POZNÁTE PRAVOU? Na pozměněné jízdence zůstane inkoust z označovače celý červený

POZNÁTE PRAVOU? Na pozměněné jízdence zůstane inkoust z označovače celý červený (vlevo), správně mají být na spodní části jízdenky světle zelené pruhy (vpravo), sloužící jako chemický ochranný prvek. Po označení pravé jízdenky inkoust částečně zmodrá. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pražské jízdenky má chránit kód. Zbytečná investice, tvrdí odborníci

  • 23
Poté, co se v Praze do oběhu dostaly falešné a recyklované jízdenky na MHD, začal Dopravní podnik přemýšlet, jak jízdní doklad lépe zabezpečit. Teď přišel s nápadem umístit na jízdenky speciální QR kódy. Odborníci mají ale o smyslu opatření za miliony korun pochybnosti. I kódy se dají padělat.

Padělané jízdenky se ve velkém objevily v červenci při výkupu lístků, když je město zdražilo o šest korun. O něco později zachytil Dopravní podnik i falešné zdražené lístky za 24 korun. U cestujících se také pravidelně objevují recyklované jízdenky, tedy lístky už jednou použité a opět vrácené do oběhu (více čtěte zde).

"Mimo vypraných jízdenek, u kterých je chemicky odstraněné označení data a času, máme zaevidovány i klasické padělky. Zatím je to jen pár kusů," potvrdila Aneta Řehková z Dopravního podniku. Právě kvůli zabezpečení jízdenek na ně chce dopravce začít tisknout QR kódy. "Plánujeme je až u nového dodavatele lístků. Kódy výrazně zvýší jejich bezpečnost," řekla Řehková. Dopravce teď hledá nového dodavatele jízdenek.

QR kódy - nosiče, které skrývají informaci, mají mimo jiné pomoci dohledat, kudy jízdenka "šla". "Nejde jen o zvýšení bezpečnosti, ale i ochranu před výrobou falešných lístků. Půjde trasovat pohyb jízdenek od výroby po užití," popsal systém Jan Koloušek z firmy Erika.

Právě s ní už má dopravce z listopadu loňského roku uzavřenou smlouvu. Podle ní by měl podnik jen za licence k systému zaplatit asi pět milionů korun. Pak bude platit 35 tisíc jako měsíční paušál. Smlouva však patří mezi ty, které bude zkoumat audit.

I QR kódy se dají napodobit, míní odborník

K rozluštění QR kódů bude navíc potřeba dovybavit čtečky revizorů na Opencard novým softwarem, který zjistí třeba i to, zda je jízdenka falešná. "Revizoři už teď rozpoznají falešnou či recyklovanou jízdenku na první pohled. Pokud budou muset čtečky přikládat i k papírovým jízdenkám, bude to zdržovat," míní ale pracovník přepravní kontroly.

A právě četnost kontrol může být jednou ze slabin systému. "I QR kódy se dají napodobit. Navíc pravděpodobnost, vzhledem k počtu kontrol, že revizor narazí na padělek, je poměrně nízká. Myslím, že to nepřinese nějaké větší zabezpečení," domnívá se publicista Jan Lodl, který se zabývá IT technologiemi.

Podle Kolouška má systém zabránit výrobě a šíření padělků. "Pokud už se padělek objeví, bude možné dohledat místo, kde došlo ke zkopírování originálního lístku nebo ke vstupu padělaných lístků do systému," uvedl.

"Dohledáním cesty jízdenky se teoreticky padělání může trošku zabránit, ale řekl bych, že se dá velmi snadno najít mechanismus, kterým to obejít," řekl odborník na IT Patrick Zandl.

Dopravní podnik teď podle Řehkové uvažuje, zda smlouvu s Erikou nezruší. "Preferujeme výběrové řízení," dodala. Se situací je obeznámena i firma Erika a je prý připravena zúčastnit se výběrového řízení.

Analýzu posílení bezpečnosti lístků si však podnik nechal zpracovat za 2,9 milionu korun od společností Keldon, kterou spoluvlastní právě Erika. Keldon navíc sídlil na stejné adrese jako advokátní kancelář Šachta a partners spojená s podivnými obchody DPP (podrobnosti najdete zde).