Speciální clony pro odstranění oslnění nechala navrhnout městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP). Minulý měsíc je instalovala a zkušebně uvedla nasvícení do provozu.
„Funkční zkouška nám ovšem ukázala, že svítidla na ledolamech nedostatečně eliminují oslnění dopravních prostředků proplouvajících pod oblouky Karlova mostu, ačkoliv byla opatřena clonami. Proto jsme je dočasně vyřadili z provozu a v součinnosti se Státní plavební správou učinili kroky k zajištění bezpečnosti lodní dopravy v hlavním městě,“ sdělil pražský radní Jan Chabr.
Za tímto účelem nechali podle předsedy představenstva THMP Tomáše Jílka navrhnout a vyrobit speciální žaluziové clony svítidel slavnostního osvětlení, které jsou nově i natřené barvou zamezující oslňování.
„Mimoto proběhla kompletní výměna vnitřní výzbroje svítidel, kabeláže, očištění a nátěr pomocných ocelových konstrukcí a svítidla na ledolamech byla doplněna i o ochranu proti poškození ptactvem,“ dodal Jílek.
Po seřízení nově instalované techniky pracovníky THMP nové osvětlení prošlo provozní zkouškou za účasti Státní plavební správy. Ta opětovné rozsvícení povolila.
Praha chystá další opravy Karlova mostu, mohou trvat až třicet let |
Technologie hlavního města Prahy zajišťuje slavnostní osvětlení 140 pražských architektonicky významných staveb. „Noční nasvětlení památek nabízí ojedinělý pohled, nenarušuje ho totiž množství jiných prvků, jako jsou například okolní budovy nebo reklamy. V noci tak umíme zajistit, aby dominovala jen ta část Prahy, kterou chceme zdůraznit,“ vysvětlil Jílek. Dodal, že o takové nasvícení se každý den starají dvě specializované posádky.
Osvětlení pražských památek se spouští po západu slunce postupně vždy ve tříminutovém intervalu podle toho, jak jsou památky staré. Nejdříve tak ve tmě vyniknou stavby z desátého století a jako poslední se rozsvítí nejmladší pamětihodnosti. Karlův most, který byl postaven ve 14. století, tak přijde na řadu vždycky dvanáct minut po památkách, které se rozsvěcují jako první.