Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KRIMIPOMNÍČKY: Výlet bez ochranky se stal bossovi taxikářů osudným

Seriál   20:00aktualizováno  20:00
Podivné náhody a okolnosti obklopují smrt krále taxikářských štaflů Ivana Hříbala. Před dvaceti lety po něm neznámý vrah vystřílel tři desítky ran, zrovna když u sebe neměl výjimečně ochranku. Totožnost vraha zůstala dodnes utajena.

Aktéry z kontroverzní společnosti Thorges soudy vinily z vydírání a nebezpečného vyhrožování. Soud je nakonec z viny zprostil | foto: Jan Schejbal

Projektily ze samopalu v horkém létě roku 1997 provrtaly tělo šoféra velkého fordu na silnici v Dubči v desátém obvodě na okraji Prahy. Střelec vypálil tři desítky ran, řidič neměl šanci přežít. Napadení proběhlo tak rychle, že nestihl ani sáhnout po svém velkorážném revolveru položeném na sedadle spolujezdce.

Použitelných stop zanechal střelec minimum. Už při začátku ohledání místa činu odpoledne 23. července 1997 experti z výjezdové skupiny pražské policejní správy věděli, že obětí atentátu se stala svého druhu celebrita. Šlo o čtyřicetiletého Ivana Hříbala, jednoho z oněch svérázných podnikatelů, kteří o sobě dávali vědět již před listopadem 1989.

Kriminalistické pomníčky

„Byl už tehdy velice ambiciózní, spíš lze říci dravý,“ vzpomínali lidé z jeho okolí. Pražský „dročkář“ se od volantu taxíku už před revolucí vzmohl na první restauraci. Provozoval motorest u silnice v hrabalovském Kersku. Listopad 1989 muže činu Hříbalova kalibru nezastihl nepřipravené. Hříbal rozjel třeba noční klub Orient, který nabízel všechna hříšná lákadla nočního polosvěta, do té doby v Praze nevídaná.

Dávno předtím, než se to stalo populární, Hříbal také nakupoval nemovitosti ve Špindlerově Mlýně. Mihl se i okolo privatizace kamenolomu. Dělal ovšem také do byznysu, jehož zákoutí znal nejniterněji - do taxikařiny.

Tisíc korun, nebo pěstí

Na začátku 90. let se vynořila jeho legendární společnost Thorges. Ta kontrolovala „štafly“ na základě vyděračských praktik. Princip byl vcelku jednoduchý, výnos jistý a pravidelný.

Okolo pěti stovek taxikářů podle vyšetřovatele měsíčně platilo do kasy společnosti tisícovku. A za to mohli na lukrativní stanoviště jako na Staroměstské náměstí a podobně.

„Pokud jste neplatili, hrozilo pár ran pěstí, probodané gumy nebo vybitá skla,“ vzpomínal bývalý pražský nájemný řidič Jiří Hudeček.

Hříbal v roce 1996 tehdejšímu primátorovi Koukalovi nabídl spolupráci na reformě pražské taxislužby. Vozy měly být jedině VW Vento krémové barvy. Vyvolenou společností na ulicích metropole samozřejmě Thorges. Jednání však záhy skončila bez dohody.

Hříbal poté z Thorgesu vycouval, místo toho se objevila společnost Virtus. „S Thorgesem nemám nic společného,“ tvrdil v polovině 90. let.

Podle znalců problematiky však rozdílů mezi Thorgesem a Virtusem moc nebylo. I přihlášky do nového spolku přinášely řidičům taxi známé tváře z Thorgesu.

Důvod vraždy neznámý

Proč Hříbal tak dramaticky zemřel? „Hlavní vyšetřovací verzí bylo vyřizování účtů,“ uváděl bývalý šéf pražských vyšetřovatelů plukovník Zdeněk Janíček.

Při vyšetřování likvidace Ivana Hříbala kriminalisté naráželi na řadu podivných náhod a okolností. Král pražských štaflů v inkriminovaný den z domova vyjel bez ochranky. To bylo něco, co běžně nedělal. Nebylo ani jasné, za kým se vydal.

Nejčtenější krimipomníčky

Na povrch vypluly také jeho kontakty s některými policisty. Ve spojení s jedním ze středočeského krajského ředitelství prý byl jen pár hodin, než mu zkřížil cestu střelec.

Podle jednoho z vysvětlení si Hříbal občas polepšoval tím, že policistům dodával informace. Další neméně pravděpodobná verze hovoří o tom, že některé ochránce pořádku měl na své výplatní listině. To však prokázáno nebylo.

Osudové protivníky si Hříbal mohl udělat kdekoliv: mezi odstrčenými kolegy, ošizenými obchodními partnery i hladovou konkurencí. Narazit mohl i na gangy zahraniční provenience z Balkánu či postsovětského prostoru, které se před dvěma desetiletími tlačily do Prahy.

„Mohly chtít podíl na jeho výdělcích nebo převzít jeho obchodní aktivity. Něco, co on zásadně odmítal,“ uváděli vyšetřovatelé.

Vrazi šéfa taxislužby se před soud nikdy nedostali. Za nebezpečné vyhrožování a další delikty spojené s Thorgesem kriminalisté pozatýkali Miroslava B., Jiřího H. a další šéfy podivné společnosti. Obvodní soud pro Prahu 1 jim rozdal podmíněné tresty. Městský soud v Praze verdikt v roce 2000 zrušil.

Autor:



Nejčtenější

Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Praha zavřela do odvolání Libeňský most, je v havarijním stavu

Libeňský most v Praze (18.1.2018)

Pražský Libeňský most, který je dlouhodobě v havarijním stavu, se v noci uzavřel pro dopravu tramvajovou a...



Rozhodčího na atletických závodech v hale zasáhla koule, na místě zemřel

Rumunský koulař Andrei Gag připravuje svou ruku na kvalifikaci mistrovství...

V nafukovací hale na pražském Strahově zemřel v sobotu při závodu koulařů zkušený rozhodčí. Zasáhla jej do hrudníku...

Malý byt 1+1 za čtyři týdny pořádně prokoukl. Sluníčkově žlutá je pryč

Projekt studio připravovalo tři týdny. Samotná proměna trvala další čtyři týdny.

Byt v přízemí činžovního domu na Starém Městě volal již dlouho po modernizaci. V roce 2002 byl těžce zasažen povodní....

VIDEO: U Horoměřic řidiči rádi jezdí s nohou na plynu, ukázal radar

Na silnici vedoucí k Horoměřicemům je povoleno jet maximálně 90 km/h. Spousta...

Místní obyvatelé tvrdí, že na silnici u Horoměřic, kde minulý týden při havárii autobusu zemřeli tři lidé a desítky...

Další z rubriky

Těsně před opravou trati praskla kolej mezi Újezdem a Malostranskou

Stojící kolona aut a tramvají na pražském Újezdu (1.11.2010)

Mezi pražskými zastávkami Újezd a Malostranská v pátek praskla kolej. Tramvaje tudy ve směru na Malostranskou neprojely...

Praha poslala tisíce pokut na špatné adresy. Neplaťte je, vzkazuje řidičům

(Ilustrační snímek)

Do poštovních schránek zaslal pražský magistrát několik tisíc oznámení o zaplacení pokut. Problémem je, že pokuty...

Dopravní podnik upravil jízdní řády kvůli uzávěře Libeňského mostu

Doprava na Smíchově zkolabovala a tramvaje musely jezdit Radlickou ulicí.

Pražský dopravní podnik v pátek zveřejnil, jak pojedou tramvaje v oblasti kolem Libeňského mostu po jeho uzavření v...

Najdete na iDNES.cz