Okolí ulice V Holešovičkách s křížením se Zenklovou před navrženou úpravou.

Okolí ulice V Holešovičkách s křížením se Zenklovou před navrženou úpravou. | foto: Satra , Metro.cz

Soud nařídil Praze ztišit ulici V Holešovičkách, město se ale odvolá

  • 80
Obyvatelé Holešoviček se klidu zřejmě nedočkají, ačkoli soud Praze v únoru nařídil, aby provoz v jedné z nejvytíženějších ulic zklidnila. Proti rozsudku se město odvolá, prý učinilo dost kroků ke zlepšení a jiné řešení není možné.

Hluk, znečištěný vzduch, zničené zdraví a domy ztrácející hodnotu. Tak vnímají dopravní situaci v ulici V Holešovičkách tamní obyvatelé. Zatímco totiž třeba Praze 7 otevření tunelového komplexu Blanka od aut citelně ulevilo, do Holešoviček naopak přivedlo tisíce nových aut.

Naději na zlepšení dala místním lidem Petra Lukášová, soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 1, která začátkem února rozhodla, že magistrát musí do roka jednu z nejvytíženější pražských ulic v úseku mezi mostem Barikádníků a křižovatkou Vychovatelna zklidnit.

„Není možné, aby se nepřiměřeně zlepšila situace v jiných částech Prahy na úkor obyvatel v lokalitě V Holešovičkách,“ uvedla v rozsudku.

O téměř dva měsíce později se ale v Holešovičkách takřka nic nezměnilo a v dohledné době ani nezmění. Jsou tu totiž dva zásadní problémy. Prvním je skutečnost, že rozsudek není pravomocný a město se proti němu chce odvolat. Roční lhůta tudíž ještě platit nezačala.

Omezení by auta přelilo jinam

Významnější je ale to, že podle magistrátu je téměř nemožné počet aut v tak krátké době snížit. „Jakékoliv omezení na této komunikaci by přesunulo část dopravního proudu na méně kapacitní komunikace, které na takové zatížení nejsou dimenzovány,“ říká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Zbývají tak dvě reálné možnosti. Oblasti téměř jistě uleví dostavba severní části Pražského okruhu, ale ta je zatím v nedohlednu a zřejmě ještě dlouho bude. Druhou variantou je zahloubení celé ulice pod zem, což prosazuje i Praha 8. Podle studie, kterou si magistrát dal zpracovat v roce 2015, by takové řešení stálo asi 10 miliard korun a jeho výstavba by trvala čtyři roky.

I zde je ale problém v tom, že ulici není možné jen tak uzavřít. „TSK si nechala vypracovat studii, která prověřila případné objízdné trasy s výsledkem, že jsou nedostatečné. Zatím to je neřešitelná situace,“ říká náměstek.

Brání se však tomu, že by město pro místní obyvatele nic nedělalo. Od roku 2014 se v Holešovičkách postupně pokládá tichý asfalt. Poslední nedokončený úsek má být hotov už letos. Zároveň město vyčlenilo v rozpočtu 86 milionů na výměnu oken místních obyvatel. „Ne vždy se však tato aktivita setkává s kladným ohlasem. Někteří majitelé objektů toto opatření odmítají,“ říká Dolínek.

Podle soudu byla dosavadní řešení jen dílčí a neúčinná a silnice produkuje větší hluk, než s jakým se počítalo. Stavební povolení komplexu Blanka stanovilo, že v Holešovičkách nesmí hluk překročit 60 decibelů. Poslední měřené hodnoty se ale někde blíží k 70 decibelům.

Může za to zvyšující se počet vozidel, který ani dosavadní opatření města nedokážou kompenzovat. Po otevření Blanky totiž ulicí projíždí denně v průměru 81,5 tisíce aut. Před otevřením tunelového komplexu to bylo jen 66 tisíc. Vyplývá to alespoň z údajů Technické správy komunikací zveřejněných na stránkách tunelblanka.info.

Počet aut se v Holešovičkách navíc dále zvyšuje. Například v lednu a únoru loňského roku ulicí projíždělo o tři tisíce aut méně než ve stejném období toho letošního.

Protihluková opatření navíc neřeší vše. „Na prvním místě u nás je znečištěné ovzduší v obydlené části ulice V Holešovičkách, kde už mají některé děti zákaz hraní na zahradě, a pod okny nemocnice Na Bulovce, kde si pacienti nemohou otevřít ani okno,“ říká Vlastislava Šenarová ze sdružení Za naši budoucnost. Zvažuje prý, že se obrátí k Evropskému soudu pro lidská práva.

Jedněm se uleví, druhým přitíží

Situaci navíc zřejmě zhorší nedávné změny v částečně souběžné Trojské ulici. Tu řidiči využívali jako spojnici Zenklovy ulice a Blanky či Trojského mostu. Od 10. března ji ale Praha 8 nechala ve směru do centra uzavřít. Nově do ní od křižovatky s ulicí Nad Hercovkou vjedou jen rezidenti a MHD.

„Trojská byla z obou stran uzavřená do doby, než byl postaven Trojský most. Poté se z ní stala dopravní tepna, což se samozřejmě obyvatelům nelíbilo,“ říká Roman Petrus, starosta Prahy 8. A zatímco u ulice V Holešovičkách prý chápe, že ji nelze jen tak zavřít, u Trojské to podle něj možné je.

„Nikdy dříve tam auta v takovém množství nejezdila a teď znovu nejezdí. Nevidím důvod, proč v Praze 8 vyrábět další dálnici,“ říká. Z druhé strany je do ulice vjezd stále možný, protože se proti opatření postavila Praha 7.

,