V okolí nádraží Praha-Dejvice se podle studie Institutu plánování a rozvoje (IPR) počítá s bytovými i kancelářskými domy a obchody.
Bytové domy by podle studie měly přiléhat k dejvické blokové struktuře. Administrativní budovy by pak měly stát nad plánovaným vlakovým tunelem a ve svažitém kopci směrem k ulici Milady Horákové.
„Občanská vybavenost, náplň kulturní či obchodní, se orientuje na památkově chráněné objekty nebo přestupní vlakový terminál s vazbou na přestup stanice metra A,“ píše se v dokumentu. Dům mezi ulicemi Pelléova a Bubenečská může sloužit pro potřeby městské části.
Nově zastavěné území protne ulice pro pěší s cyklotrasou, která bude překřížena několika novými komunikacemi. V ose Mařákovy ulice má pak vzniknout pasáž. Nová nárožní dominanta ukončí ulici Pod kaštany a završí tak bývalou královskou cestu do Stromovky.
U současné stanice metra vznikne přestupní terminál s náměstím. Upraveno bude okolí historické budovy dejvického nádraží a zachována bude nádražní hospoda.
Pro výstavbu je nutné změnit územní plán, současný s ní nepočítá. Zahájení změny dnes projedná magistrátní výbor pro územní rozvoj, který je ale pouze poradní orgán pražských zastupitelů, jeho usnesení není konečné. Studie se navíc bude měnit poté, až bude schválena konečná trasa železničního tunelu.
Se současnou podobou nesouhlasí zastupitelé Strany zelených z Prahy 6. Podle nich výška u některých budov dosahuje až dvanácti pater.
„Připouštíme, že území poblíž Hradčanské a železničního nádraží je vhodné k budoucí zástavbě. Taková zástavba ovšem musí respektovat charakter lokality. Měla by tedy navazovat na strukturu přilehlých Dejvic a neměla by z výškového hlediska konkurovat Pražskému hradu,“ řekl zastupitel Zelených Pavel Weber.
Kdo bude na Hradčanské případně stavět, není jasné. Vlastník Správa železnic se nyní snaží vypovědět za minulého vedení uzavřenou smlouvu se společností Amádeus Real, která měla pozemky získat bez výběrového řízení.
Problém s podzemním parkovištěm
Výstavba by podle dokumentu IPR mohla do této lokality přivést denně několik tisíc aut. Vzhledem k počtu bytů bude také potřeba vytvořit asi tisícovku parkovacích míst, která mají být převážně v podzemí.
Vzhledem k umístění tunelu Blanka či metra ale bude obtížné podzemní garáže vybudovat, a není tak pravděpodobné, že by se do nich podařilo vměstnat rovněž část aut parkujících nyní v dejvických ulicích.
Pokud se začne na pozemcích stavět, stavebník se bude muset vypořádat s několika omezeními. V podzemí je metro a tunel Blanka a bude tam i železnice. Územím také vedou přiváděcí a hlavní vodovodní řady, je tam plocha využívaná k zabezpečení vodojemu a čerpací stanice Bruska a také kmenová stoka a hlavní kanalizační sběrač.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz