Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec ťukancům, uličkami v centru se protáhnou nejmenší pražské autobusy

  20:01aktualizováno  20:01
Projedou i úzkými ulicemi, kde po obou stranách parkují auta, vyberou ty nejostřejší zatáčky. Historické centrum Prahy od úterý křižují na nové lince 194 dva speciálně upravené minibusy. Od června by navíc oba mohly jezdit na plynový pohon.

Minibusy, které nyní vozí cestující mezi Florencí a Staroměstskou, jsou bílé. Dva vozy novějšího typu, které dopravce nasadí od června, budou červenomodrobílé. | foto: About Me s.r.o.

Nové linky 192 a 194 vznikly rozdělením původní linky s číslem 294. Ta vozila od loňského října cestující na podobné trase od Florence přes Staré Město na Malou Stranu. I když i na ní byly nasazeny menší autobusy, často měly potíže. Stačilo, aby cestou potkaly špatně zaparkované auto nebo zásobování, a končilo to odřeným lakem nebo ťukancem (psali jsme zde).

Na trase linky 194 mezi Florencí a Staroměstskou proto nyní dopravce zkouší ještě kratší a užší nízkopodlažní minibusy.

„Ten původní byl o 2,5 metru delší a asi o dvacet centimetrů širší. Nyní máme v testovacím provozu dva vozy Stratos, jeden na naftu a druhý na stlačený zemní plyn,“ objasnil Jan Zatřepálek ze společnosti About Me, která linku provozuje.

Okružní linky 192 a 194

  • 192, jezdí po 20 minutách:
    Nemocnice pod Petřínem - Malostranské náměstí - Nerudova - Šporkova - Nemocnice pod Petřínem.
  • 194, jezdí po 30 minutách:
    Florenc - Bílá Labuť - Petrské náměstí - Hradební - Haštalské náměstí - U Staré školy - Pařížská - Staroměstská - Mariánské náměstí - Staroměstské náměstí - Masná - Hradební - Truhlářská - Petrské náměstí - Bílá labuť - Florenc.

Firma chce během následujících týdnů vyhodnotit, který pohon je výhodnější. Dva stejné minibusy novějšího typu uzpůsobené pro vybrané palivo pak nasadí do ulic od června. Za jeden zaplatí 2,6 milionu.

Ideálně by oba vozy měly jezdit na plyn. Problém je, že v centru není kde stlačený plyn čerpat a zatím tudíž není jisté, zda bude možné tankování improvizovaně vyřešit.

Vedení první městské části i organizace Ropid, která koordinuje dopravu v metropoli a okolí, si od nového řešení slibují lepší průjezdnost historického centra, méně nehod a dopravních potíží.

„Vozidla jsou užší a mají menší kapacitu, takže by měla lépe projet nejužšími uličkami, kde jsou zaparkovaná auta. Budeme sledovat počet cestujících, pravidelnost provozu, jak minibusy zvládnou úzké uličky a jestli nebudou blokovat dopravu, jako to bylo doposud,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Teprve s těmito zkušenostmi bude organizace uvažovat o případném rozšíření linky do další ulic Nového a Starého Města, jak by si přálo vedení Prahy 1. Tamní radnice usiluje také o zkrácení intervalu ze 30 na 15 až 20 minut.

„Nejprve vyhodnotíme, jak nová linka funguje. Linku platí magistrát, nikoliv městská část. Pokud chce Praha 1 linku prodloužit, bylo by nutné řešit financování. Předpokládám, že by se měla nějak podílet,“ doplnil Drápal.

Elektrobusy se neosvědčily

„Nasazení minibusu je podle nás jediným opravdu funkčním řešením pro některé oblasti centra. Do budoucna se nevzdáváme snahy získat pro tyto oblasti ještě menší vozidla, která jezdí například v Římě,“ sdělil místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS).

Vedení městské části nyní také bude čekat, zda zrušené spojení mezi Malou Stranou a Novým a Starým Městem vynahradí chystané úpravy tramvajové dopravy. „Za osm měsíců si lidé zvykli na pohodlné propojení jednoho břehu s druhým. Spoj si oblíbili i cizinci,“ doplnil místostarosta. S tím, aby Praha 1 v budoucnu na případnou prodlouženou minibusovou linku přispívala, souhlasí.

Na Malé Straně už před dvěma lety dopravní podnik zkoušel malé elektrobusy, ty se ale neosvědčily. „Byly s tím technické potíže, a tak se od toho odstoupilo,“ dodal mluvčí Ropidu.

Od základní verze minibusu Stratos se ty pražské budou lišit počtem sedadel a madly navíc. Dvě řady sedaček v přední části výrobce odstraní, aby bylo víc místa ke stání. Ve vozidle bude deset pevných a dvě sklápěcí místa k sezení u plošiny pro kočárky a vozíky. Celkově by se mělo dovnitř vejít 38 pasažérů.

Tak se dříve proplétal autobus na lince 294 úzkými uličkami centra Prahy:




Nejčtenější

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie

Stopovat se v Praze dá i metro

Řídit soupravu pražského metra za plného provozu se povedlo dvěma dívkám, které plnily výzvu v cestovatelské soutěži....

Slavia - Kyjev 1:1, domácí prohrávali, v nastavení srovnal Hušbauer

Slávista Josef Hušbauer se běží radovat, právě proměnil penaltu proti Dynamu...

Infarktový závěr, minuty totálního zmaru a pak absolutní euforie. Slavia v úvodním utkání 3. předkola fotbalové Ligy...



Říkal, co máme dělat, hájí dívky řidiče metra. Chtějí se mu osobně omluvit

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie.

Dvě mladé dívky, které za běžného provozu řídily metro, se za své chování omluvily. A vzkazují, že podle nich k...

Do průvodu Prague Pride se zapojily tisíce lidí. Zábava pokračuje na Letné

Průvod Prague Pride (11. srpna 2018).

Duhovým průvodem v sobotu vyvrcholil festival leseb, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) Prague Pride. Účastníci se...

Z útoku cizinců v autobusu na Smíchově je vražda, napadený muž zemřel

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Pražská policie přehodnotila právní kvalifikaci březnového útoku dvou cizinců v autobusu na Smíchově. Jednapadesátiletý...

Další z rubriky

V pražské městské dopravě mají přibýt vozy s klimatizací i platby kartou

Nová faceliftovaná tramvaj Škoda ForCity Alfa

Veřejná doprava v Praze je často chválena jako jedna z nejspolehlivějších i nejlevnějších v Evropě. I přes to, že ve...

VIDEO: V Poldi Kladno hořely pneumatiky, nejspíš chytily při pálení kabelů

Nad areálem Poldi Kladno se vznáší černý dým, v areálu hoří pneumatiky (13. 8....

V areálu kladenské huti Poldi vzplály po poledni uskladněné pneumatiky. Černý kouř byl podle svědků vidět na kilometry...

Na Pražském okruhu se srazila čtyři auta, zraněni byli tři lidé

Na Pražském okruhu se na 19. kilometru srazila čtyři auta.(14.8.2018)

Na Pražském okruhu se v úterý v podvečer srazily čtyři osobní automobily. Tři lidé byli zraněni. Na místě zasahovala...

Najdete na iDNES.cz