O přítomnost nelegálních billboardů podle radního Jana Chabra (TOP 09) magistrát dozvěděl v pátek od starostů městských částí, na jejichž území se nacházejí, zejména Prahy 9, 14 a Kbel.
„Jedná se o reklamní plochy, které neznámá osoba v posledních 14 dnech rozmístila po celé Praze. Nosiče byly rozmístěny bez jakéhokoli povolení, bez uzavřeni nájemních smluv a v rozporu se všemi předpisy platnými ve městě. Dotyčný vlastník tak zkusil na dnešní poměry nebývalou anarchii, kterou jako město nehodláme tolerovat,“ řekl Chabr.
Od pátku pracovníci Technologie hlavního města Prahy (THMP) odstranili 22 billboardů, dnes sundali billboard vedle Radlické ulice u metra Nové Butovice. Podle radního ještě zbývá odstranit čtyři konstrukce. Billboardy se nacházely buď na pozemcích magistrátu, dopravního podniku nebo Správy železnic a žádný z nich neměl nájemní smlouvu, dodal radní.
Šéf THMP Tomáš Jílek v pondělí řekl, že nosiče představují také bezpečnostní riziko, protože nesplňují žádné normy, jsou nedostatečně zajištěné proti větru a často stojí v ochranném pásmu silnic. „Z toho důvodu Praha přistoupila k proaktivnímu odstraňování, nikoliv jenom k dopisování si s domnělým majitelem,“ řekl. V případě billboardů u komunikací musí THMP žádat místní úřad o povolení, aby mohli pracovníci na silnici přistavit techniku.
Akce bude pokračovat. „Je to velký problém, zejména v souvislosti s krajskými a senátními volbami se jich vyrojilo velké množství,“ řekl ředitel. Praha dnes podle Chabra žádné plochy u silnic nepronajímá a dosavadní smlouvy ukončila. Pokud se tedy objeví nový billboard, jde pravděpodobně o nelegální reklamu.
Plochy podle Chabrova pátečního vyjádření provozuje společnost Eurobillboard. Jednatel firmy Anton Fischer před víkendem uvedl, že mu nepatří, firma je má podle něj pouze pronajaté. Podle informací ČTK jsou za vlastníka vydávány prázdné, tzv. schránkové firmy. Aktuální vyjádření Fischera ČTK shání.
Chabr dnes řekl, že firma Eurobillboard musela vědět o tom, že se jedná o nelegální plochy, nebo si to minimálně měla prověřit.
„Budeme důsledně vymáhat po vlastníkovi všechny vzniklé náklady,“ řekl Chabr. Dodal, že firmě Eurobillboard nyní z hlediska práva žádné sankce nehrozí, ale o dalším postupu města se povede diskuse.
Pražská koalice má v programu, že bude omezovat vizuální smog, tedy i reklamu. Radní již schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které se nacházejí v městem vlastněných budovách.
Magistrát také vypověděl 38 smluv na pozemky, které pronajímal různým firmám pro umístění reklamních poutačů o ploše do osmi metrů čtverečních. Město rovněž projednává rozšíření nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na větší část metropole.