Nová tramvaj Škoda 15T ForCity na své první jízdě Prahou. (5. února 2011)

Nová tramvaj Škoda 15T ForCity na své první jízdě Prahou. (5. února 2011) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Lidé dali pražské MHD v průzkumu trojku. Chtějí větší bezpečí a čistotu

  • 24
Městská hromadná doprava v Praze dostala od cestujících trojku. Ukázal to průzkum, který si nechala vypracovat organizace Ropid. Ta městskou dopravu v Praze organizuje. Podle průzkumu je pro cestující důležitá čistota, bezpečnost a informace na zastávkách. Dopravce už některé nedostatky řeší.

Pražané v průzkumu řekli, co přesně by si přáli. Mezi nejčastěji zmiňovanými požadavky byla větší bezpečnost ve všech vozech. Podle cestujících je největší problém v nočních linkách. "Nejvíce výtek je v souvislosti s bezdomovci, opilými nebo zdrogovanými lidmi. Velká část dotázaných však neví, jak by tento problém řešili," řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jak lidé hodnotili MHD

Informovanost o jízdním řádu, systému, cenách 3,7

Informovanost o výlukách 3,3

Preference MHD před auty 3,1

Přístupnost MHD pro cyklisty 3,0

Bezpečnost 2,7

Přívětivost personálu 3,2

Čistota a údržba zastávek, stanic 3,0

Čistota vozidel a údržba 3,3

Dodržování jízdních řádů 3,4

Kapacita spojů 3,3

Pozn.: Jde o výběr z průzkumu, hodnotí se

známkami jako ve škole. Zdroj: Ropid

Dopravní podnik do budoucna počítá s rozšířením kamer do vozů, které by průběžně zabíraly vnitřek vozů. "Zatím nám brání legislativa-ochrana osobních údajů. Například v nových autobusech typu SOR je vše technicky připraveno," řekla mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Dopravce také zamýšlí, že by tramvaje a autobusy vybavil bezdrátovým dálkovým ovladačem tísňového volání nejen v kabině řidiče, ale z části pro cestující.

Lidé chtějí přesnější informace

Cestující postrádají tabule, které přímo na zastávce ukazují, za jak dlouho přijede tramvaj či autobus. Na některých tramvajových zastávkách již tabule jsou. Cílem Dopravního podniku je, aby tyto tabule byly na každé opravené trati.

Letos přibudou na zastávkách Zelená a Podbaba v Praze 6 a Podolská vodárna, Kublov, Dvorce i Přístaviště v Praze 4.

Tabulemi by se mohly vyřešit i zmatky, které nastávají při výlukách. Data na ně posílá přímo centrální řídicí systém. Podnik také uvažuje, že by informační tabule zavedl také na autobusových zastávkách.

Pražané jsou "hákliví" také na čistotu a na sedačky, tyče a madla uvnitř vozů. Nejvíc vítají sedačky dřevěné či plastové, protože jsou čistší. Naopak pokud se rozhodují z hlediska pohodlí, vítězí látková sedadla. Ke kvalitnímu cestování přispívá také větrání vozidel a teplo. Je pro ně důležité, aby v zimě bylo ve vozech teplo, v létě chládek. Mají však různé názory na klimatizaci.

Počet cestujících

Metro 578,5 mil.

Tramvaje 345,5 mil.

Autobusy 287,8 mil.

Lanovka 1,8 mil.

"Zejména starší lidé nesnášejí průvan a raději tiše trpí v horku. Mladší naopak klimatizaci vyžadují. Třetí skupina chce spíše klasické větrání než klimatizaci. Z té je prý bolí hlava nebo se bojí, že řidič není schopen dobře odhadnout teplotu ve voze," řekl Drápal.

Dopravce zatím jedná s firmou Škoda Transportation, která vyrábí nové tramvaje ForCity, aby v dalších vozech už klimatizace byla. Takové tramvaje by mohly začít jezdit příští rok.

Zpoždění ve špičce cestující tolerují

Průzkum Ropidu také ukázal, že lidé tolerují zpoždění a nacpané vozy MHD ve špičkách, naopak mimo ně jsou náročnější a chtějí, aby kvalita byla co nejvyšší. Kratší intervaly však na některých linkách nepomáhají a autobusy jezdí stále plné. Příkladem je linka 125 jezdící mezi Jižním Městem a Smíchovem. Intervaly se zkrátily a už opět nestačí.

Lidé by také uvítali přesný čas v metru. V jeho vozech hodiny chybějí. Přestup z podzemky na návazný autobus bývá často vypočítaný přesně na minutu a bez přesného času pak třeba zbytečně utíkají na spoj, který jim už ujel. Dopravní podnik však o jejich zavedení do vozů zatím neuvažuje.