Strážníci v Praze nabízejí cyklistům registraci jízdních kol (ilustrační snímek)

Strážníci v Praze nabízejí cyklistům registraci jízdních kol (ilustrační snímek) | foto: Městská policie Ostrava

Krádeží kol v Praze přibylo. Najde se jen každé sedmé

  • 1
Loni bylo v Praze ukradeno přes dva tisíce jízdních kol. Je to o více než čtyři stovky víc než v roce předchozím. Zloději často vozí ukradené bicykly do jiných krajů, kde je prodávají. Policie chce nyní vytvořit takovou databázi kol, která by je pomohla více chránit.

Před obchodním centrem Nový Smíchov stojí u stojanu tři kola. Přichází muž s velkými kleštěmi a během pár vteřin přestřihne zámek u jednoho z nich. Než stačí na kolo nasednout, ozve se křik dámy, které kolo patří. Huláká, ať zloděj nechá bicykl na pokoji. Ten raději utíká bez kola.

"Kolo jsem zachránila, ale zámek si musím koupit nový," říká žena redaktorovi MF DNES, který byl svědkem incidentu.

Krádeží kol rok od roku přibývá.

"V posledních letech jsme zaznamenali nárůst této trestné činnosti. V roce 2013 jsme evidovali 2 195 krádeží jízdních kol, v roce 2012 to bylo 1 617," říká mluvčí pražské policie Andrea Zoulová.

Fakta

2 195 krádeží kol nahlásili lidé v Praze loni.

V roce 2012 evidovala policie v Praze 1 617 ukradených kol.

Jen každý sedmý ukradený bicykl se vrátí majiteli. Toto číslo chce policie do budoucna zvýšit.

V pražském centrálním registru kol je nyní evidováno celkem 1 081 bicyklů, zhruba šest desítek z nich nyní hledají strážníci - byly ukradeny.

Už dávno to nejsou pražské bazary, kde ukradené bicykly většinou končí. Podle kriminalistů jde pouze o malé procento.

"Většina odcizených kol je vyvážena mimo region a často se prodává přes internet," říká Zoulová. Podle ní na takové internetové nabídky upozorní nezřídka sami majitelé, kteří své kolo poznají.

Drahá kola nechte doma, jezděte na levných, radí iniciativa

Jedním z důvodů, proč se kola kradou více, je jejich hodnota. Ta se za poslední léta zvýšila. Přibývá proto lidí, kteří si svůj bicykl nechávají pojistit. Pojištění však mnoha lidem klid nepřinese.

"Zaznamenali jsme nový trend. Lidé, kteří mají drahá kola, si stále častěji pořizují ještě náhradní kolo za výrazně méně peněz. Na něm jezdí do práce, do školy. Drahé kolo mají bezpečně ukryté doma," říká mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.

Lidé častěji volí tento postup také proto, že v případě, že jim někdo odcizí drahé kolo přímo na ulici, pojišťovna jim často neproplatí celou částku, za kterou bicykl pořídili.

Plnou škodu totiž pojišťovny svým klientům proplácejí především v případech, kdy kolo zloděj ukradl z uzamčeného domu.

Ostřílení cyklisté, kteří jezdí po Praze na bicyklu pravidelně, doporučují na drahých kolech vůbec nejezdit. "Vyplatí se jezdit na starých, případně atypických kolech. Ta se kradou minimálně," říká Vratislav Filler z iniciativy AutoMat.

Strážníci zase radí, aby si lidé svá kola nechali zaregistrovat u městské policie. V případě krádeže totiž kradené kolo snadněji rozpoznají.

"Registrace je jednoduchá. Majitel kola se dostaví na příslušné obvodní ředitelství městské policie, vezme s sebou kolo, doklad o jeho koupi a občanku a my kolo oštítkujeme a zavedeme do naší evidence," říká mluvčí pražských strážníků Irena Seifertová.

Přestože díky registru jízdních kol strážníci objasní některé krádeže, ročně se jedná o několik případů.

Aby se situace zlepšila a krádeží ubylo, zvažuje státní policie vytvořit databázi jízdních kol, která by fungovala na podobném principu jako centrální registr vozidel. Ministerstvo vnitra dokonce minulý rok přišlo s návrhem, že by mohl být registr kol povinný.

Někteří cyklisté se proti krádežím brání také speciálním čipem, který umístí do rámu svého kola. Strážníci pak pomocí čtečky jednoduše poznají, kdo je vlastníkem kola. "My zatím s tímto systémem v Praze nepracujeme," říká Seifertová.