Rekonstrukce zatím bude pokračovat na úsecích Šternov - Psáře a Loket - Hořice. Zde je už odstraněn původní povrch a na jaře by se mělo začít s vlastní modernizací. Silničáři přitom svedou dopravu vždy do dvou pruhů v obou směrech jízdy.
"V březnu budou dokončeny některé dílčí práce. Masivní zahájení prací, tedy samotné modernizace, je plánováno na začátek dubna," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
U Ostředku padne další most
Ke třetímu úseku mezi Hvězdonicemi a Ostředkem ministerstvo dopravy nyní vyřizuje stavební povolení a připravuje výběr zhotovitele. ŘSD předpokládá, že na tuto část vypíše výběrové řízení do letošního jara.
Kde se letos bude v kraji opravovat D1Práce na D1 Na úsecích Šternov - Psáře a Loket - Hořice by práce měly začít na jaře. U úseku od Hvězdonic to bude záviset na délce výběrového řízení. Modernizace D1
|
Cenu zakázky odhaduje na půl miliardy korun, ale může to být i výrazně méně. Třeba úsek mezi Šternovem a Psáři se totiž předloni podařilo vysoutěžit za cenu o 400 milionů nižší než původně předpokládaných 900 milionů.
Mimochodem, v části dálnice ve směru od Hvězdonic dojde také k bourání nadjezdu, přes nějž vede silnice mezi Sázavou a Benešovem, a doprava bude odkloněna i přes přilehlé obce.
"Byli bychom rádi, kdyby se začalo opravovat co nejdříve, protože povrch vozovky je hrozný," podotkla starostka Ostředku Klára Škvorová, která zároveň neskrývá obavy ze zvýšeného množství projíždějících automobilů.
Podle Škvorové na to nebude mít obec přímý vliv, provoz povede po silnicích spravovaných krajem. "Budeme nejspíš požadovat snížení rychlosti a zajištění oprav silnic po ukončení uzavírek," podotýká starostka.
Práce zdrží případné odvolání
Kdy by mohly práce mezi Hvězdonicemi a Ostředkem začít, není zcela jasné. Podle Ředitelství silnic a dálnic by se tak mohlo stát během letošního roku.
"Záleží na výsledku výběrových řízení. Neúspěšný uchazeč se může odvolat, čímž by samozřejmě došlo ke zdržení," připomíná ŘSD.
Jeho mluvčí Jan Studecký předpokládá, že úsek končící v Ostředku by mohl být opraven za jeden rok. Už rozpracované části by mohli silničáři zprovoznit na konci roku 2014.
Zahájení rekonstrukce nejstarší české dálnice ŘSD opakovaně odkládalo. Původně úřad předpokládal, že opravy spustí už v dubnu roku 2012. Nakonec se však několikrát oddálil termín vyhlášení výběrových řízení a také chyběla potřebná dokumentace.
Další komplikace přišly po zahájení prací, když společnost OHL ŽS oznámila, že přerušuje opravy úseku Lhotka - Velká Bíteš, protože je tam údajně podloží v horším stavu, než uvedli úředníci v podkladech. Nakonec se obě strany domluvily a práce pokračovaly.
Oprava všech částí dálnice mezi 21. a 182. kilometrem měla podle původních odhadů stát dohromady kolem 24 miliard korun. Po výsledcích prvních výběrových řízení se předpoklad snížil až na 14 miliard. Část prostředků k financování modernizace by měla poskytnout Evropská unie.
Zvolený způsob rekonstrukce, tedy výměna povrchu a rozšíření komunikace o 75 centimetrů, se ještě před jejím zahájením dočkal kritiky například ze strany majitele Student Agency Radima Jančury, jehož firma opanuje autobusovou dopravu mezi Prahou a Brnem. Podle něj existovala jiná a levnější varianta.
Jenže loňská analýza Dopravní fakulty ČVUT dala úřadům za pravdu. Odborníci dospěli k názoru, že celková výměna povrchu je sice dražší, ale ten nový vydrží déle, a proto bude pro stát výhodnější.