Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo maže, ten jede. Na trať vyjede další mazací tramvaj, tentokrát na troleje

  11:59aktualizováno  11:59
Nečekaný úlovek se podařilo o víkendu vyfotit čtenářce deníku Metro Kateřině Fellbaumové. Na letošní zimu si dopravní podnik pořídil novou zbraň na námrazu – dvě mazací tramvaje. Ty ale nemají mazat koleje jako jejich starší sestra, ale namrzlé troleje.

Mazací tramvaj, která bude předním pantografem strhávat námrazu. Na zadním pantografu je válec, do kterého se pod tlakem vhání glycerin. Ten namaže trolej, aby další námraza nevznikala. | foto: Kateřina FellbaumováMetro.cz

Bojovnice proti námraze

Upravené tramvaje T3 poznáte na první pohled, místo jednoho mají dva pantografy.

  • Přední je standardní pro napájení, vzadu je mazací. Vůz se liší i vzhledem, vpředu má bílé pruhy a majáček, který označuje pracovní vůz.
  • Na prvním pantografu je bronzová lišta, která odstraňuje námrazu z trolejí. Na druhém je válec. Zespodu se do něj přivádí pod tlakem glycerin a váleček ho rozmazává po troleji.

Předloni na začátku prosince totiž námraza na několik dní zkomplikovala provoz pražských tramvají. Mohutná vrstva ledu tehdy pokryla na 340 kilometrů trolejového vedení. To by se podle dopravního podniku nemělo už opakovat.

Nové vozy budou v případě špatné předpovědi mazat pomocí jedinečného zařízení, dovezeného z Německa, glycerin na troleje. V ostrém provozu ale nové zařízení zatím ještě nasazeno není. „Tyto speciální pantografy v současné době nemají od Drážního úřadu povolení k činnosti. Proto jsou pouze namontované na dvou pracovních tramvajích, ale nesmí se používat. Čekáme na souhlas inspekce,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Předpokládaný souhlas Drážní inspekce očekává dopravní podnik do konce ledna. Podle Štábla zatím letos nepřišel mráz s mrholením, kdy by dopravce potřeboval tramvaj s mazacím pantografem poslat do ulic.

„Musíme vyjíždět minimálně dva dny předem, než budeme čekat námrazu,“ uvedl pro ČT24 vedoucí technického a provozního odboru dopravního podniku Ladislav Povýšil.

Autor:



Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.