Havrani a kavky nedaleko letiště ve Vodochodech.

Havrani a kavky nedaleko letiště ve Vodochodech. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Letišti ve Vodochodech chybí povolení pro plašení kavek

  • 6
Letiště ve Vodochodech má problém. Chybí mu totiž povolení od středočeského kraje, aby mohlo plašit kavky a havrany, kteří v blízkosti letiště hnízdí a létají. Přitom ptáky v okolí letiště musí provozovatelé plašit ze zákona. Mohlo by totiž dojít ke kolizi s letadly.

V okolí letiště Aero Vodochody žijí desetitisíce kavek obecných, které tu zimují. Obrovská hejna musí správa letiště ze zákona plašit a na to je potřeba povolení. Kavky jsou navíc silně ohroženy a přísně chráněné.

Jejich plašení musí letišti povolit kraj. A právě toto povolení letiště ve Vodochodech nemá. "Bez povolení se s takovými zvířaty nesmí manipulovat ani je plašit. Pokud to někdo dělá, určitě to není v pořádku a porušuje zákon," myslí si ornitolog z České společnosti ornitologické, který nechce být jmenován.

CHRÁNĚNÉ KAVKY

Kafka je silně ohrožený druh. V ČR má o stupeň vyšší ochranu než havrani. Nad nimi jsou jen kriticky ohrožení medvědi, vlci nebo orli skalní. "Kavka je silně ohrožený druh, stejně jako čáp černý, bobr evropský, vydra říční nebo ledňáček," vysvětluje Lukáš Viktora z České společnosti ornitologické.

Letiště přiznalo, že povolení na plašení ptáků nemá. Prý o něj ale zažádalo. "Povolení na kavky nemáme, ale už jsme o ně na krajském úřadě zažádali," připouští ředitel letiště Martin Kačur.

Letiště: ptákům neubližujeme

Povolení plašit havrany správa letiště má, to ale nestačí. "Havrany ze zákona plašit musíme, s nimi jsou v hejnu i kavky. Jinak to ani dělat nejde," říká Kačur. "Neděláme nic špatného, na rozhánění ptáků používáme sokoly. Nijak kavky nezabíjíme ani se jim nesnažíme ubližovat, děláme jen svou práci," vysvětluje ředitel letiště.

Na povolení se čeká až dva měsíce a krajský úřad prozatím o ničem
neví. "Zatím žádnou takovou žádost nemáme, možná je v podatelně. Vyřízení takového povolení trvá asi padesát dnů," říká mluvčí krajského úřadu Markéta Vítková.

Podle ní se musí k žádosti vyjádřit každý, kdo se o problém zajímá, třeba obyvatelé okolních obcí, občanská sdružení a podobně. Teprve pak se všechno vyhodnotí a povolení se buď vydá, nebo ne. "Přestupek by byl, kdyby se dokázalo, že s havrany plaší správa letiště i kavky," dodává Vítková.

Hejna kříží nové letové trasy

Další komplikací jsou nové letové trasy, které by mohly začít fungovat při rozšíření provozu letiště (na novou podobu letiště se podívejte zde) a křižovat dráhy havranů a kavek. "Je skoro jasné, že by mohlo dojít ke kolizím s letadly. Ráno létají ptáci do Prahy, kde hledají potravu, na večer se vracejí zpět," myslí si ornitolog Lukáš Viktora.

Nové Letiště ve Vodochodech má ročně pojmout až 3,5 milionu cestujících.

Nové Letiště ve Vodochodech má ročně pojmout až 3,5 milionu cestujících.

Podle správy zařízení létají letadla v určité výšce, kde se už havrani
nepohybují. "Havrani jsou také jedni z nejchytřejších ptáků, takže se letadlům úspěšně vyhýbají," doplňuje ředitel Kačur.

Hejno je obrovské, donutit ptáky zimovat jinde může být složité.
"Jsou tady zvyklí a řídí se podle stálých orientačních bodů. To by spíš
nocoviště zaniklo, kdyby se o to někdo snažil," dodává Viktora.

Podle ornitologů je nocoviště staré několik set let. Hejny se zabývá i ministerstvo životního prostředí. "Podle našich informací se mezi zhruba
dvěma tisíci připomínkami objevila i upozornění na nocoviště havranů
a kavek. Budeme se tím určitě zabývat," řekl mluvčí ministerstva
Petr Kučera.