Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy mezi Petrovicemi a Jižním Městem ve

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy mezi Petrovicemi a Jižním Městem ve Výstavní ulici. | foto: Ropid

V Praze přibyly vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy, zrychlí dopravu

  • 58
Po změnách v pražské MHD, ke kterým došlo na začátku září, si cestující stěžují na výrazně se zpožďující metrobusy. Ropid a město proto postupně na vybraných místech zavádějí další vyhrazené jízdní pruhy pro autobusové linky. Nově přibyly třeba na Jižním či Zahradním Městě.

V současné době je v metropoli vyznačeno téměř 17 kilometrů vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a dalších 7 kilometrů, kde mají autobusy povoleno jet po tramvajových kolejích.

Nově byl pruh pro autobusové linky vyhrazen ve Výstavní ulici v Praze 11. Jediná komunikace, která spojuje Petrovice s Jižním Městem, je závislá na průjezdnosti kruhového objezdu na okraji Hájů.

"Proto se tu zejména v ranních hodinách tvoří kolony vozidel, které zpomalují i průjezd autobusů MHD. Se zpožděním se tak potýká 45 autobusových spojů, mimo jiné i metrobusy číslo 125 a 183," uvedl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která dopravu v Praze organizuje.

Ve Výstavní ulici proto vznikl 300 metrů dlouhý vyhrazený jízdní pruh od Euklidovy ulice ve směru k Jižnímu Městu. "Pruh pro autobusy tu bylo možné vytvořit zejména proto, že je tu dostatečně široká vozovka, a tak mohly být místo dvou původních nově vyznačeny jízdní pruhy tři," vysvětlil Drápal.

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Dalšího pruhu pro autobusy se dočkalo také Zahradní Město. Autobusy mohou ve Švehlově ulici nově jezdit po tramvajových kolejích.

"Toto opatření bude mít vliv i na dva metrobusy a tři standardní autobusové linky. Autobusy teď nově zastavují ve společné zastávce s tramvajemi, což také zjednodušuje vzájemné přestupy a přibližuje zastávku autobusů zástavbě Zahradního Města," doplnil mluvčí Ropidu.

Provoz ve Švehlově ulici ve směru do centra výrazně komplikuje úzký podjezd pod železniční tratí a přilehlá komplikovaná křižovatka s nájezdy na Jižní spojku. V běžném provozu nabíraly v této oblasti spoje autobusových linek několikaminutová zpoždění, provoz navíc často znesnadňoval i hustý provoz na Jižní spojce.

Do konce roku by se Praha měla dočkat vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy ještě v ulicích Plzeňská a Ankarská, prodlouženy budou pruhy v Černokostelecké a Opatovské. V současné době dokončují pracovníci Technické správy komunikací úpravu jízdních pruhů na zlíchovském předpolí Barrandovského mostu.