Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Libeňský most si na případnou opravu počká přes sedm let. Kvůli razítkům

  19:57aktualizováno  19:57
Zbourání Libeňského mostu si magistrát rozmyslel, ale hlasovat o jeho zachování zastupitelé odmítli, chtějí počkat na nové analýzy. Na případnou opravu stavby by se ale čekalo přes sedm let. Tak dlouho by trvalo městu sehnat všechna potřebná povolení.

Libeňský most je v kritickém stavu a reálně hrozí, že jej budou muset silničáři uzavřít pro automobilovou a tramvajovou dopravu. V nejhorším případě podle informací MF DNES dokonce nebudou smět pod mostem proplouvat lodě.

Právě kvůli stavu mostu z roku 1928 doporučili začátkem ledna odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, aby město dopravní stavbu téměř celou zbouralo a na původních pilířích vybudovalo nové přemostění.

Fotogalerie

Přestože se rada města k doporučení odborníků zprvu přikláněla, nyní se kloní spíš k variantě druhé: historický most zachovat a pouze jej opravit. Tento postup ovšem může přinést vážné komplikace, a to především z hlediska času.

„Není jisté, zda bude mít město možnost uplatnit stávající stavební povolení, které se vztahuje na výstavbu nového mostu, také na jeho rekonstrukci,“ sdělil MF DNES zdroj přímo obeznámený s danou problematikou.

Právě z tohoto důvodu si nechá náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) zpracovat analýzu od Technické správy komunikací a současně Institutu plánování a rozvoje, která by měla na zásadní otázku odpovědět.

Pokud se ukáže, že město musí veškerá povolení získat znovu, pak se práce na mostě s největší pravděpodobností zásadním způsobem protáhnou. Získání územního rozhodnutí, dopravního inženýrského opatření k uzavření mostu a v neposlední řadě také stavebního povolení může trvat až 92 měsíců, tedy déle než sedm let.

Proti dalšímu odkládání opravy mostu se na včerejším zastupitelstvu hlavního města postavil starosta sedmé městské části Jan Čižinský (KDU-ČSL). „Posudek odborníků z ČVUT jasně říká, že největší riziko hrozí, když s mostem nebudeme dělat nic,“ řekl.

Dodal, že TSK by mělo začít alespoň s opravou některých částí stavby – například s výměnou izolace uvnitř mostu.

Rozhodnutí je politické

Podle TSK však ani to není možné bez platného stavebního povolení.

Libeňským mostem se navíc aktuálně zabývá ministerstvo kultury. To obnovilo řízení o možném prohlášení dopravní stavby za kulturní památku. Dokud v tomto ohledu nevydá finální stanovisko, na mostě nesmějí probíhat žádné větší stavební práce.

Neopravovaný most

Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli špatnému stavu byl na něj v roce 2009 zakázán vjezd vozidlům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje. Most byl postaven podle návrhu významného architekta Pavla Janáka.

Právě z tohoto důvodu náměstek Petr Dolínek stáhl ze včerejšího jednání zastupitelstva materiál, který se bourání Libeňského mostu přímo týkal. O osudu mostu by chtěl na zastupitelstvu opět jednat zhruba za dva měsíce, až bude mít město připravené veškeré potřebné analýzy a ideálně také stanovisko ministerstva kultury.

Vyřazení materiálu z programu rady však včera mnozí zastupitelé odsoudili. „Rozhodnutí o tom, zda most bourat, nebo nebourat, je politické, nikoliv technické. Myslím, že k tomu veškeré podklady máme,“ prohlásila včera zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Stejně hovořil i Čižinský, podle kterého si vedení metropole pouze nechává otevřená zadní vrátka pro případnou demolici. Navrhoval, aby se o budoucnosti mostu hlasovalo hned.

Přestože se na jeho stranu přiklonili kromě jeho kolegů z Trojkoalice také piráti, většina pro zařazení materiálu zpět na program zastupitelstva ruku nezvedla.

Autor:



Nejčtenější

Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Policie má svědky tragédie u Horoměřic, autobus před srážkou troubil

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic

Středočeským policistům se již přihlásili svědci tragické páteční nehody autobusu nedaleko Horoměřic u Prahy. Doufají,...



Autobus u Horoměřic boural na zrádné rovince, která svádí k rychlosti

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tragická nehoda autobusu se třemi mrtvými se stala na rovném úseku, který podle Horoměřických svádí k rychlosti a...

Rozhodčího na atletických závodech v hale zasáhla koule, na místě zemřel

Rumunský koulař Andrei Gag připravuje svou ruku na kvalifikaci mistrovství...

V nafukovací hale na pražském Strahově zemřel v sobotu při závodu koulařů zkušený rozhodčí. Zasáhla jej do hrudníku...

Zlatý podraz: Welsch je hvězdou v italské reprezentaci a čeká ho prohra

Momentka z natáčení filmu Zlatý podraz v Průmyslovém paláci: Jiří Welsch v roli...

V bohaté basketbalové kariéře Jiří Welsch ještě nekončí. Své pole působnosti naopak rozšířil napříč zeměmi i věky. K...

Další z rubriky

V Průhonicích hořel rodinný dům, škoda se odhaduje na milion

Hasiči zasahovali u požáru rodinného domu v Průhonicích. (16.1.2018)

V pondělí v podvečer vzplál rodinný dům v Průhonicích u Prahy. Než přijeli hasiči, vyhořelo celé horní patro. V objektu...

Část metra A zastavil pád člověka do kolejiště, metro na Hradčanské nejezdí

Na Hradčanské spadl člověk do kolejiště metra. (17.1.2018)

Ve stanici metra Hradčanská spadl člověk do kolejiště. Vlaky úsekem nejezdí a náhradní dopravu zajišťují tramvaje a...

Palachův dům má protínat černá hrana zla, památník má ale zpoždění

Dosavadní podoba domu ve Všetatech, kde mladý Palach vyrůstal.

Rodinný dům ve Všetatech na Mělnicku, kde vyrůstal Jan Palach, by měl letos v srpnu mít podobu památníku, zatím ale...

Najdete na iDNES.cz