Start letadla na letišti v Ruzyni.

Start letadla na letišti v Ruzyni. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pražské letiště finišuje s opravou ranveje: suť naplní 14 tisíc náklaďáků

  • 31
Řidiči, kteří jezdí po pražské magistrále, si jistě dokážou představit trasu od Nuselského mostu po Hlávkův v Karlíně. Zhruba stejně dlouhá je i hlavní dráha na ruzyňském letišti. Měří 3 160 metrů a po desítkách let prochází kompletní rekonstrukcí. Dělníci už na ni pokládají speciální povrch.

Proto už přes dva měsíce letadla nalétávají k přistání jihovýchodním koridorem vedoucím nad Prahou na vedlejší ranvej. Stroje, které odlétají, pak stoupají stejným směrem dál na Kladno.

Nicméně poslední zářijový den má být hotovo a letadla opět začnou přistávat ze severovýchodního směru, který se metropoli vyhýbá. Orientace této dráhy přitom není náhodná. Neprojektovala se tak jen kvůli tomu, že právě tady bylo mezi středočeskými obcemi nejvíce místa.

Rekonstrukce hlavní dráhy na letišti v Ruzyni
Rekonstrukce hlavní dráhy na letišti v Ruzyni

Rekonstrukce hlavní dráhy na letišti v Ruzyni

Důležitý je směr větru, který tam vane nejčastěji. A jak známo ze závodů skokanů na lyžích, lepší pro vzlet je protivítr.

"Loni prošlo rekonstrukcí 900 metrů a letos k nim přibude zbývajících 2 815 metrů. Za použití speciální techniky bylo v obou etapách vybouráno a následně rozdrceno asi 390 tisíc tun betonu, asfaltu či štěrku," tvrdí ředitel pro rozvoj a správu majetku letiště Jiří Kraus.

Pro představu: tolik materiálu uveze asi 14 tisíc nákladních kamionů. Šedesát metrů široká dráha s novou cementobetonovou deskou už nebude vyžadovat pravidelnou jarní a podzimní údržbu, která ji doposud dvakrát za rok vyřadila až na tři týdny z provozu. Nyní údržba zabere maximálně pět dní.

Na konci září skončí oprava hlavní dráhy ruzyňského letiště.

Takto nalétávají letadla na ranvej během rekonstrukce.

"Měla by vydržet takových třicet čtyřicet let. Spolu s ranvejí opravujeme i čidla upozorňující na možné námrazy, světelná zabezpečovací zařízení či takzvané pojezdové dráhy spojující odbavovací plochu s ranvejemi," popisuje Kraus.

Navíc se v poměrně blízké budoucnosti počítá s tím, že na Letišti Václava Havla přibude ještě jedna dlouhá ranvej. Bude rovnoběžná k současné hlavní dráze a povede kilometr a půl jižně od ní blíže k Hostivici.

"Stavba by měla začít v roce 2016 a měli bychom ji zprovoznit zhruba o tři roky později," tvrdí Kraus.

Letadla budou dokonce přejíždět i nad karlovarskou dálnicí, na níž vznikne tunel - podobná situace je k vidění třeba v německém Frankfurtu nad Mohanem.

Nyní v Ruzyni přistává a vzlétá až 46 letadel za hodinu. V okamžiku, kdy bude otevřena paralelní dráha, jich může být až 72. A zatímco dnes pražské letiště ročně odbaví asi 11 milionů lidí, za pár let bude schopno pojmout dvojnásobek.