„Na lávku budou umístěné zákazové znaky a dole budou žluté bóje. V tuto chvíli nic jiného udělat nemůžeme, město Nymburk nás informovalo o naprosto havarijním stavu lávky, která může kdykoli spadnout, takže jiné řešení než zastavit tam plavbu v tuto chvíli nemáme,“ řekla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.
Po Labi v Nymburce plují především osobní lodě, nákladní cestu využívají méně. Povodí Labe se je snaží o zákazu plavby v Nymburce informovat na plavebních komorách předem.
Nymburská lávka má stejnou konstrukci i autora jako ta, která se loni v prosinci zřítila v pražské Tróji. Starosta města Pavel Fojtík proto hned na konci loňského roku nechal lávku uzavřít pro pěší.
Tento čtvrtek pak město informovalo o tom, že stavbu nechá strhnout.
Uzavření Labe bude mít dopad na turistický ruchOmezení se dotkne například největší české osobní lodi Florentina, která vozí turisty do lázeňských Poděbrad, řekl ředitel sdružení Zlatý pruh Polabí Pavel Hlaváč. Provozovatelé si budou muset najít nový cíl, podle Hlaváče by mohlo jít například o Brandýs nad Labem. Uzavřené Labe se dotkne také výletní lodi Blanice, která pravidelně jezdí z Poděbrad do Nymburka a dále do Hrabalova Kerska a Ostré. „V podstatě pro nás končí plavební sezona na této trase, my se na tu naši trasu už nedostaneme. Měli jsme nasmlouvanou spoustu školních výletů, které budeme muset zrušit,“ řekl provozovatel Blanice Petr Bárta. |
„Na základě provedené diagnostiky, technici z Kloknerova ústavu nepotvrdili úplnou bezpečnost lávky, proto vedení města bylo nuceno s ohledem na bezpečnost uzavřít i prostor pod lávkou. Z předběžných závěrů je zřejmé, že za současného stavu nelze předpovídat její stabilitu, tedy ani bezpečnost a může dojít i k nepředvídatelnému pádu,“ píše se v tiskové zprávě města.
Město tak uzavřelo část parkoviště pod Eliškou a je tak zamezen přístup i k části cyklostezky. K uzavření podchozí plochy došlo i na základě jednání s dotčenými orgány jako policie, Povodí Labe nebo hasiči. Na druhém břehu je prostor pod lávkou také uzavřen. S poříčními policisty je řešena možnost příjezdu přes areál ZŠ Tyršova.
Město také okamžitě spustilo přípravy na demolici lávky pro pěší. „Bude zahájeno poptávkové řízení na dodavatele projektové dokumentace, řešit se bude v první řadě způsob, jak lávku odstranit. V úvahu přichází možný odstřel a následné vytažení celé konstrukce z řeky, další možnosti by byly pravděpodobně velice problematické a nákladné,“ vysvětlil místostarosta Jan Ritter.
Současně probíhá příprava soutěže na návrh nové samostatně stojící lávky pro pěší na místě stávající pěší lávky. Z této soutěže by měl ještě v letošním roce vzejít zpracovatel projektové dokumentace s optimálním řešením a stanovením výše investičních nákladů.
Starosta Pavel Fojtík iDNES.cz řekl, že aktuální zákaz plavby práce na stržení lávky výrazně urychlí. „Chceme co nejdříve dosáhnout toho, aby řeka pro lodě byla opět volná,“ řekl.
Konstrukce je v pořádku, špatné bylo provedení, tvrdí projektant
Autor lávky Jiří Stránský tvrdí, že za havarjní stav mohou hlavně zkorodovaná nosná lana, a to kvůli nekvalitnímu stavebnímu provedení. Konstrukční systém je podle Stráského vyhovující.
Toto tvrzení podporuje i diagnostický průzkum, který zjistil, že v betonu, v němž jsou nosná lana zabetonovaná, jsou kaverny, a že předpínací lana, jež vedou v kabelových kanálcích, nejsou zainjektovaná, a proto mohla zkorodovat.
Brněnský inženýr Stráský, který je jedním z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí, navštívil město loni 13. prosince a předložil jeho vedení ideový návrh, ve kterém nahradil lana zabetonovaná v konstrukci novými lany vedenými vně konstrukce. Kdyby město návrh přijalo, bylo možné lávku opravit a znovu používat. Podobný problém měla lávka v Bratislavě navržená jinými projektanty. Na Slovensku lana nahradili a konstrukce se stále používá.
Město ale dává podle Stráského přednost nové konstrukci, která by byla širší a pohodlnější. Lávka v Nymburku se totiž projektovala podle tehdy platných předpisů, a proto je poměrně úzká a je ve velkém sklonu.
Podobné lávky projektoval zhruba před 40 lety, jedna slouží například v Brně přes Svratku. Šest jich je v USA, jedna ve Velké Británii a nejsou s nimi problémy. Podobný typ konstrukce se navrhuje i dnes. „Samozřejmě jsme mnohem dále technologicky,“ poznamenal.