Inspektoři zjistili, že všechny kontrolované firmy se snažily důchodce okrást. (Ilustrační snímek)

Inspektoři zjistili, že všechny kontrolované firmy se snažily důchodce okrást. (Ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Inspektoři maskovaní za seniory testovali nákupní zájezdy. Neprošel žádný

  • 136
Středočeský kraj a Praha jsou rájem podvodníků, kteří se snaží donutit seniory k nákupu zboží na zájezdech, na které je zdarma vozí. Dospěli k tomu kontroloři České obchodní inspekce (ČOI), kteří zjistili, že na všech 16 kontrolovaných zájezdech se prodejci snažili zákazníky okrást.

Je únorová sobota před sedmou ráno a teploty ještě klesají hluboko pod nulu. Přesto na autobusové zastávce v Dobřichovicích postává skupinka seniorů. Do mrazu je vyhnala pozvánka na "výlet" spojený s prodejní akcí, kterou našli ve schránce. Slibovala poznávací cestu, oběd a dárky. To vše zdarma. Nešlo odmítnout.

Autobus postupně objel několik dalších vesnic a posbíral další výletníky. Kam se jelo, nikdo nevěděl. To na pozvánce nebylo. S cestujícími ale tentokrát nasedly do autobusu i dvě zaměstnankyně České obchodní inspekce, převlečené za seniorky.

"Mladší ročníky organizátoři na zájezd nevpustí, třeba řeknou, že už není místo," podotkla inspektorka, která pozvánku na zájezd získala od známých. Autobus nakonec dojel až do jedné z obcí u Plzně, kde se všichni přemístili do sokolovny.

Kontroly v roce 2011

Počet kontrol 16

Pochybení 100 %

Pokuty 355 tis. Kč

Nejčastější prohřešky
porušení zákona o ochraně spotřebitele,
nemožnost reklamace,
diskriminace

Doporučení

Akcí se neúčastnit, zvlášť když není jasné místo zájezdu, název zboží či název firmy.

"Pak už je scénář ve všech případech dost podobný. Prodejci předvádí nějaké zboží, třeba hrnce nebo mixéry. Tvrdí, že normální cena je třeba 90 tisíc, dnes je to ale v akci za 60 tisíc a vylosují pár vítězů, kteří to budou mít za 30 tisíc. Ty si pak vezmou zvlášť a pod psychickým nátlakem je donutí podepsat kupní smlouvu," popsala praktiky prodejců Soňa Balková z České obchodní inspekce (ČOI).

Žádná z akcí u kontrolorů "neprošla"

Největší počet prohřešků při prodejních zájezdech utajení inspektoři objevili právě ve Středočeském kraji a v Praze. Vyplývá to z právě zveřejněné statistiky ČOI. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při všech 16 provedených kontrolách, tedy ve stech procentech případů.

"Našim inspektorům, včetně specializovaného týmu, se loni podařilo po republice zúčastnit 241 akcí a porušení povinností prokázali u téměř 70 procent kontrolovaných. Vzhledem k našim zkušenostem bych chtěl spotřebitelům doporučit, aby účast na podobných akcích řádně zvážili," komentoval ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.

S blížícím se jarem opět aktivita nejrůznějších společností, které nabízejí průměrné zboží za nadprůměrné ceny, roste. Prodejní akce spojené se zájezdem a obědem už nejrůznější společnosti pořádají roky. Přestože média mnohokrát informovala o podvodech, ke kterým na nich dochází, jejich popularita neklesá, spíš naopak. Organizátoři se totiž přesně trefili do potřeb cílové skupiny.

"Dříve různé spolky pořádaly pro seniory zajímavé zájezdy. Dnes nic takového není, tak osamělí senioři využijí možnosti popovídat si s vrstevníky a zdarma se najíst. Už si neuvědomí, že nic není zdarma," podotkla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Seniory prodejci odvezou domů pro peníze

Při odhalení inspektorek se dokonce stává, že senioři nadávají jim, protože překazili výlet, a prodejce brání jako hodné pány.

Kontroloři se také setkali s desítkami stížností, kdy organizátoři na seniory užívali psychický nátlak a agresivní metody. "Když si nic nekoupí, dokonce jim někdy nadávají do vyžírek, že se na zájezd přišli jen najíst," řekla Soňa Balková.

Pro případ, že si senioři nevzali dost peněz, mají s sebou prodejci připravené i úvěrové smlouvy nebo po příjezdu seniory velmi ochotně odvezou až do domu a po zaplacení vydají zboží. Tady však jejich ochota končí.

Důvěřiví zákazníci si často nepřečtou kupní smlouvu, kde je drobným písmem napsáno, že klient zboží zakoupil doma. Na takové zboží se, na rozdíl od nákupu mimo domov, nevztahuje čtrnáctidenní záruka vrácení peněz.

"Pak přijdou na návštěvu děti nebo vnoučata a to samé zboží na internetu objeví za pár tisíc. Jenže vrátit už ho není možné. Podvedení zákazníci se obracejí na nás, ale my už s tím v této fázi nemůžeme nic dělat," dodala Balková.