Na Jižní spojku se v noci vrátily kamiony. (Ilustrační snímek)

Na Jižní spojku se v noci vrátily kamiony. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Kamiony se znovu vrátily na Jižní spojku. Má se tím ulevit Spořilovu

  • 2
Na pražskou Jižní spojku mohou opět vjíždět kamiony, zatím ale jen v noci. Město se tak pokouší ulevit obyvatelům Spořilovské, po které začaly kamiony jezdit po otevření nové části Pražského okruhu. Zda nové opatření opravdu pomůže, se teprve ukáže.

Řidiči kamionů si před rokem museli navyknout na trasu přes Spořilov, kam je město vyhnalo, ale teď smějí zpět. Nová trasa se jim otevřela v noci ze středy na čtvrtek. Po půlnoci už mohla i těžká nákladní auta vjíždět na Jižní spojku.

Značení jim to už povoluje. "Během středečního večera se cedule s povolením vjezdu mezi 22. hodinou a 6. ranní odkryly a od půlnoci už kamiony směly na Jižní spojku po sjezd na Strakonickou," řekl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

Spořilovští v tu noc vyhlíželi z oken a počítali, kolik kamionů si vybere trasu, která jim vede pod okny - po Spořilovské ulici. "Měli jsme spočítáno, že průměrně tudy projede deset jedenáct kamionů za minutu, teď je to asi o dva méně," říká Jana Růžičková, která bydlí kousek od Spořilovské.

Nové řešení má však odpůrce. Nelíbí se třeba lidem z Braníka a také těm, kteří bydlí podél Strakonické výpadovky. Sám magistrát se o něm také příliš lichotivě nevyjadřoval. "Vybrali jsme nejlepší řešení ze všech špatných. Musíme tlačit na dostavbu okruhu k Běchovicím. To jediné skutečně pomůže," řekl už dříve primátor Bohuslav Svoboda.

Situaci by zlepšila oprava mostu u Kačerova, je však drahá

Podle odhadů společnosti Cityplan, která zkoumala některé varianty řešení, pojede v noci po Jižní spojce jen asi pět set nákladních aut. Kolik jich jede v noci po Spořilovské, není zatím spočítáno, nicméně během celého dne jich je přes deset tisíc.

"Toto řešení je méně účinné, než kdyby se opravil most u Kačerova, po něm by pak nákladní auta jezdila přes ulici 5. května na D1, na Spořilovské by jich tak ubyla zhruba polovina. Dalo by se to vyřešit za rok. Noční provoz na Jižní spojce je sice mnohem levnější a rychlejší řešení, ale nepomůže tolik," hodnotí Petr Hofhansl ze společnosti Cityplan.

Oprava mostu by však podle důvodové zprávy, kterou projednávali radní v srpnu, stála padesát milionů korun.

Magistrát chce teď situaci monitorovat, vyhodnotí ji koncem roku. S opravou či výstavbou nového mostu u Kačerova se moc nepočítá. "Naší snahou je rozmělnit zatížení kamionovou dopravou. Kdybychom je v jednom směru vedli po ulici 5. května a v druhém po Spořilovské, uškodíme tím obyvatelům Starého Spořilova, který by byl sevřený mezi těmito silnicemi," dodal ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.