Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 35 lety v Praze vyjely první kloubové autobusy, maďarské „čabajky“

  1:02aktualizováno  1:02
Na autobusové lince 190 mezi stanicí metra C Budějovická a Jižním Městem přesně před pětatřiceti lety vyjely první "čabajky", tedy maďarské kloubové autobusy Ikarus. Byly to vůbec první kloubové vozy v Praze. Do ulic vyrazily přesně 16. ledna 1978.

Poprvé vyjely Ikarusy na lince 190 z Budějovické na Jižní Město. Na fotografii je autobus v zastávce Budějovická v ulici Olbrachtova, v pozadí je vidět budova základní školy v krčské Poláčkově ulici. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Kloubové autobusy Ikarus 280.08 si začal Dopravní podnik pořizovat zejména kvůli nově postaveným sídlištím. Tam totiž povětšinou nevedla žádná kolejová doprava, ani tramvaje, ani metro. A bylo třeba, aby se desetitisíce Pražanů dostaly do zaměstnání.

"Nový autobus byl schopen přepravit až o padesát procent cestujících více než standardní. Tehdy nejrozšířenější typ ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících, zatímco v ikarusu bylo místo pro 140 lidí," uvedl vedoucí archivu DPP Pavel Fojtík.

Poprvé byly autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra C Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.

V roce 1987 měl Dopravní podnik v evidenci 310 autobusů Ikarus. Dnes má jen
Výstřižek článku z Večerní Prahy, která referovala o zapojení Ikarusů do

Dopravce nakoupil v první vlně dvacet ikarusů s evidenčními čísly 4000 až 4019. Po deseti letech jich v roce 1987 měl Dopravní podnik 307. Zajímavostí je, že v tehdejším Československu začaly ikarusy nejprve jezdit v Bratislavě, do Prahy se dostaly až o čtyři roky později.

"Kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během více než dvacetiletého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy," uvedl Fojtík.

Ikarus 280.08

Hmotnost 12,5 t 

Délka 16,5 m

Míst 140

Míst k sezení 37

Výkon motoru 142 kW  (192 koní)

První jízda
16.ledna 1978   

Poslední jízda
1. července 1999

Každý vůz se skládal ze dvou částí, přičemž ta první měla dvě nápravy, ta zadní jednu. Otočné byly jak ta první, tak ta poslední. Motor pak byl uložen v předním článku ikarusu. Maximální rychlost byla od výrobce uváděna 62,8 km/h.

Kloubové ikarusy se neobjevovaly pouze v červeno-bílé pražské variantě, ale Pražané je mohli vidět i v modré.

Konec ikarusů v Praze znamenala sametová revoluce v roce 1989, potažmo rok 1991, kdy se Praze objevily kloubové autobusy Karosa B 741. Poslední jízdu si pak maďarská "čabajka" odbyla 1. července 1999 na lince 215 z Kačerova na Libuš.

Autor:


Nejčtenější

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie

Stopovat se v Praze dá i metro

Řídit soupravu pražského metra za plného provozu se povedlo dvěma dívkám, které plnily výzvu v cestovatelské soutěži....

Slavia - Kyjev 1:1, domácí prohrávali, v nastavení srovnal Hušbauer

Slávista Josef Hušbauer se běží radovat, právě proměnil penaltu proti Dynamu...

Infarktový závěr, minuty totálního zmaru a pak absolutní euforie. Slavia v úvodním utkání 3. předkola fotbalové Ligy...



Říkal, co máme dělat, hájí dívky řidiče metra. Chtějí se mu osobně omluvit

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie.

Dvě mladé dívky, které za běžného provozu řídily metro, se za své chování omluvily. A vzkazují, že podle nich k...

Do průvodu Prague Pride se zapojily tisíce lidí. Zábava pokračuje na Letné

Průvod Prague Pride (11. srpna 2018).

Duhovým průvodem v sobotu vyvrcholil festival leseb, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) Prague Pride. Účastníci se...

Dynamo - Slavia 2:0, Liga mistrů je pryč, hosty čeká pohár číslo dvě

Arťom Besedin z Dynama Kyjev překonává slávistického brankáře Ondřeje Koláře v...

Fotbalisté Slavie se do Ligy mistrů neprobojují. V kvalifikaci končí na prvním soupeři, v odvetě 3. předkola na...

Další z rubriky

U Vršovického nádraží vykolejil nákladní vlak, běžné spoje to neovlivní

Na výjezdu z Vršovického nádraží ve směru na nádraží Praha-Krč vykolejil vlak...

Na výjezdu z Vršovického nádraží v Praze kolem poledne vykolejil nákladní vlak. Souprava jela ve směru na nádraží...

VIDEO: Agresoři napadli před diskotékou mladíka, jeden z nich ho kopal

Čtyři muži před budovou diskotéky v pražském Proseku napadli zřejmě po...

Čtyři muži zbili před diskotékou v pražském Proseku mladíka, který po útoku skončil v nemocnici. Konflikt zřejmě...

Praha 1 se opět pokouší prosadit omezení otevírací doby nočních podniků

Restaurace Prašivka na Letné

Praha 1 připomněla primátorce Adrianě Krnáčové, aby se radní města konečně začali zabývat návrhem vyhlášky, která jim...

Najdete na iDNES.cz