Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V pražské městské dopravě mají přibýt vozy s klimatizací i platby kartou

  18:33aktualizováno  18:33
Veřejná doprava v Praze je často chválena jako jedna z nejspolehlivějších i nejlevnějších v Evropě. I přes to, že ve vozech chybí klimatizace nebo nelze platit kartou. Nová opatření se v hlavním městě totiž zavádějí dlouho, protože je politici dříve nepožadovali. To by se mohlo v dohledné době zlepšit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Problém klimatizace pocítí cestující především v létě. Tramvají, které ji mají, jezdí ulicemi pouze sto devět z osmi set padesáti čtyř. Všechny jsou součástí druhé série škodováckých tramvají 15T s oranžovým čelem vozu.

„Celkem bude klimatizacemi vybaveno do konce roku 2018 sto dvacet šest vozů typu 15T,“ říká mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková.

Situace je horší u autobusů, těch plně klimatizovaných měl podnik k začátku letošního roku pouze padesát pět z tisíce sto šedesáti osmi.

Na to už reaguje i městská organizace Ropid, která plánuje dopravu v Praze i jejím okolí. Do nových standardů veřejné dopravy zahrnula povinnou klimatizaci pro nové autobusy. Pravidla by měla začít platit nejpozději od začátku přespříštího roku.

I pražský dopravní podnik proto od letoška začal objednávat pouze autobusy s klimatizací. Letos vysoutěžil celkem dvě stě vozů, všechny se ale objeví v provozu až v následujících letech. Stejně se má postupovat i u tramvají.

Soukromníci provozují autobusy s klimatizací už delší dobu

„Dopravci na to sami začínají přecházet i dříve, než jim to naše nové standardy uloží. Soukromníci provozují autobusy s klimatizací v podstatě už delší dobu,“ přiznává mluvčí Ropidu Filip Drápal. Městská rada dokument schválila, nyní se čeká na Středočeský kraj.

Oproti autobusům se ale nainstaluje i dodatečně do 124 starších tramvají 15T v šedočerveném nátěru.

„Předpokládáme zahájení prací na prvních tramvajích ještě letos, abychom měli co nejvíce vozů s klimatizací do příštího léta,“ vysvětluje Aneta Řehková. Taková úprava by mohla stát i přes tři miliony korun za jeden kus.

Starší typy tramvají, jako jsou různé verze legendárních T3, však nic takového nečeká. Na vině jsou technické důvody, například nedostatečně pevná střecha.

Politici dříve klimatizaci nechtěli

 Na otázku, proč se v nových tramvajích neobjevila klimatizace už před lety, odpovídá podnik, že nebyla pro cestující požadována. S tím souhlasí i Vojtěch Novotný z Fakulty dopravní ČVUT. „Ve standardech kvality tehdy nebyla klimatizace, proto ji dopravní podnik nejspíš ani nepoptával,“ prezentuje svůj odborný pohled Novotný, který působí též v Ropidu.

Standardy vytvářejí nejen odborníci, ale též politici, kteří před lety klimatizaci nechtěli. „Politik drží rozpočet a doprava je taková, kolik se do ní investuje. Klimatizace je dražší, co se týče pořizovací ceny i provozních nákladů,“ vysvětluje Novotný.

Dalším nedostatkem současné MHD je nepřesnost jízdních řádů. V případě zpoždění cestující nemají jak zjistit, kdy spoj skutečně přijede. A to navzdory tomu, že dopravní podnik disponuje přesnou polohou všech svých autobusů i tramvají. Věc běžná třeba v Brně se v Praze dostala až k soudu.

Ten dopravnímu podniku v lednu přikázal, aby data zveřejnil. Údaje by mohly využívat například mobilní aplikace. Ostatní společnosti v příměstské i železniční dopravě tak činí. Dopravní podnik ale podal kasační stížnost k Nejvyššímu soudu, a rozsudek proto není pravomocný.

V tramvajích se objeví automaty na bezdotykové karty

Podnik se odvolává na smlouvu se soukromou firmou, která prý zamezuje zveřejnění třetí osobě, mezi něž je podle dokumentu zahrnut třeba i vlastník DPP, město Praha.

„V rámci standardů kvality se vyhodnocuje přesnost dodržování jízdního řádu a zda byly objednané výkony opravdu ‚odjety‘. Ropid je tak závislý na tom, co na sebe podnik sám prozradí. Bez dat nemá Ropid nezávislý zdroj, jak jeho tvrzení ověřit,“ tvrdí Novotný.

Podle Novotného zase záleží na politicích. Smlouva by se mohla změnit, vypovědět, nebo nepříliš draze zakoupit další dodatečné GPS sledování. Pro poslední možnost se rozhodl náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Zadal jsem Ropidu, aby do vozů dopravního podniku nainstaloval krabičky, které budou sledovat polohu,“ říká náměstek.

Ve všech tramvajích se objeví i další věc, známá třeba z Plzně nebo Karlových Varů. Automat na jízdenky uvnitř vozu, u něhož se dá platit kartou. Zatím se v Praze pouze testoval v některých tramvajích, nedávno se ale rozhodlo o jeho rozšíření. „Uvidíme, jak se nám osvědčí tramvaje, v autobusech zatím nebudou,“ říká mluvčí Řehková.

Stejně věc vidí i Ropid. „V městských autobusech je možný doplňkový prodej u řidiče s přirážkou,“ vysvětluje mluvčí Drápal a dodává, že v tramvajích by něco takového bylo složité. Proto se tam mají automaty na bezdotykové karty objevit.

Ke konci srpna dojde i na dlouho odkládané vylepšení Lítačky. Bude možné ji nahrát například na platební kartu a odpadne nutnost chodit k validátoru.

„Uživatelé si budou moci nastavit upozornění, až bude končit platnost kuponu nebo samotného nosiče. Buď e-mailem nebo SMS,“ vysvětluje Vladimír Antonin Bláha z městské firmy Operátor ICT, která má vývoj Lítačky na starosti.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...



Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Hokejisté Budějovic přehráli Slavii, Kladno si poradilo se Vsetínem

Momentka z prvoligového duelu hokejistů Českých Budějovic (žlutá) a Slavie

Ve šlágru 3. kola první hokejové ligy porazily České Budějovice pražskou Slavii hladce 5:0, když už po první třetině...

Další z rubriky

Určitý počet dní i hostů. Praha by chtěla regulovat službu Airbnb

Činžovní dům na Václavském náměstí s číslem popisným 39 patří z části městské...

Praha bude chtít změnu zákona, která upraví provozování ubytování přes aplikaci Airbnb. Poskytovatelé by měli například...

Staroměstský orloj se spustí po měsících oprav na konci září

Pražský Orloj slaví 600 let.

Staroměstský orloj bude po několikaměsíčních opravách uveden do provozu na svatého Václava, tedy 28. září....

Hnutí Pro Prahu podle bývalé šéfky dluží peníze, přesto vede velkou kampaň

Předvolební plakát strany Starostové pro Prahu. (7.9.2018)

Srdce z linek metra bylo v hlavním městě vidět před čtyřmi lety skoro na každém kroku. Miliony vložené do velké kampaně...

Najdete na iDNES.cz