Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na pražský magistrát přivedu tým profesionálů, tvrdí Jan Čižinský

  0:01aktualizováno  0:01
Mezi kandidáty na primátora je i současný starosta Prahy 7 a poslanec Jan Čižinský, který kandiduje za uskupení Praha sobě. Kvůli tomu opustil KDU-ČSL. Čižinský slibuje ve vedení města odborníky. Podobnost s ANO odmítá.

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský chce vést metropoli stejně jako svou městskou část. Spoléhá na podobný tým lidí, s nimiž sesbíral i přes 90 tisíc podpisů, bez nichž by Praha sobě nemohla kandidovat. (29.8.2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

V rámci sběru podpisů nutných ke kandidatuře jste říkal, že změna Prahy je možná pouze tehdy, když shromáždíte 100 tisíc podpisů. Vy máte 99 tisíc. Takže změna nebude?
Ale ano. Ještě nám dodatečně došlo asi tisíc podpisů. Takže máme 100 tisíc a jdeme do voleb.

Jak velký procentuální zisk budete mít ve volbách?
Dvacet sedm procent.

Ve volebním programu Prahy sobě je u každého bodu uvedeno, kdo jeho prosazení bude z kandidátky garantovat. Překvapilo mě, že jste jako kandidát na primátora uveden jen pod tématy školství. Proč?
Primátor je manažer a musí řídit celou radu. A tu radu by měli tvořit profesionálové na danou oblast. Jako to máme v Praze 7, kde školství dělám já coby pedagog, urbanismus dělá urbanistka… V městské části jsme udělali místo ve školkách, zkrátili stavební řízení, vysázeli stromy. S odborným týmem chceme uspět i na magistrátu.

U vašich dopravních témat je však podepsán hlavně fyzik a občas politolog. Pardon, ale fyzik není synonymum pro odborníka na dopravu.
Ale roky se o pražskou dopravu zajímá.

Komunální volby

Lídři pod palbou otázek

Kandidáta na primátora Jana Čižinského vyzpovídala MF DNES v rámci seriálu o pražských komunálních volbách. Další rozhovory se politickými kandidáty budou následovat.

Proč rozvoj dopravy, oblast, jež nejvíce pálí Prahu, nemáte pod sebou vy?
Protože dopravu dělají ti lidé, kteří tomu rozumějí. Máme gesce rozdělené podle toho, co kdo skutečně umí, kdo se na co specializuje.

Jste ochotný být ve vedení města, i kdybyste nebyl primátor, ale jen radní?
Samozřejmě.

A kdyby vašemu uskupení nepřipadla oblast školství, tak byste ve vedení města nebyl, když jiná témata řeší jiní specialisté?
To je předčasná otázka. Všichni jsme ochotni pro Prahu pracovat. Naším cílem je ve volbách získat nadpoloviční většinu a být hlavní silou, která změní Prahu.

Jenom chtít, to vítězství nepřinese, proto mi odpovězte na otázku: Lidé mohou Prahu sobě volit kvůli vám, tak je podle mě fér vědět, jak je pravděpodobné, že budete ve vedení, i kdybyste nezískali nejvíce hlasů...
Jde o hypotetickou debatu. Záleží, jaké konkrétní gesce budou na výběr – a to se řeší až po volbách. Není možné říkat, co jak bude.

Ještě nedávno jste byl lidovcem. Předseda pražské KDU-ČSL Jan Wolf řekl, že se rozhodujete podle volání davu. Nehrozí s tímto přístupem, že byste vládli marketingově místo s vizí? Jako třeba ANO, jež kritizujete a které několikrát otočilo, protože veřejnost jeho krok kritizovala.
Kroky mé i týmu jsou jasné. V Praze 7 děláme, co je potřeba. Musí fungovat úklid, musí být dostatek míst ve školách, musí se sázet stromy, aby se město nepřehřívalo. To my děláme a drtivá většina obyvatel městské části je spokojena. Stejně chceme řídit Prahu, která se postará o seniory, kteří mají problém platit nájem, která zvládne příliv tisíce nových obyvatel.

Takže jste připraven dělat i rozhodnutí, u nichž očekáváte, že mohou lidi naštvat?
Pokud slibujeme řádnou správu majetku, tak slibujeme, že je například třeba opravit mosty.

Oprava mostů není nepopulární. Zvláště po pádu lávky v Troji…
Ale je. Když opravujete most, byť tam máte náhradní dopravu, tak je to samozřejmě nepopulární. Obecně jsou rekonstrukce majetku nepopulární, protože stavba omezuje okolí. Také hodláme budovat záchytná parkoviště, což těžce nesou lidé, v jejichž okolí mají vzniknout. Přesto je chceme dělat.

A jak se stavíte k věcem, nad nimiž nepanuje obecná shoda: jste pro výstavbu Radlické a Břevnovské radiály?
Radlickou radiálu chceme zlidštit. Je kolem toho hnutí občanů, které navrhuje konkrétní kroky. Projekty chceme podrobit revizi. P+R parkovišť se to netýká, ale třeba u radiál nebo vnitřního okruhu se myslím vyplatí zhodnotit, zda je navržený způsob nejlepší. Posouzení zabere jen několik měsíců.

Vy a vaši kolegové jste podporovali vyhlášení architektonické soutěže na stanice metra D i přes argument, že to stavbu zdrží. Stále jste pro „hezčí“ stanice?
Metro D je potřeba postavit. Pro nás je prioritou. Jsme pro, aby se na stanice a okolí vypisovaly soutěže. Pro naplánované stanice metra D prosazujeme vyhlášení alespoň uměleckých soutěží na podobu vnitřku stanic.

Dříve jste však volali po úplné architektonické soutěži. S ní už nepočítáte?
Jde o otázku případného zdržení. Pokud by bylo přijatelné v řádu měsíců, nejsme proti. Ke zdržení by vlastně ani nemuselo dojít, protože se teď metro D nevyvíjí ne kvůli soutěžím, ale protože chybějí pozemky. Architektonická soutěž se dá udělat rychle. Sami jsme ji na radnici Prahy 7 zvládli za pět měsíců.

V programu máte, že než bude metro D, mohou po magistrále jezdit autobusy, které ulehčí lince C a získají čas pro „déčko“. Praha má ale dlouhodobě problém s nedostatkem řidičů autobusů.
Je potřeba řidiče zaplatit. I učitele. Proto navrhujeme, aby se jim přidalo. Teď se dalo pedagogům na platy 600 milionů korun, my navrhujeme 1,5 miliardy, aby neodcházeli. Stejně je třeba postupovat u řidičů. Počítáme, že pět miliard lze ušetřit vypovězením nevýhodných smluv.

Když se vypovídají smlouvy před vypršením, platí se penále.
Podle nás je možné smlouvy přesoutěžit. Buď jsou na dobu neurčitou, nebo už běží dlouho.

V Praze stále stoupá cena bydlení. Jak chcete trend zvrátit?
Máme několik opatření. Praha má ve svém majetku asi dva tisíce bytů, které se mohou opravit a pronajmout potřebným – seniorům či maminkám s dětmi. Také je třeba koupit bezbariérové byty pro handicapované. Během oprav domů budeme pracovat na odstranění stavebních uzávěr na brownfieldech a připravovat městské stavební projekty. S tím souvisí i plán na zrychlení odvolávacího řízení u staveb.

Jak?
Na magistrátu je nedostatek lidí, kteří řeší různá odvolání k developerským projektům. Je třeba jim přidat na platech, aby je nepřetahoval soukromý sektor. Nyní odvolávací řešení trvá dlouho, ale lze ho zkrátit jen na několik týdnů. Kvůli tomu může u projektů trvat rok od nápadu do stavebního povolení.

Do voleb jdete i s tím, že město získá byty od developerů. Proč by mu je měli dávat?
Za spolupráci, kterou město poskytne, zavádí do zástavby MHD a sítě. Za tyto náklady by investor dal oplátkou byty a parkovací místa.

Nový územní plán počítá se zahušťováním města. Stavět se má na brownfieldech i v prolukách v centru. Souhlasíte?
Brownfieldy mají přednost. A stavět se má i na okraji, kde to plán dovolí. Tam bude cena bytů nižší a má větší vliv na celkovou průměrnou cenu. Co se týče stavění v centru, k tomu jsem velmi rezervovaný.

V komunální politice mají strany často stejné cíle. Přesto – co jiné máte v programu oproti dalším stranám?
Unikátní téma je Borůvkovo sanatorium. Jde o místo u magistrály, kde zemřel Jan Palach a kněz Josef Toufar. Tam bychom rádi, aby Praha zafungovala a udělala z místností památník. Tyto dvě osoby si to zaslouží víc, než aby tam vznikl hotel.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...



Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Hokejisté Budějovic přehráli Slavii, Kladno si poradilo se Vsetínem

Momentka z prvoligového duelu hokejistů Českých Budějovic (žlutá) a Slavie

Ve šlágru 3. kola první hokejové ligy porazily České Budějovice pražskou Slavii hladce 5:0, když už po první třetině...

Další z rubriky

Hnutí Pro Prahu podle bývalé šéfky dluží peníze, přesto vede velkou kampaň

Předvolební plakát strany Starostové pro Prahu. (7.9.2018)

Srdce z linek metra bylo v hlavním městě vidět před čtyřmi lety skoro na každém kroku. Miliony vložené do velké kampaně...

Kamion vjel před vlak v Kralupech nad Vltavou, čtyři lidé se zranili

V Kralupech nad Vltavou se na přejezdu srazil kamion s vlakem. (18.9.2018)

V Kralupech nad Vltavou na Mělnicku se ráno na přejezdu srazil motorový vlak s kamionem. Lehce se zranilo několik lidí...

Na Benešovsku se srazilo auto s kamionem, dva lidé zemřeli

Na silnici první třídy u obce Votice na Benešovsku se odpoledne střetlo osobní...

Na silnici první třídy u obce Votice na Benešovsku se odpoledne střetlo osobní auto a kamion, zemřeli dva lidé. Silnice...

Najdete na iDNES.cz