Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ani s koncem Opencard se Praha EMS nezbaví. Lítačka využívá její software

  19:20aktualizováno  19:20
Praha se Lítačkou chtěla odstřihnout od vlastníka Opencard eMoneyServices (EMS), ale povedlo se to jen z části. Hlavní město teď sice bude mít vlastní systém na vydávání karet, ten ale bude z části fungovat na softwaru, který EMS vyvinula pro Opencard.

Lítačka | foto: Magistrát hlavního města Prahy

Když primátorka Adriana Krnáčová (ANO) prohlásila, že odstřihla Prahu od sporů s vlastníkem Opencard, společností eMoneyServices (EMS), zapomněla zmínit klíčový článek celého řetězce. Dopravní podnik - městskou firmu, která dál zůstane spojená se systémem vyvinutým EMS.

Zjednodušeně řečeno. Magistrát udělal dvě změny. Pořídil si nový systém na vydávání čipových karet a změnil design původní červené karty - prozatím navrhuje zelenou.

Nová zelená kartička je ve své podstatě jenom kus zbarveného plastu, který v sobě ukrývá čip. Jestli je na ní napsáno Opencard, nebo Lítačka, není pro její funkčnost nijak zvlášť určující. Navíc její podoba rozhodně není definitivní.

V případě systému na její vydávání už je pokrok zřetelnější. Magistrátu se jeho zavedením povedlo odebrat firmě EMS jednu z možností, jak na město vytvářet nátlak. Ta Praze trochu škodolibě už půl roku prodlužuje bezpečnostní certifikáty k vydávání nových karet vždy pouze o týden.

Dostat EMS ze hry

S novým systémem si město může karty vydávat samo, bez závislosti na EMS. O něco podobného, o vyšachování EMS, se pokoušeli i předchůdci primátorky - neúspěšně.

Změna se však týká jen jedné části systému, byť značně problematické a důležité. Ta druhá část elektronické tramvajenky leží v Dopravním podniku hlavního města. Říká se jí DOS - Dopravní odbavovací systém. Jsou to v podstatě základní střeva nejdůležitější aplikace Opencard. Je to ta část softwaru, která funguje jako tramvajenka.

Pozoruhodné přitom na celé kauze je, že tento systém, který vyvinula společnost EMS, zůstane v provozu.

Software slouží ke kupování kuponů, jsou na něj napojené například validátory a nakonec i čtečky, s jejichž pomocí revizoři kontrolují cestující. EMS se ke svému systému samozřejmě hlásí.

„Lítačka bude lítat na DOS, Dopravním odbavovacím systému, tedy elektronické tramvajence pod dopravním podnikem. Dopravní podnik má jen licence na to, aby mohl DOS používat,“ uvedl mluvčí eMoneyServices Martin Opatrný. A jen poznamenal, že Praha se závislosti na EMS nezbaví.

To fakticky připouští i dopravní podnik, kterého se to nyní především týká. Ten si však koupil na více než třicet let dopředu práva užívat DOS. „EMS neplatíme nic, licence k DOS jsme si koupili. Za žádnou podporu a ani podobné služby neplatíme,“ uvedl ke smluvním vztahům mezi EMS a dopravním podnikem mluvčí této městské firmy Jiří Štábl.

„Podle dostupných informací by technické řešení, takzvané Lítačky, mělo umožňovat kompatibilitu se systémem DOS,“ dodal k otázce, zda může nová pražská karta fungovat na „starém“ programu společnosti EMS.

Sto tisíc licencí v rezervě

DOS si dopravní podnik spravuje sám, nemůže však program rozšiřovat o nové funkce.

„Zelená karta nahradila pouze vydávání karet, tím to končí. My zůstáváme tam, kde jsme. Dopravní podnik má na používání systému DOS licenci. Nemůžeme ho upravovat a měnit. Platíme padesát korun za každou novou kartu v systému. Zatím jsme v klidu, protože máme v rezervě ještě sto tisíc nakoupených licencí,“ vysvětlil Vladimír Pospíšil, vedoucí odboru odbavovacího systému dopravního podniku.

Pokud by ale licence na jednotlivé karty došly, musel by dopravní podnik kupovat nové od EMS.

Autoři:



Nejčtenější

Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Praha zavřela do odvolání Libeňský most, je v havarijním stavu

Libeňský most v Praze (18.1.2018)

Pražský Libeňský most, který je dlouhodobě v havarijním stavu, se v noci uzavřel pro dopravu tramvajovou a...



Rozhodčího na atletických závodech v hale zasáhla koule, na místě zemřel

Rumunský koulař Andrei Gag připravuje svou ruku na kvalifikaci mistrovství...

V nafukovací hale na pražském Strahově zemřel v sobotu při závodu koulařů zkušený rozhodčí. Zasáhla jej do hrudníku...

Malý byt 1+1 za čtyři týdny pořádně prokoukl. Sluníčkově žlutá je pryč

Projekt studio připravovalo tři týdny. Samotná proměna trvala další čtyři týdny.

Byt v přízemí činžovního domu na Starém Městě volal již dlouho po modernizaci. V roce 2002 byl těžce zasažen povodní....

VIDEO: U Horoměřic řidiči rádi jezdí s nohou na plynu, ukázal radar

Na silnici vedoucí k Horoměřicemům je povoleno jet maximálně 90 km/h. Spousta...

Místní obyvatelé tvrdí, že na silnici u Horoměřic, kde minulý týden při havárii autobusu zemřeli tři lidé a desítky...

Další z rubriky

Toulavý autobus slaví 5 let a Zoo Praha má novou podporu in situ projektů

Toulavý autobus pomáhá šířit osvětu v Kamerunu.

Založení chovu řekomyší na maso v Kamerunu, nákup člunu pro gaviálí hlídku v Indii, výstavba studny v mongolské stepi...

Praha chce odkoupit lom Požáry a udělat z něj přírodní koupaliště

Vápencový lom ve Štramberku.

Hlavní město zvažuje, že za miliony koupí vápencový lom Požáry v Řeporyjích. Chce ho rekultivovat a vytvořit z něj...

Učitelka měla hlídat druháky při plaveckém výcviku, místo toho popíjela

Ilustrační snímek

Když se loni v prosinci děti ze základní školy v Kosmonosech na Mladoboleslavsku učily v bazénu plavat, jejich třídní...

Odvážné maminky ukazují poporodní bříška
Odvážné maminky ukazují poporodní bříška

Těhotenství je krásné období, během kterého se největší změny odehrávají uvnitř ženského těla. Rostoucí bříško, nově získaná kila, napnutá kůže - i tyhle proměny k němu ale patří.

Najdete na iDNES.cz