Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Jízdné zdarma přes Opencard odporuje zákonům EU, tvrdí TOP 09

  • 10
Zavedení jízdného zdarma v pražské MHD pro děti a seniory přes kartu Opencard odporuje zákonům Evropské unie. Na základě právnických posudků to tvrdí pražská TOP 09. Kartu si totiž mohou pořídit pouze obyvatelé České republiky.

"Vůči ostatním obyvatelům Evropské unie to je diskriminující postup," řekl zastupitel Tomáš Hudeček z TOP 09.

Radní hlavního města minulý týden rozhodli, že od začátku července budou jezdit pražskou MHD zdarma děti do 15 let a důchodci od 65 roků (více čtěte zde). Dosud si lístek nemusely kupovat děti do deseti let a senioři nad 70 roků.

Aby mohli využít bezplatného jízdného, musí si cestující nově pořídit kartu Opencard. Na ni mají nárok ale jenom obyvatelé Česka. Na kartu si následně musí nahrát aplikaci, která dokládá nárok na slevu.

To ale odmítá mluvčí společnosti Haguess Šimon Hradní. Haguess pro magistrát projekt opencard vyvinula. "Může si ji koupit i cizinec. Musí ale uvést kontaktní adresu v České republice, kde ho je možné zastihnout," řekl Hradní.

Také náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) odmítá, že by Praha postupovala špatně. "Myslím si, že to je šíření poplašné zprávy," řekl. Rozhodnutí nechce nijak měnit, o správnosti postupu má podle něj rozhodnout případný soud.

Kterýkoliv Evropan bude moci Prahu zažalovat

TOP 09 si zadala analýzu u tří právnických kanceláří. Jejich posudky se podle Hudečka shodují a postup hlavního města označují za diskriminující vůči občanům Evropské unie. Evropské právo totiž zakazuje jakoukoli diskriminaci na základě státní příslušnosti."Kdokoli může nyní přijít k Evropskému soudnímu dvoru a pravděpodobně uspěje," poznamenal Hudeček.

Dokládá to podle něj precedent z poloviny 90. let ve Španělsku, kdy britský občan vyhrál při o bezplatné vstupné do místních muzeí. Lístky si nemuseli kupovat pouze Španělé a určité věkové skupiny.

Pokud by Praha soudní spor prohrála, musela by podle Hudečka ze svého záměru ustoupit, anebo zpřístupnit bezplatné jízdné i pro obyvatele ostatních států EU. V takovém případě by se ale prý propadly Dopravnímu podniku příjmy z tržeb více, než Praha předpokládá. Nyní počítá, že vybere asi o 240 milionů méně. Výpadek má částečně pokrýt zvýšení jednorázových jízdenek.