náhledy
Před třiceti lety - 2. listopadu 1985 - se otevřel první úsek nejmladší, a dnes i nejdelší trasy pražského metra. Béčko tehdy jezdilo ze Smíchovského nádraží na Florenc. První jízda byla určena výhradně pro představitele KSČ a čestné hosty, následovaly jízdy pro zástupce podniků a cestující se zvláštními jízdenkami. Pásku slavnostně přestřihl generální tajemník Ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezident republiky, soudruh Gustáv Husák. Asistovali zaměstnanci metra v hnědých uniformách.
Autor: Archiv DPP
Trasa B měla převzít přepravní zátěž nejstaršího směru provozovaného pražskou MHD: z Karlína na Smíchov, kde kdysi jezdívala již koněspřežná tramvaj. Původní podoba křižovatky Anděl. Jednopatrový dům byl zbořen, zbývající budovy na snímku stojí dodnes.
Autor: Archiv DPP
Původní podoba křižovatky Anděl. Starší zástavba musela ustoupit hloubené stavbě stanice. Později na jejím místě vyrostl jednopodlažní pavilon ukrývající vestibul a zázemí stanice Moskevská.
Autor: Archiv DPP
Trať B se projektovala od roku 1970 a se stavbou prvního úseku se začalo v roce 1979. Stanici Moskevská budovali z povrchu, proto kvůli ní padl celý blok domů. V únoru 1990 byla přejmenována na Anděl, podle původního nárožního domu U Zlatého anděla.
Autor: Archiv DPP
Pamětní odznak k příležitosti zahájení provozu nové trasy metra. V první den provozu metra B cestující ještě nemohli přestupovat na linky metra A a C.
Autor: Archiv DPP
Původní podoba severního vestibulu stanice Moskevská (Anděl) . Zeď napravo zdobila obří mozaika s vyobrazením Kremlu. Koljo!, chce se zvolat.
Autor: Archiv DPP
Původní podoba severního výstupu ze stanice Moskevská (Anděl) . V polovině 90. let šla k zemi, na jejím místě vyrostl administrativní komplex podle návrhu francouzského architekta Jeana Nouvela. Také Tatrovka s kouřícími komíny je minulostí. Tam, kde se vyráběly tramvaje, dnes chodí Pražané nakupovat a bavit se.
Autor: Archiv DPP
Soudruzi procházejí po nástupišti stanice Moskevská, která svým názvem i výzdobou upomínala na upřímný vztah československého lidu k bratrskému Sovětskému svazu. V únoru 1990 bylo přejmenováno hned několik stanic na „béčku“: Dukelská na Nové Butovice, Švermova na Jinonice, Moskevská na Anděl a Sokolovská na Florenc.
Autor: Archiv DPP
Vstupenky pro první den provozu metra B byly rozdávány zdarma na vyžádání a platily pouze na nově otevřený úsek.
Autor: Archiv DPP
Výstavba vestibulu Na Knížecí. Domy v pozadí stojí dodnes, na prostranství na povrchu je terminál MHD a autobusové nádraží.
Autor: Archiv DPP
Pozvánka na slavnostní zahájení provozu na prvním úseku trasy B
Autor: Archiv DPP
Na náměstí Republiky se při otevření metra konalo shromáždění pracujících a budovatelů.
Autor: Archiv DPP
Výstavba stanice Smíchovské nádraží pod Nádražní ulicí. Původně konečná stanice prvního úseku trasy B je dodnes důležitým přestupním uzlem MHD, autobusy odsud míří do jižní části metropole i do vzdálenějších čtvrtí na opačném břehu Vltavy.
Autor: Archiv DPP
Situační plánek zastávek MHD v novém terminálu u stanice metra Smíchovské nádraží
Autor: Archiv DPP
Slavnostního otevření přestupní stanice Sokolovská (dnes Florenc) se zúčastnili představitelé strany, státu a hlavního města. Ocenili velkolepé dílo sedmé pětiletky. Jeho méně známou součástí je i jednokolejná obousměrná manipulační spojka tras B a C právě na Florenci.
Autor: Archiv DPP
Plánek povrchové MHD, na niž je možné přestoupit ze stanic nové trasy metra.
Autor: Archiv DPP