Na bezpečnost cestujících dohlíží středisko v podzemí hlavního nádraží, leží na úrovni metra. | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Na hlavním nádraží je bezpečněji. Okolní park ale stále nahání strach

  • 14
Na pražském hlavním nádraží v posledních několika letech výrazně ubylo trestných činů, čemuž napomohla i rekonstrukce odbavovací haly. Cestující se však nadále děsí lidí, kteří svá útočiště našli ve Vrchlického sadech. Změna zatím není v dohledu.

Krádeže, drogy, rvačky a také prostituce. To bylo hlavní nádraží ještě před několika málo lety. Například v roce 2007 tam policisté řešili zhruba šest set trestných činů.

Po rekonstrukci odbavovací haly se situace výrazně zlepšila, a policisté tak dnes evidují zhruba třetinu z původního počtu případů.

„Jde průměrně o 200 případů ročně. Nejčastěji se přitom jedná o drobné krádeže či podvody,“ popisuje nadporučík Josef Hynek, vedoucí oddělení místní policie na hlavním nádraží.

Kromě celkové proměny prostor podle něj přispělo k vyšší bezpečnosti větší množství kamer, nové policejní služebny, lepší osvětlení a hlavně uzavírání odbavovací haly přes noc.

Urychlete proměnu sadů, ale nám dejte na budovu víc času

Zatímco v prostorách nádražní budovy se mohou pasažéři cítit bezpečněji, nedá se tak mluvit o Vrchlického sadech, které jsou vstupní branou do nádraží.

„V roce 2007 jsme tam zaznamenali 61 trestných činů, minulý rok jich bylo 69. Situace se tak příliš nemění,“ řekl MF DNES mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Vyřešit situaci pražského Sherwoodu, jak se Vrchlického sadům přezdívá, má kompletní proměna parku.

Velký nádražní bratr

Při rekonstrukci odbavovací haly vzniklo na hlavním nádraží nové řídicí středisko, které se nachází v podzemí, na úrovni trasy metra.

Jeho pracovníci dohlížejí na prostory haly 24 hodin denně. K dispozici mají celkem 98 kamer, které snímají všechny veřejné prostory nádraží. V případě, že by vypukl požár, budou o tom na velíně okamžitě vědět. Řídicí středisko úzce spolupracuje s tamní policií.

„Jsme přesvědčeni, že pokud by radnice Prahy 1 urychlila plánovanou rekonstrukci Vrchlického sadů před hlavním nádražím, těchto negativních jevů by v nechvalně proslulém parku viditelně ubylo,“ říká Martin Hamšík, mluvčí společnosti Grandi Stazioni, která má pražské hlavní nádraží v pronájmu od Českých drah.

Jenže podle radnice první městské části je proměna sadů v nedohlednu.

„Letos se na místě nic neodehraje. V budoucnu má vést podél Vrchlického sadů tramvajová trať z Vinohradské. Je proto potřeba proměnu sadů naplánovat tak, aby již počítala s tramvajemi a na místě se nemuselo kopat dvakrát,“ vysvětluje starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09).

Na konci roku 2013 sice radnice Prahy 1 s magistrátem podepsala memorandum, že se park promění k lepšímu. Konečný návrh však odmítla. Nyní je projekt pozastaven.

Přestože ve Vrchlického sadech hlídkují čtyřiadvacet hodin denně policisté i strážníci, kolemjdoucí se podle nedávného průzkumu společnosti SC&C na místě bezpečně necítí. Čtyři z pěti lidí by uvítali, aby co nejdříve odstartovala rekonstrukce parku.

Zatímco firma Grandi Stazioni apeluje na Prahu 1, aby urychlila proměnu Vrchlického sadů, sama žádá o více času na opravu historické nádražní budovy.

Podle smlouvy s Českými drahami měla být secesní památka kompletně zrekonstruována v říjnu 2016. Termín však firma s velkou pravděpodobností nezvládne dodržet. Požádala proto České dráhy o dva roky k dobru. „V současné době jednáme o novém termínu,“ řekl Hamšík.

Aktuálně na hlavním nádraží probíhá rekonstrukce zastřešení nad nástupišti. Ta potrvá zhruba do poloviny roku 2017.