Slavnostní zahájení provozu první autobusové linky v Praze v červnu 1925

Slavnostní zahájení provozu první autobusové linky v Praze v červnu 1925 | foto: Archiv DPP

Pražané v neděli uvidí velkolepou slavnostní jízdu historických autobusů

  • 3
Před 90 lety pražské elektrické podniky vypravily do města první pravidelnou autobusovou linku. Výročí si o víkendu připomene dopravní podnik spanilou jízdou historických autobusů. O den dříve se Pražanům otevřou vršovické garáže.

Nebylo to tak dávno, co klasickou „koňku“ nahradily elektrické tramvaje, a obyvatelé Prahy se měli dočkat další zásadní novinky v rámci cestování po městě.

Na kalendářích stálo 21. června 1925 a Elektrické podniky hlavního města v ten den vypravily do ulic vůbec první pravidelnou autobusovou linku.

Autobus značky Laurin & Klement nesl na bílé střeše ceduli s nápisem „Vršovice“ a také velké tiskací písmeno „A“.

Jeho cesta vedla z Čechova náměstí přes Můstek do Záběhlic. Cestujících se do autobusu nevešlo zdaleka tolik jako dnes. Vůz byl totiž vybaven pouze dvěma protilehlými lavicemi, které se nacházely na vnitřních bocích autobusu.

Lidé měli zprvu o lince pochybnosti. Už v roce 1908 se totiž předchůdce dnešního dopravního podniku pokoušel autobusovou linku zavést. Ta zhruba rok jezdila mezi Malostranským a Křižovnickým náměstím, ale poté byla pro malý zájem Pražanů zrušena.

Historie v ulicích

  • V sobotu dopravní podnik otevře pro veřejnost vůbec poprvé garáže ve Vršovicích. Tam se původně nacházela trolejbusová vozovna, nyní zde parkují autobusy.
  • V neděli dopoledne se uskuteční autobusový průvod Prahou. Do něj se zapojí historické i současné vozy. Lidé si je od 9.00 hodin budou mít možnost   prohlédnout na Václavském náměstí. V 10.00 kolona vyrazí do ulic.

Více informací o akcích zájemci najdou na www.mhd140.cz

To linka A, která poprvé vyjela před devadesáti lety, na své trase, i když postupem času upravené, jezdila až do poloviny 80. let. Někteří si ji dodnes mohou pamatovat, a to pod číslem 101.

Autobusy se ve druhé polovině dvacátých let staly skutečně populárními. Už v roce 1927 musely být vozy značky Laurin & Klement vybaveny vlekem, aby pobraly více cestujících, o dva roky později se v ulicích objevily první „tatrovky“.

Začátkem 30. let byly autobusy jediným dopravním prostředkem pro veřejnost, který jezdil i v noci. Elektrické podniky však plánovaly další linky.

„Dnes autobusy v Praze a jejím okolí přepraví denně statisíce cestujících,“ popisuje ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Dodává, že při příležitosti výročí se o víkendu uskuteční dvě vzpomínkové akce. Jednou bude kolona autobusů.