Kotva má nově zrekonstruované přízemí. 4. listopadu jej slavnostně otevřela | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Kotva se otevřela v novém, konkurence nákupních galerií se nebojí

  • 8
Před pětatřiceti lety byl obchodní dům Kotva pro mnohé místem, kde se poprvé svezli na jezdících schodech. Dnes se desítky takových pamětníků přišly podívat, jak ji změnila celková rekonstrukce, otevíralo se stěžejní patro – přízemí.

"Cílem bylo přinést vše na jednom místě," říká Martin Březina, který Kotvu zastupuje. Dorazily i desítky pamětníků, kteří Kotvu pamatují ještě z dob socialismu. "Je to tu prostornější," říká osmašedesátiletá Jaroslava Pelantová.

V průběhu roku se předělala horní patra, teď bylo dokončeno i přízemí. "Jde o stěžejní patro," podotýká Jaroslav Petrů, ředitel Kotvy. Lidé tu v otevřeném prostoru najdou obchod s lahůdkami a pečivem, čokoládovými bonbony a ovocnými freshi, ale také drogerií nebo oblečením.

"Nechceme se vyrovnat nákupním galeriím, Kotva je obchodní dům s vlastní tváří," zmiňuje Petrů s tím, že filozofie budovy s pětatřicetiletou historií se nemění.

Něco extra? Právě v Kotvě

V novém patře nechyběla ani retro prodejna: stará pokladna a váha, obraz tehdejšího prezidenta Gustáva Husáka, limonády ve skleněných lahvích, konzervy s masem ve vlastní šťávě nebo pomerančový kompot značky Olymp. Do revoluce patřila Kotva k tomu nejlepšímu. Kromě Pražanů se sem sjížděli lidé z celé republiky.

"U nás byly jen dva obchody s oblečením a nic moc neměly. Když už jsem tam nějaký model sehnala, chodila v něm polovina města. Pro něco extra se jezdilo do Prahy," vzpomíná pětačtyřicetiletá Eva Suchánková z Benešova. "Nedávno jsem tu byla znovu a bylo to liduprázdno," dodává. Před lety přitom v Kotvě nakupovalo i sedmdesát tisíc lidí denně. Teď jich dost přetáhlo sousední Palladium.

"Kotva kvůli rekonstrukci a ne zcela jasné koncepci ztratila na atraktivitě. Původně se měla otevřít spolu s Palladiem. Jenže opravy se protáhly a Kotva přišla o konkurenční výhodu," říká Lenka Vodrážková z poradenské firmy DTZ. "Kotva kříšení nepotřebuje, je živá a její tradice zaručuje, že oblíbeným místem nákupů zůstane. Palladium nám nové zákazníky spíš přilákalo," oponuje ředitel Petrů. V příštím roce Kotvu čeká ještě oprava exteriéru.