Kvůli výstavbě nové dráhy se totiž rozšíří takzvané ochranné hlukové pásmo, kde nebude nutné plošně dodržovat stanovené limity hluku.
Tato výjimka se dotkne tisíců obyvatel v severozápadní části metropole, mezi jinými i dosud poklidné rezidenční části Lysolaje.
„Je jasné, že se tím zásadně sníží kvalita života občanů. Proto využijeme veškeré legislativní možnosti k tomu, abychom buď výstavbě zabránili, nebo měli alespoň záruky, že stavba nebude ohrožovat zdraví obyvatel,“ říká zdejší starosta Petr Hlubuček (STAN), který je zároveň náměstkem pražského primátora pro životní prostředí.
Upozorňuje, že všude ve světě se staví nové letové dráhy dále od města, v tomto případě se ale letadla obydleným čtvrtím ještě více přiblíží.
Podobně skeptický je i starosta sedmitisícového Suchdola.
„S projektem nesouhlasíme a děláme vše pro to, aby nevznikl. Městské části postižené případnou výstavbou nové dráhy se společně koordinují,“ upozorňuje Petr Hejl (SOS/STAN).
Plán na rozšíření letištěJen za loňský rok odbavilo pražské Letiště Václava Havla rekordních téměř 17 milionů cestujících. V současnosti je tak už na hranici své kapacity, přitom se v příštích letech očekává další nárůst poptávky. Proto společnost Letiště Praha, která jej provozuje, dlouhodobě chystá výstavbu nové, přes tři kilometry dlouhé paralelní ranveje. „Může navýšit kapacitu letiště maximálně na 21 milionů odbavených cestujících ročně a 72 vzletů a přistání za hodinu,“ vysvětluje mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. Už brzy by se měl obří projekt zase o krok přiblížit svému vzniku. Během několika měsíců totiž bude společnost žádat o územní rozhodnutí pro stavbu, samo budování plánuje začít v roce 2023 a hotovo má být o tři roky později. Podle předpokladů projekt vyjde zhruba na šest miliard korun. |
Podle něj je v současnosti hlukem z letecké dopravy zasažena jen severní část zástavby Suchdola. Pokud však vznikne paralelní ranvej, negativní dopad bude mít prakticky na celou městskou část.
Proto loni v rámci komunálních voleb uspořádala zdejší radnice referendum. „Z výsledků vyplynulo, že si 92 procent obyvatel rozšíření ochranného hlukového pásma nepřeje,“ podotýká starosta Suchdola.
Navíc kromě převážně vilové zástavby se v oblasti nachází i několik základních a mateřských škol nebo Česká zemědělská univerzita, kterou navštěvuje na 20 tisíc studentů. I na ně by tak měl hluk z letadel dopad.
Městské části se v první řadě chystají společně napadnout vydané stanovisko EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. To ale bude možné až po vydání územního rozhodnutí.
Následně radnice zváží i další právní kroky. Přitom EIA byla vydána už v roce 2011 a o pět let později byla její platnost prodloužena.
Klid alespoň v noci
Miliardový záměr by mohl být v budoucnu na obtíž i části obyvatel stotisícové Prahy 6, žijících třeba ve Vokovicích či na Hanspaulce. Místní radnice se však k plánům nové ranveje staví vstřícněji, místo blokování preferuje spíše jednání s Letištěm Praha o kompenzacích, aby byl dopad na lidi žijící v okolí co nejmenší.
Nonstop přímý přenos z ruzyňské ranveje |
„Provoz musí být například zajištěn tak, aby neobtěžoval obyvatele alespoň v noci,“ uvádí radní Prahy 6 pro strategický rozvoj Eva Smutná (TOP 09).
Podle ní sice paralelní dráha přinese některá negativa, zároveň se však jedná o veřejný zájem a její výstavba je potřeba. Přesto se Praha 6 zatím definitivně nerozhodla, zda by se případně ke společnému odvolání připojila.
Některá opatření ve prospěch obyvatel z okolí slibuje i samo Letiště Praha. Nabízí například, že uzavře ranvej v nočních hodinách nebo že lidem žijícím v ochranném hlukovém pásmu vymění okna za kvalitnější, aby byla dodržena hluková norma alespoň v uzavřených prostorech.
Zároveň se chystá uzavřít stávající vedlejší letovou dráhu, která je kolmá k současné hlavní dráze. Tím by se podle provozovatele letiště naopak ulevilo zhruba 200 tisícům lidí žijících zejména v oblastech Ruzyně, Zličína či na Kladensku.
30. března 2019 |