Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Libeňský most je nevratně poškozen, vzorky se odborníkům rozpadaly v ruce

  18:30aktualizováno  18:30
Průzkumy vzorků Libeňského mostu dopadly mnohem hůře, než se čekalo. Odborníkům se rozpadaly v rukách. Praha proto zvažuje, že části Libeňského mostu nahradí novými. Čeká se, zda bude most památkou.

Poškození betonových základů mostu, které stojí na břidlicovém podloží ve dnu Vltavy, je horší, než se očekávalo (11.5.2017) | foto: Jakub Heller, MF DNES

Kloknerův ústav ČVUT, zkoumající mimo jiné stavební konstrukce, završil několikaměsíční průzkum jednoho z pilířů Libeňského mostu a výsledky, které ve středu představil, nejsou dobré. Ukázaly totiž, že poškození betonových základů mostu, které stojí na břidlicovém podloží a jsou schovány ve dnu Vltavy, je horší, než se očekávalo (o kontrole pilířů jsme psali zde).

A dá se prý předpokládat, že další pilíře budou v podobném stavu. Odborníci totiž zjistili, že jsou základy vysoce pórovité, díky čemuž jimi snadno prostupuje podzemní voda i voda z řeky. V betonu navíc probíhá takzvaná síranová koroze.

„Jde o krystalizační proces, který probíhá v cementu za přítomnosti síranových iontů. Jejich zdrojem může být podzemní voda, případně látky, které se dostaly do betonu již v okamžiku, kdy byl vyráběn,“ říká ředitel ústavu Jiří Kolísko.

Fotogalerie

Během zmíněné koroze se objevují krystaly, které mají větší objem než původní materiál, ze kterého vznikají. Způsobené tlaky rozrušují strukturu betonu, což snižuje jeho mechanické vlastnosti. O rozsahu poškození vypovídá i to, že se asi desetina válcových vzorků, které ústav navrtáním základů mostu získal, rozpadla odborníkům v rukou.

Podle Kolíska je to tím, že krystaly jsou masivně prorostlé základy pilíře, což značí, že ke korozi dochází již po desetiletí. „Je to proces nevratný a v zásadě trvalý,“ dodal. Kloknerův ústav bude proto na žádost města do konce roku zkoumat nejen zbylé pilíře Libeňského mostu, ale i jeho další součásti a hledat další poškození.

Praha by tím měla získat představu, čemu bude moci most v budoucnosti sloužit. Zdá se totiž, že kvůli rozsahu poškození nesnese zátěž, kterou zvládal ještě před čtyřiceti lety, a to ani po případné opravě.

„Pouhou opravou se nám nosnost už nikdy nepodaří za stávajících technologických možností vrátit na původní stav,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Ukazuje se navíc, že na stavu mostu se nepodepsaly jen vnější vlivy a skutečnost, že za 96 let své existence nikdy neprošel rekonstrukcí. Svou roli zřejmě sehrála i snaha jeho stavitelů ušetřit.

„I naši dědové pracovali v intencích cena–výkon. V základech je například jen sto kilogramů cementu na kubík betonu. Dnešní standardy přitom požadují minimálně třikrát tolik,“ říká Kolísko. Existují podle něj i dobové dokumenty dokazující, že tehdejší stavební dozor nebyl spokojen s tím, jak práce na stavbě probíhá a jaké materiály dělníci používají.

„Most strhnout nechceme“

Jak bude město s rekonstrukcí mostu pokračovat dál, se podle Dolínka rozhodne až poté, co Kloknerův ústav na konci roku odevzdá kompletní zjištění. V úvahu připadá posílení pilířů, například jejich vyztužením pomocí injektáží, ale i celková výměna poškozených částí mostu.

Pokud jde o výsledný účet, může se podle Kolíska stát, že oprava bude nakonec dražší než stavba nového přemostění přes Vltavu. Tedy že by mohla stát přes sedm set milionů korun. Navíc podle něj přinese jen nejisté výsledky. „Čistě z technického hlediska s sebou stavba nového mostu nese méně rizik než oprava stávajícího,“ řekl.

Náměstek vyloučil, že Praha v současnosti o stržení mostu uvažuje. Postěžoval si nicméně, že ač by město chtělo návrh oprav připravovat již nyní, nemůže. „Rozhodně most bourat nechci, ale jednou z největších komplikací je, že ministerstvo kultury stále nerozhodlo, jestli je Libeňský most kulturní památkou, nebo ne,“ uvedl.

Památka? Zatím těžko říci

Od rozhodnutí ministerstva se totiž bude odvíjet to, jak velkou část mostu bude Praha nucena při opravách zachovat a jaké technologie bude moci využít. Prohlášením celého soumostí za kulturní památku se ministerstvo zabývá již od loňského ledna, zatím však bez výsledku.

Zdůvodňuje to tím, že potřebuje více informací. „Nyní čekáme na výsledky diagnostických měření, které probíhají na architektonicky nejhodnotnější části soumostí – mostu přes Vltavu. Dokud nebudou k dispozici, nelze kvalifikovaně posoudit, zda nezbytná rekonstrukce mostu může zachovat v dostatečné míře původní hmotu mostu,“ uvedla Simona Cigánková, mluvčí ministerstva. Laicky řečeno se tamní odborníci snaží zjistit, zda bude most i po citlivé opravě stále hoden prohlášení za kulturní památku.

Hlavní město chtělo, na doporučení Kloknerova ústavu, původně celé soumostí nahradit novou, dokonce širší, stavbou. Proti tomu se silně ohradila část odborné a laické veřejnosti. Praha by tím podle nich přišla o hodnotné architektonické dílo. V čele odporu stála iniciativa Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat. Ta ale s případným nahrazením části poškozených pilířů problém nemá.

„Základy mostu jsou víceméně skryté pod vodou a nejsou nijak architektonicky cenné. Proto pokud se ukazuje jejich stav jako velmi špatný, ať odborníci posoudí nutnost jejich výměny či zesílení,“ říká zakladatel iniciativy Adam Scheinherr. Pro osud mostu podle něj bude důležité až zjištění stavu oblouků, které má být známo v červenci. Stejným způsobem jako teď Libeňský most chce Praha v příštích letech nechat prozkoumat i most Legií a Palackého a Hlávkův most, které jsou také v havarijním stavu.

Autor:



Nejčtenější

Kasy cinkají, zaměstnanci Škody Auto utrácejí rekordních sto tisíc hrubého

Montáž dílu v podvozku modelu Superb v závodu Škoda Auto Kvasiny.

Fronty v supermarketech, většina míst v restauracích na večer rezervovaná, plná parkoviště obchodních center. Tak to...

Největší vzducholoď Zeppelin je v Praze. Podívejte se na přistání

Netradiční pohled se naskytl Pražanům i lidem, kteří bydlí mezi hlavním městem...

Netradiční pohled se dnes naskytl Pražanům i lidem v Česku, jimiž nad hlavami proletěla největší komerční vzducholoď...



Libeňský most nejde zachránit. Stavěli ho starou technologií, práci odbyli

Libeňský most

Nejde opravit tak, aby vydržel sto let, shodují se odborníci na mostní konstrukce a beton. Libeňský most je postaven...

Tramvaj v centru Prahy srazila dva chodce, oba zemřeli

Záchranáři oživují dva chodce po srážce tramvají nedaleko zastávky I. P....

Na pražském náměstí I. P. Pavlova srazila tramvaj dva lidi, záchranáři je na místě oživovali 45 minut, zraněním ale...

Muž onanoval za ženou na eskalátorech v metru, potřísnil jí silonky

Policie hledá muže, který onanoval na eskalátorech v metru

Pražští policisté pátrají od začátku května po muži, který se uspokojoval za ženou na eskalátorech v metru. Podezřelého...

Další z rubriky

V centru Prahy se blýskalo 150 veteránů. Objevila se i česká formule

Výstava historických vozidel v Praze (19. 5. 2018)

Do centra Prahy se v sobotu ráno sjelo téměř 150 veteránských automobilů a motocyklů. Byla mezi nimi i Tatra 607,...

Policie obvinila muže ze znásilnění dvou dívek na svátek zamilovaných

Policejní auto (ilustrační foto)

Pražská policie vypátrala muže, kterého podezírá z prvomájového znásilnění dívky na Vinohradech. Při vyšetřování vyšlo...

Kladenská huť Poldi půjde v červnu opět do dražby za stejnou cenu

Řada pozemků slouží jako skládky odpadů.

Zkrachovalá kladenská huť Poldi půjde koncem června znovu do dražby. Vyvolávací cena bude opět 160 milionů korun. První...

Ušetřete pár korun.
Ušetřete pár korun.

Víte, kde jsou nejlevnější pleny? My ano.

Najdete na iDNES.cz