Jan Kaláb jako jediný z tzv. českých writerů vystudoval Akademii výtvarných...

Jan Kaláb jako jediný z tzv. českých writerů vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. Je jedním ze průkopníků graffiti v Česku (2.8.2016) | foto: Matt Doyle

Graffiti není o vandalství, je to další forma lidového umění, říká výtvarník

  • 151
Streetartový umělec a výtvarník Jan Kaláb patří mezi průkopníky graffiti v Česku. Dnes se jeho díla přesunula z ulic do galerií. Podle něj patří graffiti do stejné kategorie jako lidová umění. „Dalo by přirovnat k tradicím, které známe z Moravy,“ říká.

Jaké výtvory spadají do kategorie graffiti a co nejčastěji sdělují?
Já osobně za graffiti považuji nápisy na zdi vytvořené převážně barvou ve spreji. Ve výjimečných případech bych po této škatulky zařadil i figurální motivy.

Nejde spíše o projev zviditelnění?
Určitě. Ale hlavně jde o zviditelnění vámi zvoleného „jména“. Grafititi writeři rádi zůstávají v anonymitě. Na rozdíl od jiných disciplín, kde se lidé chtějí zviditelnit jako například herci, baviči nebo zpěváci.

Jan Kaláb

Narodil se v roce 1978 v Praze a jako jediný z tzv. českých writerů vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. Je jedním z průkopníků graffiti v České republice a spoluzakladatelem graffiti skupiny DSK, ve které působil i výtvarník Vladimír 518. Později se Kaláb od nápisů na stěnách přesunul k tvorbě 3D graffiti a k abstrakci v obrazech. Svá díla vystavoval v Německu, Argentině a v Americe.

Co pro vás tento fenomén osobně znamená?
Graffiti vnímám jako lidové umění se svými tradicemi, pravidly a do určité míry daností jak má samotné graffiti vypadat. Dalo by se to přirovnat například k tradicím, které známe z Moravy. Řezbářství, kroje, muzika, tanec. Graffiti vzniklo v New Yorku jako součást hnutí, pro které se ustálil pojem hip-hop. Tohle lidové umění je ale pevně spjato s velkoměstem. Na vesnici by fungovat nemohlo. Musím zmínit, že mě tahle subkultura v dospívání hodně formovala a byla důležitá pro můj další rozvoj.

Pamatujete si na svůj první výtvor, tzv. piece? Kolik jste jich za tu dobu odhadem namaloval?
Samozřejmě si pamatuju na svoje první graffiti na zdi na Kampě i na ten večer, kdy nás tam bylo snad dvacet. A kolik jsem od té doby udělal pieců? Nevím, nějak jsem to nikdy nepočítal. Odhadl bych to tak kolem tisícovky, možná víc, možná méně.

Kdy jste s graffiti začal a co vás na tomto výtvarném projevu zaujalo? Máte na to nějakou vzpomínku?
Svůj první piece jsem namaloval v Praze v roce 1993. Bylo mi tehdy 15 let a po Praze byste pomalované zdi spočítal na prstech jedné ruky. Když jsem graffiti na zdi viděl poprvé na vlastní oči, absolutně mě to pohltilo. Ty barvy, tvary a tajemství, které to vyzařovalo, mě ovládly. Pamatuju se, jak jsme začátkem devadesátých let jeli s rodiči na dovolenou do Španělska a já byl cestou přilepený k okénku u auta a sledoval pomalované dálniční mosty v západní Evropě, které jsme cestou míjeli. V mořském letovisku jsem našel vyschlé koryto řeky, které bylo celé pomalované. Odpoledne jsem tam chodil a ty tvary ze zdi překresloval do skicáku a říkal si v duchu, že jednou snad pochopím, co to znamená.

V té době nebyl žádný internet ani speciální časopisy, jakým způsobem se graffiti do Česka dostalo a jak se od té doby u nás změnilo?
Do Čech přišlo naprosto přirozeně, přivezli ho do Prahy „graffiti turisti“. První zdi na Starém Městě byly pomalované od kluků z Paříže a Berlína. Ti z Berlína se seznámili s klukama z Prahy a naše scéna mohla pomalu růst a dohánět handicap východoevropské země poznamenané sovětskou diktaturou a 40 let uzavřeným hranicím. Od té doby se změnilo hodně. A s nástupem internetu a sociálních sítí ještě víc.

Graffiti slovník

Protože moderní graffiti má kořeny v Americe, slang je ovlivněn angličtinou.

  • Graffiti - pochází z italského slova graffito
  • Piece (kus) - jedna graffiti malba
  • Tag (cedulka) - značka či podpis autora
  • Writer (spisovatel) - člověk malující graffiti na zdi, jinak také sprejer
  • Bombing (bombardování) - velmi rychle namalovaná kresba
  • Toy (hračka) - nováček
  • Panel - namalovaná kresba na vlaku, ale pouze pod okny

Slyšel jsem o vašich mnoha přezdívkách jako Splash, Cake, nebo Point. Z jakého důvodu tolik přezdívek?
Moje první graffiti jméno byl Splash. Viděl jsem to slovo v létě někde u moře. Jmenoval se tak obchod nebo klub. Líbilo se mi, postupem času jsem ale přišel na to, že ta skladba písmen není dobrá. Hlavně napojení P, L a A. Začal jsem tedy s CÁK, což je český překlad toho slova. Postupně jsem přidal E a potom S. V určitou chvíli mě napadlo se podívat do slovníku, jestli Cakes něco v angličtině neznamená. Když jsem to slovo ve slovníku našel, byl jsem hodně zklamaný. Proč se proboha podepisuju jako „koláče“? Začal jsem hledat tedy jiné jméno až jsem našel Point. Pod POINTem jsem dělal hlavně 3D graffiti sochy. Dneska už to mám vyřešené, protože používám k podpisu svoje pravé jméno, Jan Kaláb.

Na jedné z výstav jste představil i tzv. 3D graffiti. Proč jste si zvolil tento styl a jakým způsobem takové obrazy vznikají?
3D graffiti, tedy sochy poskládané z písmen, jsem po roce 2000 používal jednak z důvodu, abych získal svobodu tvořit kdekoliv, která v graffiti už neexistovala. Když začnete něco na zeď stříkat sprejem, můžete si být jistí, že za několik minut přijede policie. Když ale graffiti postavíte ze dřeva a přivezete ho ke zdi a začnete instalovat s vrtačkou v ruce, máte dost času, protože nikoho nenapadne, že právě děláte graffiti. Druhý důvod byl hledání dalšího způsobu jak „téma“ uchopit.

Je to také důvod, proč vaše poslední grafiti hodně využívají hloubky?
Stavění trojrozměrného graffiti ovlivnilo zpětně moji malbu na zdi a otevřelo mi cestu do abstraktního světa a posléze malování na plátno. Ano, moje díla jsou hlavně o hloubce a pohybu.

Velkoplošný obraz Jana Kalába s názvem Barevná gentrifikace

Podobný obraz využívající hloubku jste vystavoval v rámci otevření venkovního prostoru uměleckého centra PRAGOVKA ve Vysočanech, kde jste namaloval velkoplošné graffiti zvané mural. Můžete pospat, co to znamená?
Jelikož se jedná o plechový panel, nejde to nazvat mural, ale spíš velkoplošný obraz. Mural se většinou myslí celé průčelí domu, nebo veliká zeď. Název mého díla je „Barevná gentrifikace“ kdy barevné plochy postupně zaplňují ty šedivé. Přesně tak jako se to děje ve městech, kde stará zástavba mizí pod tou novou.

Graffiti nemusí být vandalství

Hodně lidí si graffiti spojuje spíše jako projev vandalismu. Nejvíce asi s pomalováním vlaků v metru a paneláků. Jaký je váš názor na tuto stránku pouličního umění?
Malování na vlaky a metra je jedna z tradic graffiti. Je to nedílná součást. To ale neznamená, že musí nutně všichni, kdo dělají graffiti, malovat i po vlacích.

Může existovat graffiti bez toho, aniž by se jím určitým způsobem nepoškozoval cizí majetek, nebo by ztratilo svůj smysl?
Graffiti může být i na legální ploše, aniž by ztratilo cokoliv ze své ryzosti. Záleží kdo a kde maluje.

Letos vandalové namalovali graffiti na Karlův most. Jak se k tomuto druhu graffiti stavíte vy?
Něco vám povím. Čím jsem starší, tím víc mě to nechává chladným. Někdo postříkal barvou zeď. No a co? Komu to vadí, ten to odstraní. Mě přijde daleko horší, když se postaví děsivá stavba za hrozně peněz. Nebo se naopak ve jménu pokroku krásná stavba zbourá.

A nevadí vám, že konkrétně touto zdí je 600 let stará památka, která patří mezi památky UNESCO?
Samozřejmě se mi to nelíbí, ale nevidím v tom drama. Po této 600 let staré památce vedly v první polovině 20. století koleje, jezdily autobusy i auta. Myslím, že když dneska někdo jeden kámen posprejuje barvou, nebude to mít žádný význam za dalších sto let.

Podle čeho si vybíráte místo, kam nelegální graffiti namalujete?
Musí být na dobře vidět na rušném místě, když chcete ohromit. Anebo musí být na místě kde nikdo nechodí, když chcete mít klid a jen si zamalovat sám pro sebe.

Vy jste se někdy kvůli malování do problémů dostal?
Ano. Když jsem ještě v devadesátých letech maloval na vlaky a metra, tak jsem měl problémy se zákonem celkem často. Například pokaždé, když přiletím do New Yorku, tak si mě imigrační úředníci berou stranou na krátký výslech, a to je můj záznam starší než 15 let.

Lze vůbec v dnešní době kreslit nelegální graffiti, když jsou téměř v každé ulici kamery?
Když je vám méně než dvacet let tak určitě.

Vaše tvorba se z ulic přesunula více do ateliérů. Věnujete se stále sprejerství v ulicích a malování graffiti?
Nevěnuji. Umění je moje práce, jsem v ateliéru celý den a večer už nemám sílu jít sprejovat po ulicích. Nemám už ani žádnou motivaci.

Asi nejznámějším autorem graffiti je umělec se skrytou identitou Banksy. Jeho díla jsou považována za umění. Je tedy i běžné graffiti uměním?
Takhle bych to negeneralizoval. Jsou dobrá graffiti i špatná graffiti. Jako jsou dobré a špatné obrazy. Vždycky záleží na autorovi.

Banksyho graffiti jsou často popisována jako streetart. Jaký je tedy rozdíl mezi streetartem a graffiti?
Streetart je právě například ten Banksy a další obličeje a zvířátka, které jsou pro běžné lidi srozumitelné. Graffiti jsou pro většinu ty barevné klikyháky.

Dlouho se mluvilo o vymalování pilířů na Nuselském mostě. Proč to nedopadlo?
Vznikl tlak veřejnosti a politici se lekli. Je to moc velký most na malé město.

Chystáte nějaké další projekty, nebo výstavu?
Intenzivně pracuji na nových dílech pro samostatnou výstavu v říjnu v Paříži.