Podle Jančury by jeho verze obchvatu přišla na 30 miliard korun. Ilustrační foto.

Podle Jančury by jeho verze obchvatu přišla na 30 miliard korun. Ilustrační foto. | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Jančura chce překreslit pražský okruh, ministr mu naslouchá

  • 314
Víc na sever a na východ. To je plán, jak pohnout se zablokovanou stavbou Pražského okruhu, zjistila MF DNES. Ministru dopravy Antonínu Prachařovi ho předložil podnikatel Radim Jančura jako reprezentant autodopravců, jejichž vozy trčí v dlouhých kolonách zejména při cestě ze severu na jih republiky.

A ministr studii neodmítá. Jančurův návrh počítá s tím, že trasa povede vně hranic hlavního města. Uvnitř okruhu zůstane i většina východních a severních satelitů včetně Úval, Klecan a Roztok. Okruh je o 23 kilometrů, tedy o třetinu, delší než trasa plánovaná přes město a přijde na 30 miliard korun, tedy o polovinu méně proti současným ministerským plánům.

Na druhou stranu Prahy za 30 minutDalší detaily plánu najdete ve vydání z 4. 7.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Oproti „starému“ obchvatu, jehož stavbu už deset let úspěšně blokují pražské městské části, má nový návrh klíčovou přednost – využívá trasy pro silnici, kterou už schválil v územním plánu Středočeský kraj. Jančurův architekt Milan Strnad navíc doporučuje stavět po etapách. Už v roce 2017 může být zahájena stavba dvou úseků, severozápadní části z Ruzyně k teplické dálnicí D8 a východní části od Brandýsa nad Labem k dálnici D1. Pokud se v první etapě postaví místo šesti pruhů jen čtyři, budou stát 13 miliard korun a mohou být dokončeny v září 2020.

Jančurův návrh

Dálniční okruh kolem Prahy, jak ho navrhuje nadace Romana Jančury.

Už v této podobě umožní okruh odvést z města kamionovou dopravu směřující z Berlína do Rakouska a na Balkán. „Po dokončení dálnice D8 tudy bude projíždět 20 tisíc kamionů denně,“ varuje Jiří Petrák z nadace Stínové ŘSD.

Podnikatel Jančura dal vypracovat dokumentaci, která podrobně navrhuje novou trasu okruhu, postup stavby a její cenu. Ministra dopravy teď hodlá přesvědčit, aby zaplatil dopravní, technickou a ekologickou studii. Ta podle něj prokáže, že se vyplatí vzdálenější trasa okruhu navržená Jančurou než trasa uvnitř městských hranic, kterou dosud prosazovalo Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo.

Ministr Prachař úvahy o změně Pražského okruhu dříve odmítal. Teď však jeho mluvčí Ivan Rašťák říká: „V tuto chvíli nemůžeme vyloučit, že v budoucnu rozhodnutí o zadání studie padne.“ Hledání alternativy se přiblížilo ve chvíli, kdy ani nový ministr nenašel recept, jak „zlomit“ odpor pražských městských částí.