Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony stojí, kde se dá. Kraj pro ně nemá parkovací místa

  9:44aktualizováno  9:44
Ve Středočeském kraji chybí parkovací stání pro kamiony, navíc vozů neustále přibývá. Řidiči často musí zastavit třeba v obcích, kde riskují pokutu. Zákaz vjezdu kamionů do Prahy by mohl celou situaci ještě zhoršit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

V Židněvsi na Mladoboleslavsku často lidé nezaparkovali. Překvapily je odstavené kamiony, kvůli kterým se nedalo odbočit k parkovišti z frekventované silnice mezi Mladou Boleslaví a Jičínem. Kamiony tam postávaly téměř pořád, soukromým majitelům plochy i obci však došla trpělivost. Vjezd přehradili velkými kládami. Teď tam projedou jen osobní auta.

„Snažili jsme se to nějak řešit, ale řidiče to nezajímá. Mnohdy nemají na výběr, na naše upozornění někdy reagují podrážděně. Jsou schopní zastavit i na autobusové zastávce nebo na přechodu pro chodce,“ říká starosta středočeské Židněvsi Zdeněk Vácha.

Podobné problémy řeší desítky dalších středočeských měst a obcí, kde bojují s odstavováním kamionů. Například v Mladé Boleslavi postavili betonové zátarasy u sjezdu z dálnice D10 nedaleko Olympia centra, kde kamiony pravidelně zastavovaly. V místě, kde se sjíždějí dvě různé komunikace, nákladní vozy bránily výhledu.

Kamioňáci mají povinné pauzy. Nemají ale kde zastavit

Region není dostatečně připravený na nutné odstávky kamionů. Řidiči si musí dělat povinné pauzy, někdy také čekají, než mohou vjet do továren. Kromě toho ale v Česku platí pravidlo, že o prázdninách nesmí v pátek odpoledne a v sobotu vyjíždět nákladní vozy na dálnice, rychlostní silnice a silnice prvních tříd.

Pokud nedojedou včas do cíle, musí vůz odstavit, jenže není kam. Podle Jana Medvedě ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia jen na hlavním tranzitním tahu, tedy dálnicích D1, D2, D5 a Pražském okruhu, chybí přes 1 500 parkovacích míst pro velké vozy. Celkem jich chybějí tisíce.

I z toho pohledu považuje páteční zákaz jízdy za nesmyslný. „Jsme snad ještě s Polskem jedinou zemí, která řidičům zakazuje práci v pátek, tedy v běžný pracovní den,“ říká Medveď.

(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek)

Někdy nakonec řidičům nezbývá, než se domů dostat po silnicích nižší třídy, a pokud míří někam dál, odstavit kamion na nevhodném místě, třeba v nejbližší vesnici. „Vzhledem k nedostatku parkovacích míst musí řidiči z důvodu parkování sjíždět z plánovaných tras. Tím se zvyšují jak náklady na provoz vozidel, tak ekologické dopady dopravy,“ dodává Zdeněk Kocián, ředitel dopravy společnosti Šmídl, která má pobočku také v Kutné Hoře.

„V pátek jsou všechny možné plochy beznadějně obsazené, když se vám nepodaří najít vhodné místo, musíte zaparkovat někde ve vesnici, kde to rozčiluje místní lidi, a riskovat pokutu, anebo pokračovat v jízdě a taktéž riskovat pokutu,“ přidává svou zkušenost řidič Josef Charvát, který se svým kamionem v pátek našel místo u čerpací stanice ONO v Sukoradech.

Města se s nevhodně odstavenými vozy perou s pomocí policie nebo strážníků. V menších středočeských místech často pomáhá obecní policie Koleč, jejíž služby si starostové objednávají. Ani to ale nestačí.

„U nás se na to mohou zaměřit tak dvě hodiny týdně, kdy samozřejmě řidiče, kteří tam nemají stát, pokutují. To je ale velmi malá intenzita. Republiková policie nám poradila, abychom si přestupek nafotili a zavolali jim. Obvykle ale mezitím kamion odjede,“ dodává starosta Vácha.

Zákaz kamionů situaci zhorší

Zásadní problém je v tom, že intenzita nejen kamionové dopravy ve středních Čechách neustále roste, ale podmínky na silnicích se tomu nepřizpůsobují.

„Podle statistiky ministerstva dopravy projelo v roce 2010 přes celý Středočeský kraj zhruba 10 milionů vozidel za 24 hodin všemi směry, podle posledních odhadů je to nyní přes 13 milionů vozidel. Je to neuvěřitelné číslo, doprava u nás narůstá šíleným způsobem,“ líčí radní Středočeského kraje František Petrtýl.

Jen branou boleslavské firmy Škoda auto denně projede skoro 2 tisíce nákladních vozů. Přes střední Čechy podle odhadů nyní projede až 13 milionů vozidel za 24 hodin.

Ačkoli už nyní v kraji chybí odstavné plochy pro kamiony a silnice jsou přetížené, situace by se mohla ještě dramaticky zhoršit. Hlavní město Praha totiž plánuje zákaz vjezdu tranzitní nákladní dopravy. Pražští radní minulý týden přijali nejtvrdší možnou variantu zákazu vjezdu všech tranzitních kamionů nad dvanáct metrů. O zákazu rozhodne příslušný správní úřad.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015).
Pražský vánoční strom roste u Berounky, upozornil na něj tipař

Vánoční strom, který letos ozdobí tradiční adventní trhy na pražském Staroměstském náměstí, roste u Berounky na Křivoklátsku. Tip na zhruba 24 metrů vysoký...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Popelářské auto sjelo ze svahu a nabouralo do dvou aut, nakonec se převrátilo...
Zfetovaný řidič šel vysypávat popelnice, popelářský vůz mu ujel a boural

V pražské Ruzyni boural popelářský vůz Pražských služeb. Při vysypávání odpadu se auto samo rozjelo z kopce a nabouralo přitom zaparkovaná auta. Policie navíc...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.