Případy řeší soud pro Prahu 2 už od 70. let minulého století. (Ilustrační snímek)

Případy řeší soud pro Prahu 2 už od 70. let minulého století. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Dopravní delikty budou řešit všechny soudy v Praze, plánuje ministerstvo

  • 0
Ministerstvo spravedlnosti se chystá "rozmělnit" dopravní delikty mezi všech deset soudů v Praze. Dosud je všechny řešilo pouze osm soudců z Obvodního soudu pro Prahu 2. Po republice je praxe většinou taková, že jednotlivým soudům připadají ty případy, které se staly v jejich příslušném obvodu.

Ministerstvo plánuje změnu kvůli aféře soudce Ondřeje Havlína. Ten je obviněn z korupce společně s žalobcem Františkem Fialou a dalšími čtyřmi lidmi (o kauze čtěte zde). Rozsáhlá kauza, jež se podle informací MF DNES týkala právě dopravních trestných činů, ukázala na slabinu systému souzení v metropoli.

Rozmělnění dopravní agendy mezi více obvodních soudů i v Praze by podle místopředsedkyně Obvodního soudu pro Prahu 2 Moniky Křikavové snížilo riziko, že se současný justiční skandál bude opakovat.

"Vzhledem k tomu, kolik je soudců v Praze, se riziko těchto korupčních praktik bude, podle mého názoru, blížit nule. Dopravní agendu nyní řeší všichni trestní soudci, tedy osm lidí," řekla Křikavová.

A ministerstvo spravedlnosti vlivem třeskuté kauzy začalo plánovat alespoň částečné zavedení takového systému  v Praze.

"Možnou úpravu lze provést například tím, že by se odstranila specializace Obvodního soudu pro Prahu 2 v nejčastějších věcech týkajících se řízení pod vlivem návykových látek a do budoucna by v nich rozhodovaly všechny obvodní soudy," řekl Robert Schuster, šéf tiskového odboru ministerstva spravedlnosti.

V Praze 2 řeší dopravní agendu léta

To však bude vyžadovat novelu zákona o soudech a soudcích. Podle Schustera ji ministerstvo plánuje ještě letos. "Jde jen o to, vypustit ze zákona specializaci Obvodního soudu pro Prahu 2. V podstatě je to technicky jednoduchá věc," zmiňuje předseda Městského soudu v Praze Jan Sváček, který již dříve návrh na změnu systému v metropoli neúspěšně předkládal ministerstvu spravedlnosti.

Specializace Obvodního soudu v Praze 2 na dopravní agendu, a to nejen tu silniční, ale třeba i železniční, je podle oslovených lidí z justice "historickou" záležitostí.

"Původně se i v Praze soudilo na obvodech Prahy 1 až 10, s narůstajícím provozem v šedesátých letech potom kdosi rozhodl, že je třeba specializace, a tak byl vybrán Obvodní soud pro Prahu 1, aby soudil všechny dopravní nehody, k nimž došlo na území hlavního města," vzpomíná pražský advokát František Schulmann. A v 70. letech se agenda přesunula právě na Prahu 2.

Mluvčí ministerstva spravedlnosti však řekl, že specializace jednoho soudu má i své výhody. "Soustředění vyřizování věcí určitého typu u jednoho soudu má ten smysl, že se dané věci mohou věnovat specializovaní soudci, u nichž lze předpokládat vyšší kvalitu a rychlost rozhodování," uvedl Schuster.

Někdy je prý obtížné zjistit přesně hranice obvodu, kde se dopravní nehoda stala, a tudíž ji i přiřadit konkrétnímu soudu. Nicméně ministerstvo podle Schustera považuje trestní stíhání Havlína a dalších za selhání konkrétních lidí, nikoliv za důsledek systému, který v Praze dosud funguje.

,