Chceme, aby měl výtoňský most troje koleje, říká městský plánovač

  18:21
Správa železniční dopravní cesty chce kvůli špatnému stavu zbourat most u Výtoně. Institut plánování a rozvoje souhlasí a požaduje, aby na mostě vzniklo trojkolejné spojení namísto dvojkolejného. „Rozšíření pomůže k tomu, aby do Prahy jezdilo autem méně lidí,“ říká šéf infrastruktury institutu Marek Zděradička.
Železniční most (výjimečně uváděný s přívlastkem vyšehradský) propojuje...

Železniční most (výjimečně uváděný s přívlastkem vyšehradský) propojuje vltavské břehy v Praze u Výtoně (bývalé Podskalí) pod Vyšehradem a Smíchov. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jak je z pohledu městské infrastruktury železniční most mezi Výtoní a Smíchovem důležitý?
Obrovsky. Za posledních zhruba dvacet let se ztrojnásobil počet cest přes hranice Prahy, dojíždí sem mnoho lidí. Město chce proto klást důraz na rozvoj kolejové dopravy. Cílem je dovést do metropole více vlaků, kterými mohou lidé přijet namísto auty. Problém je, že už nyní je vlaků na tratích v Praze enormní množství a železnice je tak kapacitně vyčerpaná. Výtoňský most je pak důležitý proto, že přes něj jezdí spoje přijíždějící ze západu. A ani ne všechny, protože už se na něj všechny nevejdou.

KVÍZ: Znáte pražské mosty? Otestujte se, než spadnou nebo je zbourají

Nemohou spoje jet na hlavní nádraží i přes Branický most?
Mohou, je tu však řada „ale“. Minete smíchovské nádraží, což je nesporně významný přestupní bod na hromadnou dopravu. Vézt lidi jinudy, než se jim hodí, by pro ně byla komplikace. Navíc cesta přes Vršovice na hlavní nádraží trvá déle než přes Prahu 5. Pokud má železnice konkurovat automobilům, potřebujeme na ni dostat více vlaků a nabídnout lidem komfort. Už nyní jsou ve spojích cestující celkem narvaní a vlaky už se nedají příliš prodlužovat.

Měl podle vás výtoňský most při své důležitosti dostatečnou péči?
Tohle nejsem schopen posoudit. My řešíme technickou stránku mostu. Co si pamatuji z dob mých studií, tak tam údržba probíhala. Jestli byl dobře, nebo nedobře udržován, to je jedna věc. Problém je u tohoto mostu i jinde. Už je skoro 120 let starý. Vznikal v jiné době, kdy železnice a její vozidla vypadala jinak. Nyní už ale dlouhodobě nevyhovuje železničnímu provozu z hlediska únosnosti, zatížení, koleje tam nemají dostatečný odstup.

Z toho vyplývá, že Institut plánování a rozvoje je pro nahrazení stávajícího dvojkolejného mostu širším.
Náš požadavek a cíl je, aby tam byly troje koleje. Jakým způsobem to bude řešené, to už je druhá věc. On ten most tu památkovou ochranu nemá zas tak dlouho.

Od roku 2004.
Což je relativně krátká doba. Měla ale vliv na budoucnost mostu. V územním plánu bylo, že nový most bude sdružený - jezdila by po něm auta a vedly by přes něj troje koleje. Po vyhlášení památkové ochrany jsme hledali nové způsoby řešení. Na vzniku silnic už netrváme, nadále ale platí požadavek na troje koleje. Je několik variant řešení. Jednou je, že na současném mostě zůstane jedna kolej, čímž by se mu ulehčilo, a vedle něj vznikne nový most. Nebo se vybuduje trojkolejný most. Buď moderní betonový, nebo vzhledově podobný tomu památkovému - obloukový. Jakási kopie.

Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

Jaké je nejlepší řešení? Širší trojkolejný most, který by třeba nebyl tak rušivý při pohledu na Vyšehrad oproti dvěma mostům za sebou?
Jde o velmi výbušné téma, které se ještě bude diskutovat. Jiný pohled na to mám já jako dopravák, jiný bude mít architekt nebo památkář. Je třeba najít nějakou shodu, aby vše neskončilo nicneděláním a ve slepé uličce, jako je tomu u Libeňského mostu. Co se týče pohledu na Vyšehrad, když se na začátku 20. století nahrazoval obyčejný příhradový most s jednou kolejí tím současným obloukovým, tak to vyvolalo obrovské vášně, že nový most zničil panorama pohledu na Vyšehrad. A dneska, když se uvažuje o tom, že by tam nemusel být obloukový most, tak se zase mluví o zničení pohledu.

Pro pěší byl most v Praze na Výtoni uzavřen loni v prosinci:

15. prosince 2017

Jakou variantu řešení preferuje IPR, který mimo jiné řeší i vzhled pražských ulic a prostranství? Kloníte se k tomu udělat most podobný tomu stávajícímu s trojími kolejemi, betonový most, nebo most-dvojče?
Nechci to schválně říkat veřejně. Brzy nás čeká schůzka se správou tratí a památkáři, kdy máme na toto téma jednat. A já doufám, že se dohodneme. Proto nechci dávat nějaký ultimativní návrh. Ze strategického hlediska určitě preferujeme troje koleje, podoba řešení je na společném kompromisu všech zainteresovaných stran.

Když se ve 20. století nahrazoval původní most současným, zabralo to víkend, než vešel do provozu. Je vůbec něco takového možné i dnes?
Není. Pokud se má zachovat část stavby, tak je třeba ji opravit, což se neudělá za víkend. Na druhou stranu mi představa, že by dlouhodobě bylo toto spojení vyřazené z provozu, nahání hrůzu. V tomto ohledu by byla výhodná varianta přistavěného mostu, která by zachovala alespoň nějakou dopravu. Vedle toho, že se má most opravit, je třeba ho i přizvednout. Teď je nízko a nákladní automobily nám při podjezdu strhávají tramvajové troleje.

Má se zvedat jen kvůli autům, která by tam správně neměla jezdit? Je třeba jim tak vycházet vstříc?
Možná vycházíme vstříc autům, ale je to pro dobro tramvají. Když nákladní vozidlo strhne trolej, zablokuje tramvajovou dopravu na pravém břehu. A to rozhodně není něco, co by všichni chtěli.

Záměr zbourání výtoňského mostu vzbudil u veřejnosti vlnu emocí. Je však vůbec jeho případná náhrada nebo rozšíření třeba? Město počítá s projektem Nové spojení 2, což je vznik tunelů, díky kterým by vlaky nemusely končit svou jízdu v centru, ale díky podzemnímu připojení by centrem projížděly.
Je to sice ambiciózní projekt, ale vlakové tunely by mohly pod metropolí vzniknout odhadem až za dvacet let.

A je potřeba tedy rozšiřovat most u Výtoně?
Na to se mě lidé často ptají. Ale i tak je třeba mít výtoňský most kapacitnější. Do Nového spojení 2 dáme příměstské vlaky, ale pak tu máme segment ještě dálkové dopravy a regionální a městské železniční linky, které budou jezdit po povrchu a nebudou jezdit přes hlavní nádraží. Takže i tak bude celkově počet vlaků natolik velký, že troje koleje budou zapotřebí.

Prozkoumali jsme pražské mosty (27. 2. 2018)

28. února 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nesvítilo se tam, řekl policistům muž, který se vloupal do domu střelce z fakulty

18. dubna 2024  11:51

Po čtyřměsíčním pátrání policie zadržela muže podezřelého z vloupání do dvou domů v Hostouni na...

Ostrava napodruhé dobyla Opavu, Nymburk ovládl defenzivní partii

19. dubna 2024  20:39

Nymburští basketbalisté vyhráli ve čtvrtfinále ligového play off oba domácí zápasy a v sérii s...

Kladenští volejbalisté slaví po šesti letech medaili, vybojovali bronz

19. dubna 2024  19:50

Kladenští volejbalisté získali extraligový bronz a medaili slaví poprvé od roku 2018, kdy obsadili...

Sedmá příčka mezi národy. Jak české kluby připisovaly body do koeficientu

19. dubna 2024  17:45

Plzeň jako nejhůře třiadvacátý nejlepší klub letošního ročníku evropských pohárů. Česko jako sedmá...

Jen jsem se opřel, popsal muž shození družky do kolejiště metra. Dostal 11 let

19. dubna 2024  15:02

Soud poslal Tomáše Urbana na 11 let do vězení se zvýšenou ostrahou za to, že strčil svou družku do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...