Vodochody Airport

Vodochody Airport | foto: iDNES.cz

Kraj je pro rozšíření letiště Vodochody, podle Ratha ho lidé chtějí

  • 29
Středočeští zastupitelé souhlasí s rozšířením letiště Vodochody. Podle hejtmana Davida Ratha si obyvatelé větších měst letiště ve Vodochodech přejí, protože ho budou mít blíže než Ruzyni. Starostové okolních obcí ale trvají na svém, nárůst letecké dopravy podle nich výrazně zhorší životní podmínky místních obyvatel.

Plánu vzniku mezinárodního letiště ve Vodochodech oficiálně požehnali radní středočeského kraje. David Rath dokonce řekl, že některá větší středočeská města proti letišti nejsou. Mají to tam totiž blíž než do Ruzyně. "My nemůžeme upřednostnit patnáct obcí okolo letiště proti šedesátitisícové Mladé Boleslavi, kde si to drtivá většina obyvatel přeje," řekl Rath.

Rozšíření letiště Vodochody

Letiště Vodochody

O modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se uvažuje už několik let, samospráva v okolních obcích je ale vesměs proti. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně. Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta.

Mladoboleslavský primátor Raduan Nwelati ale nesouhlasí. "Do Ruzyně je to od nás po R10 časově blíž než do Vodochod, kde by navíc ani nebyly kompletní služby. Po otevření obchvatu Prahy se cesta na letiště ještě zrychlí. Myslím, že obyvatelé Mladé Boleslavi po letišti ve Vodochodech netouží," míní Nwelati.

Členové sdružení Stop Vodochody dali ihned po výroku hejtmana Ratha najevo své rozhořčení. "Zastupujeme třicet tisíc lidí. Tohle je rána pod pás. Ruzyně není nijak daleko, to není argument," říká starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček, který se nejvíc děsí hluku z plánovaného letiště. Požaduje proto, aby se připravovaná dokumentace EIA zabývala dopadem na děti.

"Nejmladší generace by byla hlukem ohrožená nejvíc. Větší hlukové zátěži by bylo vystaveno více než tisíc dětí v mateřských školkách a téměř dva a půl tisíce dětí v základních školách," pokračuje Holeček.

"Podle nás nebude dopad na zdraví lidí nijak významný. Celá ta debata se nyní vede ve zbytečně emotivní rovině," reagoval mluvčí letiště Vodochody Karel Hanzelka. Kladné vyjádření kraje k rozšíření letiště je podle něj dobrou zprávou, teď se musí počkat na výsledek dokumentace EIA.

Největší zátěž bude letecký provoz představovat pro děti

Ta však zmiňuje podle starostů okolních obcí celou řadu zdravotních rizik. Cituje zahraniční studie, které prokázaly, že hluk z letecké dopravy má kvůli nepravidelným přeletům velmi rušivé účinky. Děti by se podle odpůrců letiště nemohly soustředit, v případě mateřských škol by po obědě měly problémy s usínáním.

"Snažíme se s dětmi trávit co nejvíc času venku na zahradě. Nedovedu si představit, že by jejich hry každou chvíli rušily přelety letadel. Abychom se s nimi mohli domluvit, stěhovali bychom je zpět do uzavřených prostor," obává se ředitelka líbeznické mateřské školy Martina Podlipná.

V místech se zvýšenou hlukovou zátěží se nachází nejméně 19 mateřských škol a asi 11 škol základních. Odpůrci letiště se k dokumentaci EIA mohou vyjádřit ještě do 19. října.