Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Švec

Hluk v Davli překračuje povolené limity. Nepomohou ani trojitá okna

  • 12
Nevhodný povrch vozovky a hustý provoz ve středočeské Davli dlouhodobě způsobuje, že míra hluku tam překračuje hygienou povolené limity. Větší rámus je navíc patrný v letních měsících, kdy obcí projíždějí turisté na Slapy.

Náklaďáky, vozíky za osobními auty, řičící motorky. A velké dlažební kostky. Pro lidi žijící v centru Davle noční můra.

Vlastně i denní. Hustý provoz na dláždění silnice 102, která je hlavní spojnicí hlavního města a Slap, totiž příliš neutichá ve dne ani večer a v noci. Nadměrný hluk tu řeší už víc než deset let. Bez výsledku.

„Je tu velký provoz. Problém jsou kočičí hlavy a výtluky. V letních měsících tudy jezdí mnoho chatařů na Slapy. Jakmile vjedou do výtluku s vozíkem, přívěs skáče a dělá hluk. Nákladní auta s návěsy dělají ještě větší rámus, a to začínají jezdit už kolem šesté ráno,“ líčí situaci Jiří Havlík, který s rodinou žije v rodinném domku nedaleko silnice.

Není sám, komu rámus z dopravy vadí. Mnoho obyvatel už však po letech neúspěšných snah situaci vyřešit své snažení vzdalo.

Davlí projíždějí tisíce automobilů denně, náklaďáků jsou desítky. Silnice 102, která byla vybudována už v roce 1935, nutně potřebuje celkovou rekonstrukci. Hlukové limity, které povolují maximální hladinu v okolí komunikace kolem šedesáti decibelů, jsou v Davli překračovány ve všech směrech.

„Nechali jsme si silnici změřit už před řadou let. Přes den dosahuje hluk pětasedmdesáti i více decibelů. Limit byl překročen dokonce i v noci,“ připomíná místostarosta Davle Jaromír Němec. „Vyjednávání se středočeským krajským úřadem o opravě stodvojky se táhne deset let a stále se nic zásadního neděje,“ dodává.

Hluk trápí lidi i jinde

Problémy s nadměrným hlukem z dopravy v kraji řeší i na dalších místech. „Poměrně nedávno jsme se zabývali třeba dopravou v Lysé nad Labem, tam šlo rovněž o kostky,“ upozorňuje Libuše Polanská.

V posledních letech byl povrch z takzvaných kočičích hlav nahrazen tišší asfaltovou vozovkou třeba v Příbrami. Přestože dláždění v Mariánské ulici, která přímo ústí do historického jádra Březových Hor, působilo esteticky, zvítězila praktičnost. Obyvatelé okolních domů mají nyní při průjezdu automobilů klid.

Aktuálně řeší potíže s nadměrnou dopravou v Kralupech nad Vltavou. Tamním obyvatelům má pomoci obchvat. Kraj ale opět narazil: do cesty obchvatu se postavilo vedení Tuchoměřic, přes které má silnice vést. Obec už lemuje rychlostní silnice R7 a další v okolí nechtějí.

V Davli si kraj nechal od hygieniků na provoz na komunikaci 102 udělit takzvanou výjimku, která však vypršela v roce 2011.

60 decibelů

je hlukový limit povolený hygieniky v obytných zónách kolem silnic.

„V současnosti nemá tato komunikace výjimku, kraj ale připravuje podklad, aby získal povolení k provozu v Davli i dalších takových komunikacích,“ upozorňuje mluvčí hejtmanství Nicole Mertinová.

Ředitelka krajské hygienické stanice Libuše Polanská k tomu připomíná, že výjimka je udělena správci komunikace, pouze pokud uvede, že s dotyčnou komunikací bude něco dělat.

A tak tomu je i v Davli. Hejtmanství dalo najevo, že by silnici rádo opravilo. Správa a údržba silnic Středočeského kraje dokonce zadala zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci komunikace včetně výměny dlážděného povrchu za živičný protihlukový. Jenže - nic se neděje.

„Vydání stavebního povolení narazilo bohužel na nesouhlas vlastníků pozemku. Dosud se nepodařilo vyjednat podmínky majetkoprávního vyrovnání,“ popisuje Němec. Vedení městyse kraji nabídlo podle něj pomoc. „Nabídli jsme, že pozemky od lidí vykoupíme, jsou to asi čtyři případy,“ podotýká Němec s tím, že se zatím nikdo nevyjádřil.

Se správcem komunikace se proto snaží domluvit alespoň dílčí opravy. Jde ale jen o dílčí úseky, situace s hlukem v samotném centru městyse se tím nevyřeší. „Ze správy a údržby silnic vždy spolehlivě přijedou. Ovšem zalepí jen ty největší díry,“ dodává místostarosta.

Trojitá okna nestačí

Celková oprava silnice 102 od hranice hlavního města po centrum Davle by podle úřadu stála desítky milionů korun. Navíc prý je nejprve třeba dokončit zajištění drolících se okolních skal.

„V současnosti probíhá podél silnice II/102 sanace skalní stěny, v příštím roce se připravuje dalších sedm projektů k sanaci skalní stěny,“ říká Nicole Mertinová. Kraj na něj počítá s náklady ve výši 170 milionů korun.

75 i více decibelů

dosahuje přes den rámus v okolí silnice 102 v Davli.

„Vzhledem k tomu, že tyto práce mohou povrch vozovky poškodit, není hospodárné provádět rekonstrukci komunikace před jejich dokončením,“ objasňuje hejtmanství prostřednictvím své mluvčí důvody nečinnosti. S celkovou rekonstrukcí kraj počítá do roku 2020.

Projektu nestojí v cestě ani památkáři. „V historických jádrech měst se často setkáváme s tím, že musí povrch zůstat dlážděný. V takových případech se ale dá snížit zatížení pro obyvatele třeba omezením počtu aut, která smějí do centra jezdit,“ říká Libuše Polanská.

V případě Davle však nelze o takové situaci hovořit. Tamní silnice prochází středem městyse, který nemá žádnou památkovou zónu. A přesto se nic neděje. „Hluk je prostě slyšet i přes zavřená okna, a to máme takzvaná trojitá skla,“ stěžuje si Havlík.