Z Malostranského náměstí zmizí většina parkovacích míst, v horní části bude...

Z Malostranského náměstí zmizí většina parkovacích míst, v horní části bude omezena doprava. V dolní části budou auta nově jezdit oběma směry. Přibude také zeleň, lavičky, koše nebo fontána. Se stavebními pracemi se bude moci začít nejdříve v roce 2017. | foto: Ateliér Hájek

Z Malostranského náměstí má zmizet parkoviště, radnice žádá náhradu

  • 28
Malostranské náměstí čeká velká proměna. Přibude zde veřejné vybavení a fontána, naopak zmizet má většina parkovacích míst. Za dva týdny by o plánu měl jednat magistrát, s přestavbou chce začít za dva roky. Připomínky mají radnice Prahy 1 a Sněmovna. Rušení parkovišť jim vadí a žádají architekty, aby do plánu zanesli jejich náhradu.

Po Malostranském náměstí dnes projíždí jedno auto za druhým. Další tu stojí zaparkovaná. Turisté tak místo obdivování památek musí dávat pozor, aby pod některým z nich neskončili. To se má brzy změnit.

Přes horní náměstí auta přestanou jezdit a zmizí většina parkovacích míst. V dolní části vznikne místo parkoviště prostor pro odpočinek a setkávání lidí.

Tento záměr hodlá náměstek primátorky Matěj Stropnický předložit už za dva týdny radě hlavního města. S pracemi by se ale podle něj mohlo začít nejdříve v roce 2017.

Kvůli obnově Malostranského náměstí se tento týden sešel se starostou první městské části Oldřichem Lomeckým (TOP 09).

Ten má strach ze zrušení parkoviště. Tvrdí, že poslanci, kteří na náměstí parkují, začnou zabírat místa rezidentům, a ti pak nebudou mít kde zaparkovat.

Členové Poslanecké sněmovny mají sice k dispozici podzemní garáže, ale často je nevyužívají. Podle některých by místa stejně nestačila.

„Už teď je to s parkováním problematické. I když by se plně využila všechna místa v garážích, stačit to nebude,“ tvrdí poslanec František Laudát (TOP 09) a dodává, že pokud architekti nevymyslí pro parkování nějakou alternativu, Sněmovna bude mít problém.

Navíc je podle něj nemyslitelné, aby například zahraniční návštěvy jezdily do parlamentu hromadnou dopravou, o to víc je prý potřeba zajistit náhradu.

Problém by podle starosty Lomeckého mohlo vyřešit například nové podzemní parkoviště. Autoři návrhu na obnovu náměstí však tuto variantu vylučují.

„Podzemní garáže jsou nereálné, protože by hrozilo nenávratné poškození významných archeologických vrstev,“ varuje architekt Martin Hájek. Obavy z nedostatku parkovacích míst chápe, ale není možné, aby na takto významných místech byla preferována, doplňuje.

S kolegy Václavem Hájkem a Petrem Horským by tak do konce roku měli přijít s jiným návrhem, jak tuto situaci řešit. Kromě toho musí zpracovat i další připomínky, například více zeleně.

Vrátí se Radecký?

Už teď je však jasné, že se zásadně změní vedení automobilové dopravy. „Komunikace v dolní části náměstí je v současné době jednosměrná a opačný směr je veden po obvodu náměstí přes jeho horní část. To zatěžuje celý prostor,“ vysvětluje Martin Hájek. Z toho důvodu se jednosměrná komunikace podél Malostranské besedy změní v obousměrnou a horní část náměstí bude určena jen rezidentům.

Má se Radecký vrátit?

O navrácení pomníku maršála Radeckého, který byl na Malostranském náměstí v letech 1858–1919, se vedou dlouholeté spory. Proti je třeba Český svaz bojovníků za svobodu a legionářská obec. Pro zase spolek Radecký 1766–2016 nebo politická strana Koruna Česká. Odpůrci pomníku tvrdí, že maršál byl jen služebníkem Habsburků. Příznivci zase říkají, že památník je krásným dílem a jeho obnova napraví úlohu Radeckého v našich dějinách.

Dolní část má pak podle architektů sloužit společenským akcím a trhům, jako tomu bylo kdysi. Přibude tam nový mobiliář a fontána.

„Zvažujeme i obnovu pomníku maršála Radeckého, který kdysi tvořil významnou dominantu náměstí,“ pokračuje Hájek.

Podle Stropnického ale není nutné obnovovat habsburské pomníky, preferoval by modernější dílo. „Vítězný návrh neříká, že to musí být Radecký. Místo pro nějaké umělecké dílo zde ale je,“ říká náměstek.

Cena obnovy náměstí zatím není známa, vzejde totiž z výsledků výběrového řízení. Podle Lomeckého by obnova Malostranského náměstí měla být o víc než o polovinu levnější než obnova Václavského náměstí. Ta má stát mezi 150 a 250 miliony korun.