Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ČTK

Hejtman Rath chce výběrové řízení na nové dopravce ve Středočeském kraji

  • 12
Hejtman středních Čech David Rath prohlásil, že je nespokojen s přístupem soukromých dopravců ve Středočeském kraji. Příští rok proto kraj vypíše výběrové řízení na všechny linky. Základní kritériem bude cena. Kraj nyní musí kvůli nedostatku peněz rušit část spojů. Nové jízdní řády budou platit od února.

Na seznamu rušených spojů se údajně objevily i ty, kterými jezdí středočeští školáci do škol. "Ode mně osobně směrem k autodopravcům zaznělo, že se nesmí rušit školní spoje. To je další důvod, proč vypsat výběrové řízení," tvrdil Rath, který zároveň připomněl, že kraj nyní hospodaří s o miliardu nižši sumou, než v roce 2008. Proto musí některé spoje rušit.

Podle něj měli rušené spoje vytipovat sami dopravci. Řada stížností na rušení spojů už dorazila i na stůl hejtmana Ratha.

První skupinu tvoří spoje, které jsou dlouhodobě nevyužívané, a druhou ty, kde autobusy jedou souběžné s vlaky. Důležité, ale neziskové, spoje kraj neziskové dotuje z rozpočtu. "Je-li pravda, že dopravci vytipovali vytížené linky, které si na sebe vydělají a nemají tedy nárok na dotaci, znamená to, že nás dopravci oklamávali a museli bychom to prošetřit," řekl David Rath.

Dodal, že vynucená redukce spojů tak možná otevřela dlouhodobý problém, o němž kraj vůbec nevěděl. "Pokud má být zrušen spoj, který je dobře vytížen, ať to Středočeši oznámí krajskému úřadu, protože se zřejmě děje nějaká nekalost," vyzval Rath. A slibuje, že školní spoje se rozhodně rušit nebudou.

Starostové mohou proti rušení spojů protestovat

Podle předsedy asociace sdružující středočeské dopravce Františka Neterdy ale kraj již nyní dotuje rovněž ziskové spoje. "Na jedné lince může být ranní spoj, který je ziskový, ale když se autobus vrací zpět a téměř nikoho neveze, tento spoj je ztrátový," vysvětluje Neterda.

Podle něj je logické, že mezi rušenými spoji jsou i ty, které využívá větší množství lidí, ne jen jednotlivci. "Dvaceti procentní redukce je tak veliká, že dojde i na silnější spoje. Jde o pětinu všech spojů," tvrdí Neterda.

Starostové měst a obcí se k seznamu rušených spojů mohou vyjádřit. Čas mají ale jen do 12. ledna. Těm, kterým dorazil až koncem minulého týdne, dá kraj možná výjimku. Změny v jízdních řádech ale začnou platit již od 1. února, a to i přesto, že zřejmě nebudou konečné.