VIDEO: Hlavní nádraží je v polovině oprav, prodraží je rozsáhlá koroze

  • 15
Oprava sto let staré ocelové konstrukce, která kryje nástupiště pražského hlavního nádraží, je ve druhé polovině. Kvůli rozsáhlé korozi bylo nutné vyměnit několik nosných částí a dva ocelové oblouky držící klenbu nad nástupištěm. Zcela hotovo bude v listopadu příštího roku.

Po roce oprav, které probíhají za provozu hlavního nádraží, září takzvaná hala B (východní část) doslova novotou. Cestující tam budou vpuštěni na začátku července a opravy se přesunou na dosud potemnělá nástupiště v západní hale blíž k odbavovací budově.

„Nacházíme se na konci páté etapy a zhruba v polovině celé rekonstrukce,“ říká vedoucí projektu Jan Krajdl z firmy Metrostav, která má opravy nádraží na starosti. „Nyní dokončujeme kompletní výměnu zastřešení a zasklení světlíků a svislých výplní ve východní části nástupiště čirými skly a v červenci začneme s opravami v západní části, která přiléhá k Fantově budově,“ popisuje.

Skla ve světlíku byla zažloutlá nejen kvůli prašnému vzduchu, ale také díky parním lokomotivám. Výměna tabulek tak zbavila část nástupiště potemnělé atmosféry.

„Přesto už se část nově zasazených skleněných výplní stihla nepatrně ztmavit. Na tabulkách zasazených teprve v prosinci 2015 lze ve srovnání s nedávno usazenými skly rozpoznat zežloutnutí kvůli usazenému smogu,“ dodává Krajdl.

Dvouletá rekonstrukce měla původně vyjít na půl miliardy korun, ale kvůli rozsáhlé výměně spodní části sloupů a dvou střešních nosníků se náklady pravděpodobně zvýší o dalších sto milionů.

U některých nosných konstrukcí totiž došlo v průběhu let k masivnímu poškození rzí. Třeba při opravě první části haly narazili pracovníci Metrostavu na tak silnou korozi, že centimetrovou ocel sloupů dokázala ztenčit na tloušťku papíru.

Nádraží vydrží dalších sto let

Ocelová konstrukce se proto opravuje tak, aby podle Krajdla vydržela dalších sto let. Prvního července začne předposlední etapa ve druhé části haly.

„Nejdříve bude nutné demontovat zasklení, střešní plechy a světlíky. Následně se konstrukce očistí od původních nátěrů vysokotlakou vodou. Poté statik určí stupně poškození nosné ocelové konstrukce a celkový rozsah oprav, po kterých bude aplikována třívrstvá protikorozní ochrana,“ vysvětlil postup rekonstrukce Krajdl.

Historickou část zastřešení nádraží vlastní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Samotná budova nádraží společně s prvním nástupištěm je zatím v majetku Českých drah. To se však změní, na prázdniny je totiž naplánován převod majetku mezi těmito dvěma státními firmami (více jsme o něm psali zde).

„Správa železniční dopravní cesty, která je v roli příjemce nádraží, je na prodej části závodu Českých drah připravena. Vládou předpokládané datum transakce je 1. července 2016,“ uvedl k nákupu mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Konstrukce nad nástupišti pražského hlavního nádraží od rekonstrukce v letech 1901 až 1909, kdy budova dostala dnešní podobu, nebyla nikdy zásadně opravována, spíše udržována. Výjimkou byl protikorozní nátěr provedený v 80. letech dvacátého století.

Aktuální rekonstrukce začala 2. února 2015 (psali jsme zde) a její konec je naplánován na listopad 2017. Následně bude probíhat půlroční zkušební provoz.