Magistrát by rád, aby do Prahy jezdilo více turistů z Japonska a Číny (ilustrační snímek)

Magistrát by rád, aby do Prahy jezdilo více turistů z Japonska a Číny (ilustrační snímek) | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Praha chce víc turistů z Japonska. Chystá kampaň a sní o přímém spojení

  • 16
Kampaň, která má zvýšit zájem o zájezdy do české metropole, chystá v Japonsku pražský magistrát. Akce má do Prahy nejen přitáhnout více turistů, ale také je tu udržet delší dobu. Zájem je i o turisty z Číny. Magistrát by také rád propojil obě destinace přímou leteckou linkou.

Dobře je znají obchodníci s luxusním značkovým zbožím v centru Prahy. Obdivují malíře Alfonse Muchu či českou klasickou hudbu. Jsou zvyklí utrácet. Bývají spořádaní. A Praha je chce.

Řeč je o japonských a čínských turistech - návštěvnících do značné míry ideálních, protože přivážejí do Evropy peníze.

Praha ve světě

Pět nejzajímavějších destinací světa roku 2014:
1. Istanbul (Turecko) 2. Řím (Itálie) 3. Londýn (Velká Británie) 4. Peking (Čína) 5. Praha (Česká republika)

Průzkum TripIndex Cities 2013 porovnal v metropolích ceny za noc pro dvě osoby ve čtyřhvězdičkovém hotelu, večeři, koktejl a dvě jízdy taxíkem.

V Praze tento turistický balíček vyjde na necelých 261 dolarů. Ve Vídni vyjde na 284 dolarů, v nejdražším Oslu na 581 dolarů.

V žebříčku světových měst, kde lze ušetřit, byla Praha devátá a druhá nejlevnější v Evropě.

„Ideálním vrcholem všeho snažení by měla být nová přímá letecká linka z Prahy do Tokia. To je ambice, na které chceme kutat všemi prostředky,“ uvedl k zamýšlené kampani v Japonsku radní pro cestovní ruch Václav Novotný (TOP 09).

Zatím existuje přímá linka mezi Tokiem a třeba Vídní, kde se turisté ubytují a vyjíždějí na výlety.

„Praha je pro ně jednodenní výletní cíl, nepřenocují tu,“ vysvětluje radní praxi, kterou chce otočit ve prospěch Prahy.

Ve srovnání s Vídní nabízí město návštěvníkům výhodu - je levnější. Podle posledního zjištění serveru TripAdvisor je devátým nejlevnějším turistickým cílem na světě a druhým v Evropě.

Peking je zřejmě snazší cíl

O přímém spojení, které je nezbytné k tomu, aby se podařilo přesvědčit turisty k dlouhodobějšímu pobytu, chce magistrát začít jednat letos na podzim. To se ve městě koná konference IATA, což je mezinárodní letecká organizace.

„Můžeme neformálně oslovit japonské dopravce a začít s nimi komunikovat,“ řekl Novotný.

Přímé lety mezi Prahou a Pekingem či Šanghají vypadají reálněji než spojení s Tokiem.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) o jejich zavedení hovořil v červnu v Číně i se šéfem Úřadu pro civilní letectví. Právě ministerstva mají šanci přímou linku dojednat.

„Usilujeme o to, získat Šanghaj jako partnerské město, ale jde to ztuha. A asi dál půjde, dokud budeme vyvěšovat tibetskou vlajku,“ podotkl radní. „Nicméně máme s Českým aeroholdingem rozjednanou jednu charterovou túru,“ dodal.

I kdyby vše šlo ideálně, dřív než na podzim se let neuskuteční.

„Je tu dlouhodobá snaha naší politické reprezentace pravidelnou linku Praha–Čína otevřít, ale nebude to letos. Je to totiž navázáno na různé další politické a vízové dohody,“ podotkla za Český aeroholding mluvčí Michaela Lagronová a upozornila, že dlouhodobě jednají i s japonskými partnery.

Epopej jako vějička na turisty

Kampaň v Japonsku chce Praha zahájit za tři roky, což je období, které je obvykle nutné k tomu, aby firmy a státy mezi sebou vyjednaly zřízení přímé letecké linky. V roce 2017 hlavní město zapůjčí na tři měsíce galerii National Art Center Tokyo Slovanskou epopej v Japonsku oblíbeného malíře Muchy.

„Galerie je mimořádná svým umístěním, moderností, velikostí. Její návštěvnost je na naše poměry enormní - za měsíc tu dílo uvidí statisíce lidí. U nás by to bylo možná pět tisíc návštěvníků,“ říká Novotný. Takovou masu má Praha oslovit zhruba třímilionovou kampaní zaměřenou na propagaci české hudby a památek.

Magistrát touží i po návštěvnících z Ruska. Avšak o tom nyní s ohledem na mezinárodní politickou situaci příliš hlasitě nehovoří. Město tak vyčkává, až se potíže uklidní.

Praha turistům nabízí 80 tisíc lůžek, jež bývají obvykle ze 60 procent obsazená. Osmdesát procent turistů, kteří na nich nocují, přijelo z Evropy.