Hlavní město si už vloni na podzim nechalo vypracovat analýzu, která přinesla mimo jiné i několik návrhů, jak financování pražské městské dopravy řešit.
"Možností zvýšení příjmové stránky hlavního města, potažmo Dopravního podniku, existuje mimo přímého zvýšení jízdného a zdražování tarifu hned několik. Jednou z nich jsou poplatky za dostupnost veřejné dopravy, což má pozitivní dopad na tržní cenu nemovitosti," uvádí analýza společnosti Boston Venture Central Europe, kterou citoval server ihned.cz.
V praxi by to znamenalo, že lidé, kteří se rozhodnou postavit si bydlení blízko stanice metra, autobusu či tramvaje, by mohli platit takzvané lokální daně. "Mohla by to být například daň z nemovitosti - v závislosti na lokalitě speciální daň na zajištění služby veřejné dopravy," píše se v dokumentu.
Šetřit se bude i na zkrácení provozu metra
Magistrát by podle analýzy měl nejen více kontrolovat investice Dopravního podniku, ale také se pokusit dopravu co nejvíc zefektivnit. Kromě poplatků za nemovitosti u zastávek by tak mohlo dojít i na zrušení půlnočního metra, rušení některých málo vytížených linek nebo i na zdražení jízdného (více čtěte zde).
Provoz pátečního a sobotního metra, které od minulého roku začalo jezdit po půlnoci až do jedné hodiny, tak pravděpodobně brzy skončí. "Ano, je to tak, jinou cestu nevidím," řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny radní pro dopravu Josef Nosek.
Úspory by Dopravnímu podniku, potažmo městu, mohlo přinést i přezkoumání výhodnosti jízdného zdarma pro seniory a děti. "Máme jen určitý balík peněz, který se bude zmenšovat. Podle toho nastavíme parametry, podle kterých bude dopravce fungovat," řekl Nosek.
Primátor Bohuslav Svoboda k tomu dodal, že analýza expertů je pro město manuálem, ze kterého bude vycházet. "Platí, že o zdražení jízdného bychom uvažovali až po vyčerpání všech ostatních možností. Zejména majitelé časových jízdenek by měli být zatíženi zdražením až na posledním místě," řekl Svoboda.