Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jen třetina spojů ve středních Čechách je bezbariérová. Lidé chtějí víc

  16:06aktualizováno  16:06
Chceme víc bezbariérových autobusů, říkají lidé ve Středočeském kraji. Podle průzkumu agentury Datank v kraji jezdí bez schodů jen zhruba každý třetí spoj, což region řadí mezi vůbec nejhorší v této statistice. Hejtmanství ale slibuje nápravu.

ilustrační foto | foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Výzkum agentury Datank nazvaný Místo pro život ukázal, že by si lidé ve středních Čechách přáli více bezbariérových autobusů. Firma oslovila letos v červenci 1 400 respondentů ve všech krajích Česka.

Ve středních Čechách jich bylo sto. Výzkum se týkal výhradně spojů městské hromadné dopravy a otázka byla jediná: "Jste spokojeni s počtem nízkopodlažních autobusů?"

Dvě třetiny z nich odpověděly ne. "Rozhodně nespokojených bylo čtrnáct, spíše nespokojených padesát," upřesnila Helena Pirnerová z agentury.

Střední Čechy se počtem bezbariérových spojů umístily na nelichotivém desátém místě ze všech čtrnácti krajů včetně Prahy. "Pouze sedmatřicet procent spojů MHD je zde nízkopodlažních," potvrdila Pirnerová.

V blízké době se co do počtu bezbariérových vozů v kraji očekává výrazná změna.

Hejtman Josef Řihák MF DNES řekl, že kraj s dopravci jednání na téma většího počtu nízkopodlažních autobusů aktuálně nevede.

"Protože nemáme stížnosti na nedostatek bezbariérových spojů," vysvětlil a poznamenal, že kraj na dotace pro dopravce v současné době nemá peníze.

S kočárky pomáhají muži

"Ve městě bychom určitě víc bezbariérových linek přivítali. Maminky s kočárky jezdí i do Milovic a Nymburka na úřady a nákupy. Dopravu by při větším počtu bezbariérových autobusů měly snazší i k lékaři. Vešlo by se jich i víc najednou," poznamenala Zlatuše Klempárová z Lysé nad Labem.

Nízkopodlažní spoje

Královéhradecký 94,47
Liberecký 70,42
Jihočeský 65,55
Plzeňský 62,72
Karlovarský 58,13
Praha 49,27
Středočeský 37,46
Ústecký 34,65
Jihomoravský 31,73

Zdroj: Datank

Pozn.: podíl nízkopodlažních na celkovém počtu spojů v procentech, uveden jen výběr krajů

Společnost ROPID, která organizuje příměstskou dopravu v regionu, stanovuje místním dopravcům minimální podíl autobusů s bezbariérovou úpravou.

V Praze to musí být minimálně dvacet procent a na příměstských linkách desetina spojů. "Dopravci to splňují, a pokud se ukáže, že tomu tak není, následuje sankce. Vše důkladně sledujeme," ujistil mluvčí společnosti Filip Drápal.

V Kladně, největším středočeském městě, je teď bezbariérová asi třetina městských autobusů z padesáti.

"I všechny další nové autobusy budou pravděpodobně nízkopodlažní. Tím plníme přání cestujících, aby byl jejich počet co nejvyšší. Nízkopodlažní vozy jezdí sedm dní v týdnu na tři směny," upřesnil ředitel společnosti ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

Cestující v Mladé Boleslavi jezdí dokonce už jenom nízkopodlažními busy. "Celkem jich je čtyřiadvacet," spočítal jednatel mladoboleslavského Dopravního podniku Marek Džuvarovský.

Letos začala s nákupem nových autobusů také společnost Arriva. Do roku 2014 jich koupí celkem sedmnáct a dostane na to peníze z Evropské unie.

"Vozidla jsou vybavena výklopnou mechanickou plošinou umožňující snadný nástup i výstup cestujícím na invalidním vozíku i rodičům s kočárky," uvedl generální ředitel firmy Petr Čihák. S využitím autobusů počítá v oblastech Příbramska, Březnicka, Sedlčanska.

Na Příbramsku působí také dopravce Bosák bus, který provozuje kromě jiného linky z Příbrami do Prahy. "Na této trase jede jeden nízkopodlažní autobus denně," potvrdil vedoucí osobní dopravy firmy Jiří Sladký.

"Invalidé z Příbrami, kteří tuto službu před pěti lety vyžadovali, mají tento spoj k dispozici. Koupili jsme kvůli tomu nový autobus. Ale nyní prožíváme určité zklamání, protože autobusem jedou tak tři lidé za rok," dodal Sladký.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vedení hlavního města nechalo u ústí Pařížské ulice na Staroměstské náměstí z...
Staroměstské náměstí obklopily betonové bloky, budou bránit terorismu

Vedení Prahy nechalo na Staroměstské náměstí nainstalovat betonové bloky, které budou chránit místo před teroristickým útokem automobilem. Takzvané city bloky...  celý článek

Pražská magistrála patří mezi nejvytíženější ulice v metropoli.
Pražská magistrála se promění v bulvár, část radních je proti

Loni na podzim představil magistrát projekt humanizace magistrály. Obří asfaltový koridor, který necitlivě rozděluje město od severu k jihu už od 70. let, se...  celý článek

Aktivisté před Klinikou utvořili lidský řetěz (2.3.2016).
Začal soud mezi Klinikou a státem. Úřad chce po aktivistech 360 tisíc

Sporem mezi Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) a aktivisty z Autonomního sociálního centra Klinika se začal zabývat Obvodní soud pro...  celý článek

Zeleninové hranolky
Zeleninové hranolky

Hranolky nemusí být zabijákem diety.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.