Obec Olbramovice přetíná frekventovaná silnice E55 - územně i lidsky. Jedna skupina v sobotu demonstrovala za urychlenou stavbu obchvatu. Jiná skupina lidí však odmítá prodat pozemky, kde má obchvat stát.
Na jedné straně silnice je škola, kostel a obchod. Na druhé větší část zástavby, ale také školka, kam chodí děti ze školy každý den na obědy.
Když tady však lidé přecházejí přes přechod, je to s mírnou nadsázkou skoro tak obtížné jako přeběhnout dálnici D1.
Obchvaty ve Středočeském krajiNové obchvaty Kolín – dlouhý je osm kilometrů, náklady byly 2 miliardy korun Ve výstavbě Chystá se |
"Od roku 1960 tady zemřelo asi patnáct lidí, nehody jsou tu zcela běžné. Naposledy se tu jedna stala před dvěma dny. Ani už je nestíhám sledovat," popisuje starosta Pavel Pohůnek, který v sobotu spolu s asi sto padesáti místními vyrazil na protestní blokádu silnice.
Chtěli upozornit, že je tu potřeba konečně postavit obchvat.
"Je tu hrozný hluk i spousta karcinogenního prachu. Chceme, aby se to konečně rozhýbalo," řekl jeden z organizátorů Jindřich Budil ze sdružení Olbramovice.
To je však pouze půlka příběhu. Druhou tvoří někteří obyvatelé obce, kteří nesouhlasí s výkupem svých pozemků. Mají pocit, že jim Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nabízí odkup pod cenou.
Když tu totiž před lety vykupovaly pozemky České dráhy, dostal nejvíc ten, který nejvíc "dělal problémy". Nyní je tak obec v patové situaci a starosta Pohůnek připouští, že obě skupiny lidí k sobě cítí nevraživost.
Líbeznice už obchvat mají, místním se však uleví až letos
S problémy při výkupech pozemků se setkávají téměř všechna města či obce, kolem kterých mají vést obchvaty. Velké zdržení tak způsobily třeba v případě Kolína, kde nový obchvat po čtyřiceti letech čekání otevřeli teprve loni.
Podobný kolotoč zažily i Líbeznice v Praze východ, kde dostavěli o rok dříve. Tady však vzápětí po otevření zjistili, že kvůli ucpanému kruhovému objezdu řidiči dále používají trasu přes Líbeznice a další obce.
"Dohodli jsme se s Ředitelstvím silnic a dálnic, že zde letos v srpnu postaví takzvaný by-pass, díky kterému se řidiči objezdu vyhnou a napojí se rychleji na dálnici D8," popisuje starosta Líbeznic Martin Kupka.
Na obchvat naopak v kraji čekají lidé v Mělníce, Lysé nad Labem, Církvici na Kutnohorsku či ve Slaném. Loni začala stavba obchvatu okolo Mladé Boleslavi.
Lidé čekají od roku 2005
Výkup pozemků v Olbramovicích potrvá podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové ještě dlouho. Doteď se povedlo ŘSD vykoupit asi 51 procent pozemků. "Novela zákona změnila podmínky pro stanovení výkupních cen, nyní vykupujeme pozemky podle účelného využívání - tedy jako ornou půdu. Lidem se to nelíbí, takže s odprodejem nesouhlasí," uvádí Vápeníková.
I ona připouští, že lidé tu jsou ve velmi tíživé situaci, kterou prohloubilo mnohaleté čekání. ŘSD totiž sice začalo s odkupem v roce 2005, ale pak nemělo peníze na další pozemky. Zdržela je také digitalizace katastrálních území.
"Zatím tu chceme postavit aspoň dva bezpečné přechody a položit takzvaný tichý asfalt, který omezuje hluk," popisuje Vápeníková. Podle starosty Pohůnka tak budou mít chodci alespoň větší šanci bezpečně přejít silnici. Obec si však bude muset připlatit ze svého.