Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy chtějí žalovat Benátky, na zakoupených pozemcích nesmí stavět

  19:46aktualizováno  19:46
Benátky nad Jizerou na Mladoboleslavsku prodaly firmám stavební pozemky, na kterých později změnou územního plánu zakázaly stavět. Firmy, které je koupily, chtějí město zažalovat o desítky milionů korun. Radnice se brání, že rozšiřování průmyslové zóny neumožnili hygienici.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Středočeské Benátky nad Jizerou sice neleží u moře jako stejnojmenné italské město, pod vodu však městečko může dostat chystaná žaloba zdejších firem. Ty od města požadují v souhrnu přes 80 milionů korun.

Taková suma by v případě jejich výhry citelně a na řadu let zasáhla do městského rozpočtu. Požadavek zdejších společností nedávno odmítlo zastupitelstvo, a ty jsou proto připraveny podat v brzké době žalobu.

„Město zažalujeme, vznikla nám škoda,“ potvrdil MF DNES Miroslav Kapoun, jednatel společnosti Ulma Construcción CZ. Ta rozhodně není sama, žalobu chystá více firem sídlících v benátecké průmyslové zóně.

Společnosti se cítí poškozené, protože v roce 2006 nakoupily od města pozemky v sousedství svých již stojících a fungujících areálů s tím, že tam v budoucnu budou stavět a rozšiřovat tak své aktivity. Pro dané území v té době platilo povolení stavět vycházející z původního územního plánu. Pozemky tedy podnikatelé nakoupili jako stavební. V září 2014 ale přišel nečekaný zvrat, město změnilo územní plán, který další výstavbu znemožnil.

Podle vedení města jde o nešťastnou souhru špatných rozhodnutí, která prý ale na radnici nezavinili.

„Když se schvaluje územní plán, tak se dělá posudek dopadů na životní prostředí a vyjadřují se všechny dotčené organizace. Jednou z nich je hygiena, která dala zamítavé stanovisko. Přes to nejede vlak, my nemůžeme do rozhodnutí státní správy zasahovat,“ odůvodnil stavební uzávěru starosta Jaroslav Král.

Hygienici rozhodovali i podle počtu aut

Důvod zamítavého stanoviska hygieniků je zřejmý. Do průmyslové zóny totiž vede jen komunikace, která měla původně sloužit k dopravě na zdejší skládku. Dnes je jednou z hlavních tras nejen do průmyslové zóny, ale také do Milovic. Přitom vede přímo Benátkami kolem rodinných a bytových domů.

„Kapacita této silnice je naplněná, bylo tam i několik petic místních občanů kvůli nadměrnému průjezdu aut, hygiena k tomu přihlédla,“ říká starosta Král.

To však podnikatelé odmítají. „Myslím, že s tím hygiena nemá nic společného, to jsou jen řeči, k nám jede sotva desítka nákladních vozů,“ odmítá Miroslav Kapoun. „Koupíte od města pozemek určený ke stavbě, za což také zaplatíte výrazně vyšší cenu, a pak z toho město znovu udělá jen pole a řekne, že tam nemůžete stavět. Tím nám samozřejmě vznikla škoda,“ popisuje Kapoun.

Ten za škodu považuje i skutečnost, že kvůli nemožnosti stavět u Benátek musel nakoupit nový pozemek u Brna a tam potřebnou halu za 30 milionů postavit. Podle starosty však měli podnikatelé více než pět let na to, aby začali stavět – v době, kdy platil starý územní plán.

„Nový se dělal v září 2014 a také se k němu samozřejmě mohli vyjádřit. Organizace, které tam mají pozemky, ale vyloženě zaspaly a vůbec se nevyjádřily,“ říká starosta Král.

Podmínkou je nová silnice navazující na dálnici

Faktem zůstává, že další rozšiřování benátecké průmyslové zóny bude podle aktuálního územního plánu možné pouze tehdy, pokud do lokality povede nová silnice z dálnice D10.

„Hejtman Miloš Petera slíbil na setkání starostů v Lipníku, že se o to postará. Doufám, že dodrží svůj slib. Její stavba se připravuje od roku 2008, ale za hejtmana Davida Ratha byl tento záměr zlikvidován a od té doby se nic neudělalo,“ říká starosta Král.

Hejtmanství podle mluvčí Michaely Drobné s touto investicí počítá: „Kdy bude nová silnice realizována, ale zatím nemůžeme říci.“

Že by silnici kraj postavil v brzké době, je však nereálné. Kromě potřebných povolení bude totiž muset řešit také výkup většiny pozemků. A dohady s jejich vlastníky se mohou táhnout dlouho.

„Mrzí nás to, protože v roce 2008 bylo vše připraveno, včetně výkupu pozemků. Věřím, že by se to dalo udělat rychle, pokud by se k tomu kraj postavil čelem. Tato investice je stejně životně nutná, pokud chce kraj v Milovicích vytvořit nadregionální průmyslovou zónu,“ říká Král.

Dokud tedy nepřijde tato podstatná investice, nemohou Benátečtí počítat ani se vznikem nových pracovních míst. Právě třeba firma Ulma v Benátkách plánovala rozšiřovat výrobu systémového bednění a pažení. „Polovinu pozemku již máme zainvestovanou a nyní jsme chtěli pokračovat s druhou,“ říká Kapoun. Firma by díky tomu vytvořila dalších 30 až 50 míst.

„Nás to velmi mrzí. Naší snahou bylo, aby průmyslová zóna fungovala,“ říká starosta Král. Podotýká, že velký benátecký podnik Carborundum měl dříve přes 700 zaměstnanců, teď jich má méně než polovinu. „Chtěli jsme proto vytvářet nová pracovní místa, aby z Benátek nebyla jen noclehárna,“ uzavírá Král.




Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky

Dva lidé zemřeli při čelní srážce na Kladensku, dvakrát přistával vrtulník

-

Při čelní srážce dvou aut poblíž Bělče na Kladensku v sobotu odpoledne zemřeli dva lidé. Další tři pasažéři jsou...

Sanitka v Praze skončila na boku, cestou za pacientem se srazila s autem

V Praze 11 se na křižovatce srazila sanitka s autem. (20.11.2017)

Na Jižním Městě se dopoledne srazila v křižovatce sanitka pražských záchranářů s osobním autem. Jeden člověk byl lehce...

Zubři v Milovicích mají novou společnost, přijely samice z Polska

Do rezervace v Milovicích přijelo pět mladých zubřích samic (14.11.2017)

Chov zubrů na pastvinách u Benátek nad Jizerou se v úterý rozrostl o pět samic zubra evropského. Transport z Národního...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.