kontrol týkalo vozidel taxislužby. Kontroloři zjistili pětkrát předražení, v šestnácti případech nevydání stvrzenky a v 72 případech ostatní porušení zákona.

Zbývajících 78 kontrol se týkalo vozidel tzv. smluvní přepravy, při kterých bylo ve 48 případech zjištěno porušení zákona.

Kromě těchto kontrol bylo za uvedené období zahájeno celkem 171 správních řízení a vydáno 180 rozhodnutí, kterými byly uloženy pokuty ve výši 8 850 000 korun. Navíc v pěti případech byl odebrán průkaz řidiče taxislužby.

To magistrátní úředníci figuranty občas používají. Tento rok však zkontrolovali jen 78 vozidel smluvních přeprav oproti 842 vozidlům taxi. U taxikářů přitom zákon porušil "pouze" každý desátý, smluvní přepravy zákon porušovaly zhruba v 60 procentech kontrol.

"Nejčastějším a nejvážnějším porušením zákona je, že svoje služby nabízejí veřejně na ulici způsobem zaměnitelným s taxislužbou," řekl vedoucí magistrátního oddělení taxislužby Jiří Bureš.

Policisté upozornili na další problém. Některé firmy totiž často provozují jak taxislužbu, tak smluvní přepravu. Jejich vozy tak stojí promíchané na oficiálních místech pro taxíky.

"Navzájem si pak domlouvají kšefty a přenechávají klienty," vysvětlil velitel taxihlídky. Na Václavském náměstí je tato spolupráce patrná na první pohled.

Pořádek má přinést až novela zákona o silniční dopravě, kterou ve středu schválila vláda. Má sjednotit podmínky obou druhů dopravy - evidence, označení i vybavení vozidel, včetně taxametru. Pokud novela projde Sněmovnou, měla by platit od března 2013. Majitelé smluvních přeprav už teď protestují.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

logo týmu Kobra
Žaloba posílá k soudu za krácení daní na Kladensku třicítku lidí

Žalobci poslali k soudu kauzu 29 lidí obviněných z krácení daní na Kladensku se škodou přes 300 milionů korun. Jde o jeden z největších případů týmu Kobra....  celý článek

Úzký prostor uvnitř Chotkovy zatáčky u Pražského hradu by se mohl zastavět...
V zatáčce u Jeleního příkopu by mohl stát hotel, navrhuje institut

V zatáčce pod Chotkovými sady by místo zeleně mohl být třípatrový hotel. Pozemek je podle Institutu plánování a rozvoje nevyužitý, proto v poslední verzi...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.