Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Developer měl na Palmovce výhodný pronájem, platil pouze korunu

  6:29aktualizováno  6:29
Nad autobusovým nádražím a stanicí metra na Palmovce by měl stát nový dům s byty a kancelářemi. S městskou firmou si ale developerská firma vyjednala velmi výhodné podmínky. Podle informací MF DNES za pronájem pozemku měl developer platit pouhou korunu.

Na Palmovce mají být byty i kanceláře. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Nad autobusovým nádražím na Palmovce, které patří Dopravnímu podniku, plánuje developer postavit asi tři stovky bytů.

Několik let platil roční nájemné jednu korunu za metr čtvereční. Nyní je připravena kupní smlouva, podle níž má Akvo Praha zaplatit Dopravnímu podniku za pozemek 88 milionů korun. Nádraží, které pod domy zůstane, si dopravce pronajme na padesát let za 105 milionů. Smlouvy nyní procházejí auditoři, které si najalo nové vedení DP.

"Je to jedna z kauz, které prověřujeme. Výsledky budou na konci června," říká šéf DP Vladimír Lich. Korunové nájemné překvapuje i některé lidi z oboru. "Za dvacet let své praxe jsem se nesetkal s tím, že by nám někdo pronajal pozemek za takovouto cenu. To je téměř zadarmo," řekl šéf developerské firmy Ekospol Evžen Korec.

Pojďme se podívat na historii případu. Odposlechy Romana Janouška pořízené v roce 2007 zachytily jeho pokyny právě k tomuto projektu. "Prosím tě, tak zavři oko!" nabádal tehdy vysoce postaveného magistrátního úředníka Petera Ďuricu, který se pozastavoval nad nájemní smlouvou na 99 let.

Nové dokumenty, které nyní MF DNES získala, rozkrývají detaily kauzy. Vše začalo už v roce 2002, ještě před nástupem Pavla Béma na magistrát. Právě tehdy uzavřel Dopravní podnik, pod vedením dnes již zesnulého Milana Houfka, s developerem nájemní smlouvu na pozemky autobusového nádraží na Palmovce.

Podle smlouvy měla firma až do zahájení výstavby platit za 3 706 metrů čtverečních ročně 3 706 korun. V době výstavby by se celkové nájemné zvedlo na 500 tisíc korun ročně a po kolaudaci by to bylo téměř dvakrát tolik.

Tyto podmínky zůstaly zachovány i poté, co si developer pronajal pozemky pětkrát větší. Smlouvu na rozšíření pronájmu podepsali tehdejší radní pro dopravu Radovan Šteiner a šéf podniku Tomáš Jílek. "Smlouvu o pronájmu včetně budoucího pronájmu autobusového nádraží podepsal pan ředitel Houfek. Víc o tom nevím," řekl pouze Jílek. Šteiner na dotazy nereagoval vůbec.

Po dostavbě pozemky firma odkoupí

Smlouvu podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, nechal dlouho v původním znění i další šéf DP Martin Dvořák. Změnil ji až po třech letech ve funkci. "Nelze zvýšit něco, co je už osm let podepsané," vysvětlil Dvořák, proč podmínky neupravil dříve. Ke změně tak patrně došlo v roce 2010. V nových podmínkách se počítá s nájmem 85 korun za metr čtvereční ročně.

Zároveň je tu už připraven budoucí prodej pozemků. "Teď tu platíme nájem, pak pozemky odkoupíme," řekl již dříve manažer Ignacio Casado ze skupiny Discovery Group, do níž patří firma Akvo Praha.

Odkup se pak podle něj uskuteční, až firma dokončí práce na nové budově i na autobusovém nádraží. Zatím se však stále nestaví. "Máme teď veškerá povolení, kromě stavebního na hlavní budovu," dodal Casado. Dotazy MF DNES společnost nezodpověděla.

Podle smlouvy může společnost stavět až do roku 2018. Po dostavbě si odkoupí více než 15 800 metrů čtverečních na lukrativním místě - přímo nad stanicí metra Palmovka za zhruba 88 milionů. "Na první pohled se cena jeví jako velice dobrá pro kupujícího. Ale muselo by se to posoudit do hloubky, cenu mohou ovlivnit případná omezení vyplývající z územního plánu a další," zhodnotil Korec.

Do roku 2018 se může cena pozemků výrazně změnit. "Minimálně cena pozemků roste o inflaci. Pokud samozřejmě nepřijde velká krize, pak ceny mohou i poklesnout," uvedl Korec.

Navíc tu dopravce chce zachovat autobusové nádraží pod novými byty. To si pak bude muset od firmy pronajímat. Budoucí nájemní smlouva stanovuje pronájem na padesát let a dopravce tak firmě zaplatí 105 milionů korun.

Firma kromě 88 milionů korun za pozemky zaplatí ještě dalších 23 milionů za zařízení, které Dopravnímu podniku zbourá -celkem tedy 111 milionů. Otázkou však je, zda za padesát let bude na Palmovce autobusové nádraží vůbec potřeba.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Jermanová (ANO) v diskusním pořadu...
STAN své středočeské radní nevymění, požadavek odmítli jako účelový

Starostové a nezávislí (STAN) nepřistoupí na požadavek hnutí ANO, aby vyměnili dva své středočeské radní Martina Macháčka a Věslava Michalika. Podle nich jde...  celý článek

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy připravil webovou aplikaci, která...
Kudy k pražským volebním urnám? Dovede vás webová aplikace

V hlavním městě žije podle údajů z roku 2015 1,259 milionů lidí. Z toho plyne i značný počet volebních místností a okrsků. Aplikace, kterou připravil Institut...  celý článek

Vnuk malíře Alfonse Muchy John u Obvodního soudu pro Prahu 1, který začal řešit...
Slovanská epopej zůstává Praze, John Mucha se žalobou neuspěl

Slovanská epopej patří Praze, potvrdil verdiktem městský soud. Vnuk autora, John Mucha, tak neuspěl ve sporu s pražským magistrátem o vlastnictví legendárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.